Saskaņota transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas prēmiju sadārdzināšana nav pieļaujama, norādīja Konkurences padome (KP), reaģējot uz publiski izskanējušo informāciju par iespējamu sauszemes transportlīdzekļu OCTA prēmiju sadārdzināšanos Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam (LTAB) piemērotā naudas soda dēļ.
Konkurences padome: Nav pieļaujama saskaņota OCTA prēmiju sadārdzināšana
Padomē norāda, ka konkurences tiesību mērķis ir veicināt sabiedrības labklājību, novēršot konkurences deformēšanu pretēji sabiedrības, tirgus dalībnieku un patērētāju interesēm. Viens no būtiskākajiem instrumentiem šī mērķa sasniegšanai ir naudas soda piemērošana par konkurences tiesību pārkāpumu, tostarp atturot gan pašu pārkāpēju, gan arī citus tirgus dalībniekus no pārkāpumu izdarīšanas nākotnē.
KP vērtējumā LTAB ir jāievēro sevišķa piesardzība, lai piemērotais naudas sods nelabvēlīgi neietekmētu patērētājus, nonākot pretrunā ar iepriekš skaidroto konkurences tiesību mērķi, ņemot vērā, ka OCTA polises nodrošināšana katram transportlīdzeklim, kas piedalās ceļu satiksmē, ir obligāts pienākums.
Lai arī tirgus dalībniekiem ir rīcības brīvība naudas soda samaksai nepieciešamo finanšu līdzekļu organizēšanā, KP atgādina, ka atbilstoši līgumam par Eiropas Savienības darbību ir aizliegtas arī vienošanās, ar kurām tieši vai netieši tiek noteiktas preču vai pakalpojumu cenas. Šis vienošanās jēdziens ietver vismaz divu tirgus dalībnieku saskaņotu gribu, kas var izrietēt arī tikai no to faktiskās rīcības.
Tādējādi rīcību, ar kuru naudas sods, kas tiek piemērots par konkurences tiesību pārkāpumu, saskaņotā veidā tiek pārlikts uz patērētājiem, sadārdzinot preču vai pakalpojumu cenas, KP var vērtēt kā potenciālu konkurences tiesību pārkāpumu.
KP atgādina, ka arī OCTA tirgus dalībniekiem to noteiktās prēmijas un šo prēmiju aprēķina politika ir jānosaka neatkarīgi no citiem tirgus dalībniekiem.
Savas kompetences ietvaros KP turpinās uzraudzīt LTAB un OCTA tirgus dalībnieku rīcības atbilstību konkurences tiesību regulējumam, it sevišķi gadījumā, ja būs novērojama potenciāli saskaņota OCTA prēmiju sadārdzināšana.
LETA jau vēstīja, ka janvāra sākumā KP piemēroja naudas sodu LTAB 336 086 eiro apmērā par konkurenci kropļojošām biedrības darbībām.
Pēc LTAB iniciatīvas, starp KP un LTAB noslēgts izlīgums, tādējādi biedrība apstiprina savu vainu pārkāpumā un apņemas nepārsūdzēt KP lēmumu, par ko LTAB piemērots naudas soda samazinājums.
LTAB biedri patlaban ir deviņas apdrošināšanas kompānijas - "Balta", "Baltijas apdrošināšanas nams", "BTA Baltic Insurance Company" (BTA), "Compensa Vienna Insurance Group" Latvijas filiāle, "Ergo Insurance" Latvijas filiāle, "Gjensidige" Latvijas filiāle, "If P&C Insurance" Latvijas filiāle, "Swedbank P&C Insurance" Latvijas filiāle un "Balcia Insuranse".
OCTA Latvijā ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji LTAB darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.