Visticamāk, tie būtu nosakāmi tikai mazākuma (nekontrolējošās) akciju paketes apmērā, t.i., nepārsniedzot 25% vai citu slieksni, kas ir noteikts konkrētās kapitālsabiedrības statūtos kā nekontrolējošā līdzdalība, kas pēc būtības nevar ne pieņemt akcionāra lēmumus, ne bloķēt citu akcionāru lēmumus.
Šāda pieeja pilnībā izslēgtu "slēptās privatizācijas" riskus, kā arī nodrošinātu konsekventu un konstruktīvu pieeju publiskā kapitāla pārvaldībai.
Lai gan šobrīd normatīvajos aktos (Valsts pārvaldes iekārtas likumā, Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā) ir skaidri definēts publiskās personas līdzdalības pamatojums uzņēmumos, tomēr ir daudz iespēju precizēt un uzlabot attiecīgas publiskās personas līdzdalības izvērtēšanas vadlīnijas.
Jāatzīst, ka šobrīd līdzdalības izvērtēšana bieži vien ir formāla, turklāt prasa apjomīgus administratīvos resursus, tādēļ būtu pamatoti arī pārskatīt konceptuālu pieeju līdzdalības izvērtēšanai un, iespējams, pat noteikt nozares, kurās publiskās personas līdzdalība ir pamatota, un attiecīgi regulārā tās pārvērtēšana nav jāveic.
Būtu jāpārskata arī neprivatizējamo valsts uzņēmumu saraksts, analizējot, vai visi tajā iekļautie uzņēmumi ir 100% apmērā jāsaglabā valsts īpašumā, kā arī vai sarakstā nav jāiekļauj citi, šobrīd tur neesošie, bet stratēģiski svarīgie uzņēmumi.
Kaimiņvalstis jau piesaista biržās kapitālu valsts un pašvaldību uzņēmumiem
Valsts uzņēmumu akciju kotēšana biržās ir jaudīgs instruments kapitāla tirgus attīstības veicināšanai. Latvijā, salīdzinot ne tikai ar Eiropas Savienību kopumā, bet arī ar kaimiņvalstīm – Lietuvu un Igauniju, kapitāla tirgus ir ļoti vāji attīstīts: akciju tirgus kapitalizācija 2022.gadā Latvijā sasniedza tikai 737 miljonus eiro, kamēr Lietuvā un Igaunijā – virs 4,7 miljardiem eiro. Rēķinot procentos no IKP, Latvijā akciju tirgus kapitalizācija sasniedza 3%, kamēr Lietuvā – 9,3%, Igaunijā – 17,4% (vidēji ES – 54%).