Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Domā par personīgā auto iegādi? Vispirms jānobrauc 15 000 km gadā (4)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Zane Bitere/LETA

Vadošās transporta pakalpojumu platformas Eiropā "Bolt" un konsultāciju uzņēmuma "Oliver Wyman" jaunākajā pētījumā secināts, ka personīgo automašīnu īpašnieki, kuri gadā nobrauc mazāk par 15 000 km, var ievērojami ietaupīt, ikdienas mobilitātei izvēloties alternatīvus pārvietošanās veidus. Vienlaikus prognozes liecina, ka līdz 2030. gadam braucienu īpatsvars, ko veido transporta koplietošanas rīki, piemēram, kopbraukšana ar partneršoferi, skrejriteņu noma un auto koplietošana, pieaugs no 3 % līdz 7 %.

Pētījumā aplūkotie dati liecina - lai gan pēdējās desmitgades laikā ar personīgajām automašīnām nobrauktais attālums ir samazinājies par 1700 kilometriem gadā, šobrīd Eiropā sasniedzot vidēji 11 000 kilometru, mājsaimniecībā reģistrēto transportlīdzekļu skaits ir palicis nemainīgs. Tas nozīmē, ka automašīnu īpašnieki nereti neizmanto spēkratu potenciālu - tie bieži vien stāv dīkstāvē publiskajās stāvvietās, māju pagalmos un vārtrūmēs, kas varētu tikt atvēlētas citiem satiksmes dalībniekiem un mobilitātes transporta rīkiem.

Pētījumā secināts, ka tiem automobiļu īpašniekiem, kuri gadā nobrauc mazāk nekā 15 000 kilometru, kopbraukšanas vai automašīnu koplietošanas pakalpojumi vai skrejriteņu noma var būt izdevīgāka un ērtāka nekā privātā auto uzturēšana ikdienā. Pētījuma autori transporta koplietošanu atzinuši par dzīvotspējīgu alternatīvu, kas palīdz novērst galvenos finansiālos šķēršļus, saistītus ar, piemēram, automašīnas iegādi un uzturēšanu.

"Mēs saskaramies ar dzīves dārdzības krīzi, kad ir kāpušas ne tikai pārtikas un mājokļu, bet arī degvielas cenas, kā rezultātā arvien vairāk cilvēku izvēlas samazināt personīgo automašīnu izmantošanu ikdienā. Nenoliedzami to ietekmē arī iespēja strādāt no mājām. Daļa sabiedrības jau šobrīd izmanto izdevību ietaupīt un pāriet uz citiem transporta koplietošanas veidiem - šajā jomā ir redzams milzīgs potenciāls, jo miljoniem cilvēku šo iespēju vēl nav izmantojuši," stāsta Markuss Villigs, "Bolt" dibinātājs un izpilddirektors.

"Pēdējo gadu laikā mobilitātes nozare ir būtiski mainījusies, un līdztekus automašīnām iedzīvotājiem tagad ir pieejami arī dažādi citi pārvietošanās veidi, ko Latvijā aktīvi izmanto kā iedzīvotāji, tā arī ārzemju viesi - piemēram, auto koplietošanas pakalpojumu "Bolt Drive", kopbraukšanu jeb braucienus "Bolt" platformā ar partneršoferiem un elektroskrejriteņu nomu. Lai gan automašīnas joprojām būs nepieciešamas un tik drīz no mūsu ikdienas neizzudīs, šis pētījums liecina, ka daudziem iedzīvotājiem, jo īpaši pilsētniekiem, atteikšanās no personīgo automašīnu izmantošanas var būt ievērojams finansiāls ieguvums, tostarp arī labvēlīgi ietekmējot apkārtējo vidi un dzīves kvalitāti," secina Kristīne Bezerra-Kjerulfa, "Bolt" vadītāja Latvijā.

Šī brīža prognozes liecina, ka līdz 2030. gadam transporta koplietošanas īpatsvars pieaugs no 3 % līdz 7 %, un tiek lēsts, ka šī tirgus kopējais apjoms visā pasaulē sasniegs teju 370 miljardus ASV dolāru. Transporta koplietošanas attīstība un popularizēšana pilsētām visā pasaulē jau šodien var palīdzēt uzlabot pilsētvidi, padarot to patīkamāku, sakārtotāku un videi un iedzīvotājiem draudzīgāku, vienlaikus sniedzot arī ekonomiskos ieguvumus no to veicināšanas.

Uz augšu