Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

"Škoda Vagonka": Vēlākais divu mēnešu laikā viss jauno vilcienu parks būs par 95% gatavs strādāt (3)

Pirmais jaunā "Pasažieru vilciens" elektrovilciena "Vivi" reiss no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas uz "Dubultiem" Jūrmalā.
Pirmais jaunā "Pasažieru vilciens" elektrovilciena "Vivi" reiss no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas uz "Dubultiem" Jūrmalā. Foto: Sintija Zandersone/LETA

Vēlākais divu mēnešu laikā tehniskās problēmas tiks novērstas un viss jauno elektrovilcienu parks būs par 95% gatavs strādāt, otrdien preses konferencē solīja vilcienu ražotāja "Škoda Vagonka" valdes priekšēdētājs Martins Bednārs (Martin Bednarz).

Problēmas sola novērst divu mēnešu laikā 

"Atvainojamies mūsu uzņēmuma vārdā par visām neeērtībām, ko radījusi situācija ar mūsu vilcieniem," uzsvēra Bednārs.

Viņš pauda, ka uzņēmums cenšas novērst nepilnības pēc iespējas ātrāk un "Škoda Vagonka" speciālisti strādā 24 stundas diennaktī. Lai darbi ritētu vēl raitāk, uzņēmums ir palielinājis komandu Rīgā – no sākotnēji 10 līdz šobrīd jau 27.

Bednārs arī apliecināja, ka Rīgā ir sagādāts pietiekami daudz rezerves daļu, lai nodrošinātu jauno vilcienu apkalpošanu. Noteikts, ka "Škoda Vagonka" komanda nodrošinās vilcienu pilnās apkopes vēl divus gadus pēc pēdējā vilciena piegādes. 

Tāpat ir izveidota telefona līnija, kas strādā visu diennakti, lai varētu pēc iespējas ātrāk uzzināt par jaunām problēmām.

Vienlaikus "Škoda Vagonka" valdes priekšsēdētājs uzsvēra, ka visi vilcieni tika pakļauti ļoti stingram testēšanas procesam – kopumā bijuši 80 testi un nobraukti 2400 kilometri. Pēc Bednāra teiktā, testu rezultāti bijuši labi un tajos nav konstatētas īpašas problēmas. 

"Bet protams, potenciāli ir daudz problēmu, kas var notikt reālajā situācijā, kad vilciens jau darbojas un apkalpo pasažierus. Bet, kā jau teicu iepriekš, mēs esam gatavi veikt labošanas darbus," pauda Bednārs. 

Šobrīd ir panākta vienošanās, ka vēlākais divu mēnešu laikā viss jauno vilcienu parks būs par 95% gatavs strādāt.

Latvijai par defektu novēršanu nebūs jāmaksā

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens preses konferencē uzsvēra, ka

Latvija nemaksās ne centa par jauno vilcienu defektu novēršanu. "Tas nerada papildu izmaksas Latvijai."

Ministrs arī norādīja, ka puses ir vienojušās par ātrāku reaģēšanu šādu incidentu gadījumā, kā arī pēc iespējas operatīvāku informācijas apriti pasažieriem, tostarp nodrošinot informācijas pieejamību stacijās. 

Savukārt "Pasažieru vilciens" strādājot pie tā, lai pārplānotu kustības maršrutus, lai jaunos vilcienus novirzītu tajās līnijās, kur ir mazāki riski, ka vilcienu bojājumu gadījumā tiks apturēta visas infrastruktūras darbība jeb lai kustību turpināt nespējošais vilciens nenobloķētu satiksmi attiecīgajā virzienā. 

Tāpat tiek strādāts pie risinājuma, lai nodrošinātu rezerves autobusu pieejamību, lai pasažieriem pēc iespējas īsākā laikā būtu pieejams alternatīvs transports gadījumos, ja jaunā vilciena reiss būs jāatceļ.

Bet "Latvijas Dzelzceļš" būs gatavs nodrošināt rezerves lokomotīves, lai nodrošinātu bojāto vilcienu aizvilkšanu. 

"Sagaidām situācijas uzlabošanos, bet vienlaikus apzināmies, ka vilcienu ieviešanas sākotnējā stadijā šādas ķibeles būs," sagatavošanos arī turpmāku problēmu esamībai komentēja Briškens. 

