Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Kā izvēlēties tavām vajadzībām atbilstošāko elektroauto? (1)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Publicitātes foto

Elektroauto popularitāte autovadītāju vidū katru gadu pieaug, un atbilstoši pieprasījumam aug arī piedāvājums – tiek laisti klajā arvien jauni modeļi, un reizē lielāku aktualitāti gūst arī lietoto elektroauto tirgus. Elektroauto uzlādes tīkla "Eleport" pārstāvji uzsver, ka tirgū pieejams plašs elektroauto klāsts, no kura vairāki modeļi ir izceļami, taču, izvēloties sev atbilstošāko auto, svarīgi izprast, kādi ir autovadītāja braukšanas paradumi un kāda cenu kategorija ir vispiemērotākā.

Jaunu elektroauto tirgus – plaša izvēle dažādās cenu kategorijās

Tirgū ir pieejams plašs elektroauto modeļu klāsts, turklāt katru gadu tas turpina augt. Nenoliedzami, jauns elektroauto izmaksā vairāk nekā lietots auto, kā arī jaunu auto tirgus piedāvā plašākas izvēles iespējas, taču ir modeļi, kas īpaši izceļas un piedāvā labāko cenas un vērtības attiecību. "Iespējams, ka šķiet pārāk paredzami, tomēr jāsaka, ka "Tesla Model Y" un "Model 3" piedāvā labāko cenu pret aktuālo piedāvājumu. Ne velti "Model Y" ir pirktākā automašīna starp visām automašīnām Eiropā," stāsta Kārlis Mendziņš, "Eleport Latvija" vadītājs.

Raugoties uz izmaksām, dažādās cenu kategorijās ir vērts izcelt arī citu ražotāju elektroauto. "Pārsteidzoši labi ir arī "Mercedes-Benz" EQA un EQB modeļi. Tāpat arī "Audi Q8 e-tron", "Porsche Taycan" un BMW iX noteikti neliks vilties brendu cienītājiem. Savukārt zemākas cenas kategorijā kā labākie elektroauto jāizceļ "Hyundai Kona" un "Nissan Leaf" – šo automašīnu īpašnieki ir ļoti apmierināti ar savu izvēli," skaidro Mendziņš. Lai ar pēc iespējas mazākām izmaiņām lietotājpieredzē pārietu no iešdedzes dzinēja auto uz elektroauto, "Eleport" eksperti iesaka izvēlēties BMW, "Audi" un "Mercedes-Benz" modeļus.

Automašīnu tirgus ir piesātināts ar elektroauto dažādu cenu kategorijās, savukārt, ja ir interese iegādāties auto, kas aprīkots ar vairāk nekā piecām sēdvietām, tad piedāvājuma klāsts ir limitēts. "Eleport" eksperti novērojuši, ka attiecībā uz šādiem braucamrīkiem, izvēle ir visai maza – to piedāvā "Mercedes-Benz EQB", "Opel Vivaro e-Combi", "Peugoet e-Rifter" un vēl daži citi modeļi.

Alternatīva par draudzīgāku cenu – lietoti elektroauto

Lai gan elektroauto iegādei ir vairāki ieguvumi, nereti tieši automašīnas iegādes izmaksas ir viens no faktoriem, kas bremzē pāreju no iekšdedzes dzinēja auto uz elektroauto. Ņemot vērā, ka jauni modeļi ir visai dārgi, arvien vairāk uzmanības tiek pievērst lietoto elektroauto tirgum. "Eleport" novērojumi liecina, ka pagaidām lietoto elektroauto tirgus Latvijā vēl nav pietiekami nobriedis, lai gan tas pamazām attīstās un tajā nu jau atrodamas arī automašīnas cenu kategorijā – līdz 5000 eiro. Plašāku lietoto elektroauto piedāvājumu ieteicams meklēt to valstu tirgos, kur elektroauto skaits bijis vēsturiski lielāks, piemēram, Norvēģijā vai Vācijā.

Arī lietoto elektroauto tirgū ir novērojamas dažādas tendences un modeļi, kas ir īpaši pieprasīti. "Izplatītākie modeļi ir "Nissan Leaf" un "Renault Zoe". Abiem modeļiem ir savas īpatnības, piemēram, "Zoe" ir jāpievērš uzmanība tam, vai baterija ir iekļauta cenā vai arī tā tiek nomāta no "Renault", kas ietekmēs auto gala izmaksas. Viens no modeļiem, kas ir ļoti pieprasīts lietoto elektroauto tirgū ir "Hyundai Ioniq" savas efektivitātes un labo uzlādes īpašību dēļ. Tāpat ļoti pieprasīti ir lietoti "Tesla Model 3" un "Model Y"," skaidro Mendziņš.

Lai nenāktos vilties, iegādājoties lietotu automašīnu, "Eleport" iesaka pārliecināties par baterijas veiktspēju ar atbilstošu aplikāciju palīdzību (piemēram, "Nissan Leaf" gadījumā – "LeafSpy") un ar OBD2 rīku pieslēgties automašīnas sistēmai, lai noskaidrotu baterijas veselības stāvokli, kā arī pārbaudīt, vai ir iespējams uzsākt auto uzlādi.

Pirms elektroauto iegādes noderēs padziļināta izpēte

Kā uzsver uzņēmums "Eleport", pirms veikt izvēli par labu konkrētam elektroauto, jāsaprot, ko konkrētais modelis var sniegt. Piemēram, nereti autovadītāji pauž neapmierinātību ar uzlādes ātrumu, lai gan konkrētais modelis nespēj uzņemt pietiekami lielu jaudu.

Mendziņš uzsver: "Tiem, kurus interesē iegādāties pēc iespējas labāku elektroauto par pieejamo budžetu, ir svarīgi pievērst uzmanību ne tikai piedāvājumā pieejamajai informācijai, bet arī uzlādes līknei. Piemēram, "Kia EV6" spēj lādēties ar 233kW lielu jaudu, bet tikai uz īsu brīdi. Līdz 50% uzlādes līmenim mašīna lādēsies ar jaudu virs 200kW ideālos apstākļos, bet pēc tam līdz 80% jauda kritīsies līdz 150kW un pēc tam strauji līdz 50kW. Tātad, pat ideālos apstākļos šī mašīna pie augsta uzlādes līmeņa nespēs uzņemt reklamēto maksimālo jaudu." Citi aspekti, veicot izvēli par labu kādam konkrētam modelim, ir līdzīgi kā izvēloties iekšdedzes automašīnu.

Turklāt svarīgi uzsvērt, ka pastāv mīti par elektroauto, piemēram, ka baterijas nekalpos pietiekami ilgi, lai gan statistika rāda, ka baterijas spēs kalpot ilgāk nekā pati automašīna. Tāpat arī šobrīd aktuālais jautājums par elektroauto ziemā – lai gan patēriņš aukstā laikā palielinās, elektroauto joprojām ir izdevīgāks nekā iekšdedzes auto.

Uz augšu