Dzelzceļa infrastruktūras modernizācijai pārdalīs neizmantoto Kohēzijas fonda (KF) 2014. - 2020.gadam finansējumu 7,4 miljonu eiro apmērā, otrdien nolēma valdībā.
Dzelzceļa infrastruktūras modernizācijai pārdala neizmantoto Kohēzijas fonda finansējumu 7,4 miljonu eiro apmērā
Finansējums pieejams, jo KF darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" projektos vairāku apstākļu dēļ samazināts darba apjoms, piemēram, projektā izslēgta līkņu taisnošana, samazināts modernizējamais kontakttīklu apjoms.
Tāpat paredzēts, ka vairākos dzelzceļa modernizēšanas projektos finansējums tiks gūts ne vairs tikai no KF finansējuma 2014. - 2020.gadam, bet arī no nākamā plānošanas perioda.
Patlaban VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) 2014.-2020.gada plānošanas periodā īsteno četrus projektus. Tie ir "Rīgas dzelzceļa mezgla posma Sarkandaugava-Mangaļi-Ziemeļblāzma modernizācija" (attiecināmās izmaksas ir 22 434 280 eiro, tai skaitā KF finansējums - 19 069 138 eiro), "Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija" (attiecināmās izmaksas ir 44 427 274 eiro, tai skaitā KF finansējums - 37 763 182 eiro), "Nožogojumu un gājēju pāreju ierīkošana dzelzceļa infrastruktūras objektos" (attiecināmās izmaksas ir 7 323 998 eiro, tai skaitā KF finansējums - 6 225 398 eiro), kā arī "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai" (attiecināmās izmaksas ir 61 294 516 eiro, tai skaitā KF finansējums - 52 100 240 eiro).
Tostarp projekts "Rīgas dzelzceļa mezgla posma Sarkandaugava-Mangaļi-Ziemeļblāzma modernizācija", kura mērķis ir uzlabot TEN-T dzelzceļa tīklā ietilpstošo Rīgas dzelzceļa mezgla posmu Sarkandaugava-Mangaļi-Ziemeļblāzma, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti, tiks pabeigts pilnā apjomā līdz 31.decembrim.
Tikmēr projekta "Nožogojumu un gājēju pāreju ierīkošana dzelzceļa infrastruktūras objektos" mērķis ir veikt sliežu ceļu nožogošanu un šķērsojumu izbūvi iecirkņos Brasa-Ziemeļblāzma, Čiekurkalns-Jugla, Zasulauks-Lāčupe, Torņakalns-Olaine līdz pārbrauktuvei 7,2 kilometrā, un Šķirotavas stacija. Projekta īstenošana tiek pārtraukta pamatojoties uz LDz valdes 31.oktobrī pieņemto lēmumu un LDz padomes 9.novembrī pieņemto lēmumu par projekta izbeigšanu, kā rezultātā tiek atbrīvots KF finansējums 6 225 399 eiro apmērā.
Savukārt projekta "Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija" mērķis ir uzlabot dzelzceļa pasažieru apkalpošanas kvalitāti un drošību TEN-T dzelzceļa tīklā, nodrošinot dzelzceļa infrastruktūras pieejamību visiem lietotājiem, īpaši personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, modernizējot virkni stacijas līniju un izbūvējot jaunas stacijas.
Lai mazinātu riskus ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda projektu pabeigšanai, novērstu riskus ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda finansējuma zaudēšanai nepietiekama finanšu progresa dēļ un neradītu papildu negatīvu ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetu, projekta darbības tiks pakāpeniski īstenotas divos Eiropas Savienības (ES) fondu plānošanas periodos, paredzot atsevišķu darbību pārcelšanu un finansēšanu ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā.
Proti, 11 staciju (Bērnu slimnīca (Atgāzene), Baloži, BA Turība, Tīraine, Jaunolaine, Dalbe, Ozolnieki, Ziemeļblāzma, Šmerlis ("Alfa"), Dauderi, Vecdaugava) izbūve tiks nodrošināta 2014.-2020.gada plānošanas perioda ietvaros līdz 31.decembrim, savukārt atlikušo 37 staciju izbūve tiks nodrošināta ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" pasākumā "Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība".
Attiecīgi posmošanas rezultātā starp diviem plānošanas periodiem, finansējuma sadalījums projektā "Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija" paredz, ka 2014.-2020.gada plānošanas periodā projekta attiecināmais KF finansējums ir 16 220 203 eiro, bet privātās attiecināmās izmaksas - 2 862 388 eiro, savukārt 2021.-2027.gada plānošanas periodā attiecināmais KF finansējums ir 21 542 980 eiro, bet privātās attiecināmās izmaksas - 3 801 702 eiro.
Tikmēr projekta "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai" mērķis ir palielināt iecirkņu Rīga-Aizkraukle un Rīga-Jelgava maksimālo pieļaujamo vilcienu kustības ātrumu līdz 140 kilometriem stundā.
Arī šī projekta īstenošana notiks pakāpeniski divos ES fondu plānošanas periodos, tostarp 2014.-2020.gada plānošanas periodā projekta attiecināmais KF finansējums ir 24 585 253 eiro un privātās attiecināmās izmaksas- 4 338 574 eiro, bet 2021.-2027.gada plānošanas periodā projekta attiecināmais KF finansējums ir 27 514 987 eiro, bet privātās attiecināmās izmaksas - 6 161 425 eiro.
LDz plāno peronu modernizāciju pabeigt līdz nākamā gada vidum.
Pasažieru platformu modernizāciju 48 stacijās un pieturvietās bija paredzēts pabeigt līdz šā gada beigām, tomēr pašlaik, pēc jaunākajām prognozēm, šogad varētu tik modernizētas kopumā apmēram 20 stacijas un pieturvietas, savukārt atlikušās tiks pabeigtas līdz 2024.gada vidum.