Vienlaikus "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs Jānis Rodžers Grigulis uzsvēra, ka jauno elektrovilcienu iepirkuma specifikācijā bijusi iekļauta prasība, ka vilcieniem ir jādarbojas gaisa temperatūras diapazonā no -40 līdz +40 grādiem pēc Celsija. 

"Šādas problēmas nebija paredzamas," pauda Grigulis un pauda cerību, ka jauno vilcienu testu veicēji, tostarp neatkarīgās laboratorijas un Valsts Dzelzceļa inspekcija testus veikuši atbildīgi, godprātīgi un kvalitatīvi.

Atbildot uz TVNET jautājumu Grigulis atzina, ka B klases defekti (tādi, kas netraucē vilcienu kustību) ir konstatēti visiem piegādātajiem vilcieniem. 

"Pasažieru vilciena" vadītājs arī apliecināja, ka visus tiešos zaudējumus uzņēmums piestādīs vainīgajai pusei – "Škoda Vagonka".

Tāpat ir izvirzītas vairākas prasības, piemēram, lai "Škoda Vagonka" speciālisti brauktu vilcienos, kuru kustība atjaunota. Savukārt attiecībā uz A klases defektiem ir noteikta prasība tos novērst 24 stundu laikā tos novērst. Ja tas netiek izdarīts noteiktajā laikā, tad par katru kavēto dienu tiks piemērots 1500 eiro sods. Bet attiecībā uz B klases defektiem (tādi, kuri netraucē vilcienu kustību) sodi ir mazāki – 500 eiro par katru kavēto dienu.

"Būsim stingri un piemērosim sodus, ja tāda situācija būs," apliecināja Grigulis

un atzīmēja, ka gribētu arī redzēt defektu analīzi – vai tie nav sērijveida defekti.

Trīs galvenās problēmas

Savukārt "Škoda Vagonka" valdes loceklis - projektu direktors Pāvels Beraneks (Pavel Beránek) atklāja, ka jaunajiem vilcieniem ir konstatētas trīs galvenās problēmas, tostarp pirmā ir saistīta ar spriegumu, īpaši attiecībā uz vilci. Pēc viņa teiktā, ja radušās problēmas vilces konteinerī netiek novērstas, vilciens vienkārši apstājas uz līnijas.

"Risināt šo problēmu ir prioritāte, jo nepieciešams, lai vilciens spēj nonākt līdz galamērķim," uzsvēra Beraneks.

Lai šo problēmu novērstu, "Škoda Vagonka" jau ir izstrādājusi programmatūras risinājumu, kas atsevišķos vilcienos jau ir augšuplādēts. "Nākamajās dienās mēs sekosim līdzi vilcieniem, kuriem ir augšupielādēts šis risinājums, vērtēsim atsauksmes," sacīja Beraneks, piebilstot, ka uz Rīgu ir atbraukuši arī divi uzņēmuma vecākie elektronikas un vilces speciālisti, lai izvērtētu, vai pietiks ar šo risinājumu, vai tomēr būs nepieciešami citi pasākumi. 

Kā otru risināmo jautājumu viņš minēja tualetes sistēmu problēmas.  

Beraneks paskaidroja, ka tiek izmantots antifrīza risinājums, lai apgādātu tualetes sistēmu un pasargātu caurules no aizsalšanas. Šis aizsardzības mehānisms darbojas ar sensoriem, taču ir secināts, ka problēmas ir saistītas ar pārāk augstu jutību sākotnēji uzstādītajiem sensoriem, tāpēc tagad tiekot mainīti uzstādījumi. "Tas nozīmē, ka sistēma joprojām aizsargās tualeti no aizsalšanas, bet būs arī pieejama pasažieriem," pauda Beraneks. 

Savukārt pēdējā problēmu grupa ir saistīta ar iekāpšanu un izkāpšanu no vilcieniem. "Škoda Vagonka" valdes loceklis stāstīja, ka ieejas sistēma ir aprīkota ar apkuri, lai aizsargātu ieeju šādos laikapstākļos. "Kopā ar durvju piegādātāju izvērtējam, kā pielāgot šo durvju aizsardzības sistēmu, lai tā darbotos šajos apstākļos."

Tāpat Beraneks atklāja, ka dažām durvīm bija konstatēti citi defekti, piemēram, salūzuši konektori u.tml. Šādi bojājumi tiekot laboti nekavējoties pēc to konstatēšanas. 

Svarīgākais
Uz augšu