Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" sākta parakstu vākšana par pārtikas produktu izcelsmes valsts norādi uz cenu zīmēm, informēja iniciatīvas autori.
Vāc parakstus par pārtikas produktu izcelsmes valsts norādi uz cenu zīmēm (4)
Iniciatīvas iesniedzējs ir Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome (LOSP). Organizācijas pārstāvji skaidro, ka parakstu vākšanas mērķis ir ieviest vienotu marķējumu sistēmu visiem pārtikas produktiem, tādējādi vairojot sabiedrības informētību un mazinot iedzīvotāju maldināšanu.
Marķējuma sistēmas ieviešana tiktu atspoguļota ar valsts karodziņa iekļaušanu uz cenu zīmēm veikalos, kas būtu uzskatāma informācijas nodošana patērētājam, uzsver LOSP.
LOSP ieskatā, izmaiņas likumdošanā neradītu būtisku fiskālo ietekmi tirgotājiem, bet palielinātu pircēju apzinātas izvēles iespēju. Līdz ar to, palielinātu Latvijā ražoto produktu apgrozījumu.
"Valsts likumdevējiem ir jāizmanto šī situācija un jādara viss iespējamais, lai aizsargātu mūsu vietējo pircēju un ražotāju intereses. Iedzīvotājiem ir tiesības zināt, kādas valsts ražojumu tie iegādājas un vienota, skaidri saprotama marķējuma ieviešana visiem produktiem būtu pirmais un vienkāršākais solis, ko ir iespējams spert jau tūlīt," norāda LOSP valdes priekšsēdētājs Guntis Gūtmanis.
Pētījumu centra "SKDS" veiktajā aptaujā secināts, ka Latvijas iedzīvotāji savas spējas noteikt pārtikas produktu izcelsmes valsti vērtē augstāk, nekā tās ir patiesībā. Veikalu plauktos parādoties jauniem produktiem, kuru iepakojums cilvēkiem asociējas ar Latviju, 70-80% uzskata, ka zina produktu izcelsmes valsti, bet pareizu izcelsmes valsti šādiem produktiem zina tikai labi ja 5% pircēju.
LOSP norāda, ka informācija daudzos gadījumos ir maldinoša un liedz pircējiem iespēju veikt apzinātu izvēli.
Vienlaikus aptaujas dati liecina, ka 82% iedzīvotāju dotu priekšroku Latvijas precei, ja cena būtu līdzvērtīga, bet 44% izvēlētos Latvijā ražotu preci arī tad, ja tā būtu dārgāka. Tostarp 60% aptaujāto atbalstītu marķējuma ieviešanu, lai veikalu plauktos produktus būtu vieglāk atpazīt.
Iniciatīvas autori uzsver, ka tirdzniecības vietās ir būtiski nodrošināt uzskatāmu un viegli saprotamu informāciju par pārtikas produktu patieso izcelsmes valsti vai izcelsmes vietu. Šādu prasību nosaka arī Eiropas Savienības regula, kas paredz pārtikas produktu informācijai ir jābūt precīzai, skaidrai un patērētājam viegli saprotamai, un tas attiecas gan uz iepakojumu, gan vietām, kur produkti tiek tirgoti.
Tāpat regula paredz, ka nav pieļaujama patērētāju maldināšana attiecībā uz pārtikas produkta īsto izcelsmes valsti vai izcelsmes vietu, jo īpaši, ja pievienotā informācija vai etiķete varētu netieši norādīt, ka produktam ir cita izcelsmes valsts vai izcelsmes vieta. Tostarp ir jānorāda galveno sastāvdaļu izcelsmes valsts vai izcelsmes vieta.
Vienlaikus LOSP piebilst, ka, pērkot produkciju no citām valstīm, valsts nodokļos tiek iemaksāts vismaz par trīs reizēm mazāk nekā par tāda paša apjoma un cenas Latvijā ražotu produkciju.
Lai uzlabotu marķējumu LOSP kopā ar partneriem, pārtikas produktu ražotājiem, realizē iniciatīvu "Tiesības zināt, ko liekam galdā!". Iniciatīvas mērķis ir veicināt vienotas pārtikas produktu izcelsmes marķējuma sistēmas ieviešanu, lai ikviens iedzīvotājs spētu uzreiz noteikt, vai produkts ir ražots Latvijā vai citviet. SKDS aptauja veikta laika posmā no šī gada septembrī, aptaujājot 1005 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 75 gadiem.
LOSP ir biedrība, kas apvieno 54 valsts mēroga ražotāju un pārstrādātāju nevalstiskās organizācijas, kas aptver visu Latvijas teritoriju un visus ražošanas sektorus. Organizācija formulē vienotu lauksaimnieku viedokli ražotāju interešu aizstāvībai un tālākām sarunām ar valsts pārvaldes institūcijām, kā arī citiem sadarbības partneriem.