Pēdējās desmitgadēs Latvijā bijis ierasts, ka vidējais pirmo reizi reģistrēto lietoto auto vecums bija deviņi gadi, taču pašlaik ir vērojama jauna tendence, proti, 2023. gada dati liecina, ka vidējais pirmoreiz reģistrēto auto vecums ir samazinājies, un tie pašlaik ir 7,8 gadi, informēja "Porsche" oficiāla pārstāvja SIA "Baltijas sporta auto" vadītājs Ivars Norvelis.
Latvijā pirmreizēji reģistrēto auto vidējais vecums pēdējo divu gadu laikā samazinājies par 14,3% (1)
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati rāda, ka pirmo reizi reģistrēto auto vidējais vecums no 2017. gada līdz 2021. gadam katru gadu ir tikai kāpis. 2017. gadā tas bija 8,2 un 2021. gadā sasniedza 9,1 gadu. Taču pērn šis rādītājs ir samazinājies līdz 8,6 gadiem, un šogad līdz novembrim tie ir jau 7,8 gadi. Viens no faktoriem, kas 2023. gadā veicinājis šā rādītāja kritumu, ir ieviestie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā un Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā.
"Latvijā pamazām mainās auto iegādes tendences – agrāk iedzīvotājiem auto izvēlē viens no galvenajiem faktoriem bija auto cena, taču tagad lēmums lielā mērā tiek balstīts uz auto tehniskajām īpašībām, garantiju un kopējo piedāvājumu, tādējādi uz Latvijas ceļiem ir vairāk jaunāku spēkratu labākā tehniskajā stāvoklī," norāda Norvelis.
Viņš arī piebilst, ka potenciālie pircēji šobrīd savu izvēli vairāk balsta uz to, cik automašīna izmaksās kopumā, respektīvi, kādi būs šīs automašīnas pirmreizējās reģistrācijas un ekspluatācijas nodokļi, vai automašīnai, arī lietotai, ir garantija, kāda ir servisa un rezerves daļu pieejamība. Kopumā var teikt, ka pircēji ir kļuvuši izglītotāki, kā rezultātā izvēle vairs nebalstās tikai uz cenu, bet uz daudziem citiem faktoriem.
Latvijas Auto asociācijas apkopotie dati liecina, ka salīdzinājumā ar 2022. gadu kopējais lietoto pasažieru automobiļu reģistrāciju skaits ir samazinājies par 2,6%, reģistrētais mazlietoto (līdz vienam gadam) pasažieru automobiļu reģistrāciju skaits ir palielinājies par 109,7% – no 756 automašīnām 2022. gada novembrī līdz 1585 automašīnām 2023. gada novembrī.
Reaģējot uz tirgus tendencēm, ir izveidoti dažādi tiešsaistes rīki auto vēstures izpētei, kas ir sevišķi noderīgi, ja auto tiek iegādāts no privātajiem pārdevējiem, tādējādi cilvēki vairs nepērk "kaķi maisā". Savukārt oficiālie auto dīleri piedāvā dažādas programmas, kas ļauj iegādāties pārbaudītus lietotus un mazlietotus spēkratus ar ražotāja garantiju.
Piemēram, SIA "Baltijas sporta auto" ar "Porsche Approved" programmas palīdzību sniedz iespēju Latvijas iedzīvotājiem iegādāties lietotus vai mazlietotus šā zīmola spēkratus. Tie ir iepriekš pārbaudīti pēc speciāla starptautiski izstrādāta protokola, kas sastāv no 111 dažādiem punktiem, tostarp visu tehnisko un elektrosistēmu mezglu pārbaudes. Tiek veikta arī visas tā sauktās komforta paketes pārbaude un virsbūves stāvokļa novērtējums ar krāsas pārklājuma biezuma mērīšanu. Pēc pārbaudes tiek izbraukts vismaz sešus kilometrus garš testa brauciens. Pārbaude noslēdzas ar atkārtotu datordiagnostiku, lai pārliecinātos, ka visi ražotāja reglamentētie parametri ir normas robežās.
Nav noslēpums, ka jauna automašīna pirmajos gados pēc nopirkšanas zaudē daļu savas vērtības. Iegādājoties lietotu vai mazlietotu auto, cilvēki var izvairīties no šā straujā vērtības zuduma un ietaupīt naudu.
"Vēl viens iemesls par labu lietota vai mazlietota spēkrata izvēlei ir tas, ka pēc jaunām automašīnām var būt salīdzinoši ilgāks gaidīšanas laiks. Lietotais auto ir pieejams uzreiz, jo to iespējams iegādāties gan pie oficiālajiem dīleriem, gan privātiem pārdevējiem. Lietotie un mazlietotie "premium" klases automobiļi ir pieejami par samērā pieņemamām cenām," saka SIA "Baltijas sporta auto" vadītājs.
Auto asociācijas vadītājs Andris Kulbergs norāda, ka īpašs pieaugums ir vērojams tieši mazlietoto "premium" automobiļu segmentā (līdz viena gada vecumam), kur reģistrēto automobiļu skaits ir pieaudzis no 434 automašīnām 2022. gada novembrī līdz 993 automašīnām 2023. gada novembrī, kas ir par 128% vairāk.
"Šogad būtiski palielinājies pirmreizēji reģistrēto lietoto un mazlietoto "premium" auto skaits līdz septiņu gadu vecumam un samazinājies kategorijā no astoņiem līdz 29 gadiem. Piemēram, ja 2022. gadā novembrī bija reģistrēti 3092 auto vecuma kategorijā līdz septiņiem gadiem, tad šogad līdz novembrim tādi ir jau 3428, savukārt vecuma grupā no 8 līdz 29 gadiem šogad līdz novembrim ir reģistrēti 13 951, bet gadu iepriekš šajā periodā par vairāk nekā tūkstoti vairāk, proti, 15 201," stāsta Kulbergs.
Viņš arī piebilst, ka mazlietoto automobiļu, tostarp "premium", reģistrāciju skaits ir būtiski pieaudzis, pateicoties auto nomas uzņēmumiem, kuri ir papildinājuši savus autoparkus ar mazlietotām automašīnām.
Vēl viens iemesls lietoto "premium" auto segmenta pieaugumam ir Saeimas šogad pieņemtie grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā, kas nosaka reprezentatīvas automašīnas vērtības sliekšņa palielināšanu. Proti, iepriekš šis slieksnis bija noteikts 50 tūkstošu eiro apmērā, taču tagad tas tika palielināts līdz 75 tūkstošiem eiro. Daudzi uzņēmumi joprojām ir ieinteresēti "premium" auto iegādē, taču jauns "premium" auto bieži vien pārsniedz šo slieksni. Savukārt mazlietots spēkrats, kas ir teicamā tehniskajā kārtībā, sniedz visas "premium" auto priekšrocības, un to ir iespējams iegādāties arī juridiskai personai.
"Daudziem Latvijas iedzīvotājiem ir sapnis par "Porsche" iegādi, taču ne katrs var atļauties pavisam jaunu automašīnu, un arī tiem, kas to var, dažkārt ir iemesli, piemēram, ekonomisku apsvērumu dēļ, dot priekšroku jau iepriekš lietotam auto teicamā tehniskā stāvoklī. Tāpēc arvien biežāk lietota spēkrata izvēle ir nevis nepieciešamība, bet gan apzināta izvēle, un šis tirgus segments attīstīsies arī turpmāk," ir pārliecināts Norvelis.