Salīdzināti Baltijas šoferu ēšanas paradumi – Latvija kļuvusi par hotdogu lielvalsti

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Pair Srinrat/Shutterstock

Degvielas uzpildes stacijas, kas pielāgojušās mainīgajam tirgum un patērētāju vajadzībām, kļuvušas par vietu, kur ne tikai uzpildīt degvielu, bet arī ātri un garšīgi paēst. "Circle K", veicot pētījumu par Baltijas valstu autobraucēju ēšanas paradumiem esot ceļā, noskaidroja, ka ēdienu izvēles ir visai līdzīgas, tomēr iecienītākās maltītes atšķiras – latvieši un lietuvieši labprātāk izvēlas hotdogus un sviestmaizes, bet kaimiņi igauņi dod priekšroku burgeriem.

Kā stāsta Renāts Alekna, "Circle K" tirgus attīstības direktors Baltijā, degvielas uzpildes staciju klienti Latvijā, Lietuvā un Igaunijā arvien biežāk iegādājas siltu, uz vietas gatavotu ēdienu, un viena no populārākajām izvēlēm ir hotdogi.

Pirmajā vietā – franču hotdogi

Latvieši ir lielākie hotdogu ēdāji, par 5% apsteidzot lietuviešus. Vismazāk hotdogus no Baltijas valstīm iegādājas igauņi, kuri no latviešiem atpaliek par 41%. Jāatzīmē, ka hotdogi ir vienlīdz populāri kā Baltijā, tā visā Eiropā. Analītikas portāla "Market Data Forecast" pētījums atklāj, ka Eiropas hotdogu un desiņu tirgus vērtība 2022. gadā sasniedza 13,4 miljardus eiro. Prognozes lēš, ka no 2022. līdz 2027. gadam tirgus apjoms turpinās pieaugt, sasniedzot 14,4 miljardus eiro.

"Lai arī Igaunijā hotdogi tiek pirkti mazāk nekā Latvijā vai Lietuvā, tā joprojām ir populārākā siltā ēdiena izvēle. Tieši burgeru popularitāte ir tā, kas Igauniju atšķir no pārējām Baltijas valstīm – ikdienā igauņi izvēlas par 41% vairāk burgeru nekā Lietuvā un par 79% vairāk nekā Latvijā," stāsta Alekna.

Neskatoties uz atšķirībām, ir vairākas izvēles, kas vieno kaimiņvalstu iedzīvotājus, – piemēram, Latvijas, Lietuvas un Igaunijas "Circle K" degvielas uzpildes staciju apmeklētāji visbiežāk izvēlas franču hotdogus un tradicionālo kečupa, sinepju un majonēzes mērču kombināciju.

"Jau kopš 1999. gada mūsu degvielas uzpildes stacijās Latvijā tiek tirgoti hotdogi, tāpēc ir izveidojušies zināmi patērētāju paradumi, piemēram, mērču vai maizīšu izvēle. Franču hotdogu popularitāte visticamāk ir saistīta arī to, ka hotdogus var ērti ēst, turot rokā," piebilst Alekna.

Smalkmaizītes otrajā vietā

"Circle K" pārtikas kategorijas vadītāja Latvijā Santa Kavosa atklāj, ka otra populārākā uzkoda degvielas uzpildes stacijās Latvijā ir dažādas smalkmaizītes un citas līdzīgas uzkodas.

"Pēc kopējā "Circle K" Baltijas valstīs realizēto pārtikas preču apjoma otra populārākā klientu ēdiena izvēle ir saldie konditorejas izstrādājumi jeb smalkmaizītes. Šāda popularitāte ir saistīta ar to, ka pircēji tās bieži iegādājas kopā ar kafiju – tās ir nelielas, tāpēc lieliski piemērotas kā vieglas uzkodas. Smalkmaizītes ir izdevīgs pirkums un pieejamas vairākās garšu variācijās," stāsta Kavosa.

Fakts, ka konditorejas izstrādājumi ir Latvijas pircēju otra populārākā izvēle, atbilst pasaules iedzīvotāju tendencēm – 2022. gadā iedzīvotāji visā pasaulē patērēja 69,5 miljonus kilogramu maizes un citu miltu produktu. Datu analīzes portāls Statista prognozē, ka, turpinoties pašreizējām tendencēm, eiropieši 2028. gadā patērēs aptuveni 78 miljonus kilogramu graudaugu produktu.

Pārtikas kategorijas vadītāja norāda: lai arī tortiljas uzkodas Baltijas valstu pircēju vidū vēl nav tik populāras kā citi karstie ēdieni, apmeklētāji īpaši iecienījuši klasiskos vrapus ar gaļu vai dārzeņiem un vrapburgeru (burgeru tortiljā). Šāda maltīte ir ne tikai vizuāli pievilcīga, bet arī veselīgāka alternatīva.

Kamēr daudzi degvielas uzpildes staciju apmeklētāji joprojām dod priekšroku hotdogiem vai konditorejas izstrādājumiem, sviestmaižu popularitāte Latvijā turpina augt, un kopumā tās ir populārākas nekā Igaunijā, bet tikpat iecienītas kā kaimiņos Lietuvā.

Uz augšu