Šodienas redaktors:
Artūrs Guds
Iesūti ziņu!

Divas pārmaiņu desmitgades – esam kļuvuši vērīgāki, savās izvēlēs uzmanīgāki

Dace Goldmane, Stockmann direktore Latvijā
Dace Goldmane, Stockmann direktore Latvijā Foto: Publicitātes foto

Šogad aprit 20 gadi kopš Stockmann universālveikala ienākšanas Latvijā. Šo gadu laikā ir būtiski mainījušās cilvēku vēlmes un iepirkšanās ieradumi, un zīmīgi, ka tieši šobrīd notiek vērienīgas pārmaiņas arī mūsu apkārtnē, kur Rail Baltica ietvaros veidojas multimodāls satiksmes mezgls. Tomēr, atskatoties uz šiem 20 gadiem, ir kāda nozīmīga lieta, kas ir palikusi nemainīga – cilvēku piesaiste zīmolam, kurš spēj izveidot noturīgu saikni ar savējiem un sniegt neatkārtojamu iepirkšanās pieredzi. Tā ir lielākā vērtība, kas ir spēkā gan universālveikalā, gan iepērkoties e-veikalā. Tā arī ir visgrūtāk uzbūvējamā kvalitāte mūsu biznesā, jo īpašā sajūta, kas liek cilvēkam atgriezties pie sava iemīļotā zīmola, nedrīkst tikt pievilta ne reizi. No uzņēmēja skatpunkta raugoties, – tas ir maratonskrējiens visa mūža garumā.

Daļa pircēju atgriežas fiziskajā veikalā

Vēl pirms pandēmijas uzliesmojuma, sekojot pircēju ieradumu maiņai, uzsākām veidot t.s. daudzkanālu iepirkšanās vidi, apzinoties, ka e-komercija kļūst par daļu no mūsu ikdienas. Pat tad, ja atsevišķās produktu grupās cilvēki vēlas nākt uz veikalu (piemēram, iegādāties apģērbu, apavus), e-veikals ir vieta, kur šie produkti tiek apskatīti, salīdzināti, novērtēti. Protams, neatkarīgi no iepirkšanās veida, pāri visam ir un paliek augsta produktu kvalitāte, kā arī sava veida unikalitāte, proti, iepirkšanās sajūta, īpaši zīmoli un dizains. Ziemeļvalstu klātbūtne vienmēr ir bijusi organiska daļa no šīs īpašās sajūtas, ko augstu vērtē mūsu pircēji. Tāpēc fiziska veikala un e-veikala apvienojums ir labākā “recepte”, raugoties nākotnē. Produktu piedāvājumam kļūstot aizvien viendabīgākam, daļa pircēju jau tagad grib atgriezties fiziskā veikalā, lai izbaudītu arī iepirkšanās procesu.

Kā šo gadu laikā ir mainījušies mūsu pircēji? Jāsaka, ka šodien izvēles tiek izdarītas daudz pārdomātāk, izsvērtāk. Patēriņā ir sasniegts zināms piesātinājums, tāpēc pārdevēja uzdevums šodien ir kļūt par vērtīgu pavadoni, gidu. Izvēļu šodien ir tik daudz, tāpēc ir vajadzīgs kāds, kurš palīdzētu noorientēties, piemēram, izdarot sākotnējo izvēli, un no simtiem zīmolu izvēloties dažus spilgtākos. Tā vienmēr ir bijusi daļa no mūsu darba, – katrā produktu grupā izvēlēties tos dažus zīmolus, kas visprecīzāk rezonē ar šo laiku, modi un cilvēku vajadzībām. Šī izvēle ir pieskaņota konkrētajai vietai un kultūrai, tā nav nokopējama. Tāpēc labam pārdevējam ir jābūt uzmanīgam tendenču uzklausītājam un aktualitāšu “medniekam”. Jāpiebilst, ka 20 gadu laikā ir vairākkārt pieaugusi t.s. zīmolu stāstu nozīme – šodienas pircējam ir svarīgi zināt, kādus sociālos vai modes identifikatorus viņš vai viņa pārņems, uzvelkot konkrētā zīmola žaketi.

No veikala – par pakalpojumu centru

Minētās pārmaiņas ir likušas vairākkārt pārskatīt arī mūsu darbības modeli. Vairs nevaram atļauties iepirkt milzīgus preču krājumus, un tad domāt par to pārdošanu. Ir jābūt daudz precīzākiem prognozēšanā un tendenču “uzminēšanā”, kā arī jāatrod īstais balanss starp e-komrcijas daļu un fiziski veikalos esošo preču daudzumu. Jāsaka, ka pirms 20 gadiem, kad atvērām universālveikalu Rīgā, tirgus bija vēl tukšs un cilvēku gaidas pēc jauniem zīmoliem ļoti lielas. Mūsu stāsts sākās ar Ziemeļvalstu sajūtu un kvalitātes atnākšanu uz Baltijas valstīm, un pirmie desmit gadi pagāja, iepazīstinot tirgu ar jauniem produktiem, to pielietojumu, kvalitātēm. Šobrīd esam t.s. multikanālu tirdzniecības ērā un dažādu, cilvēka ikdienā vajadzīgu, pakalpojumu izveides posmā. Universālveikals pamazām pārtop par tirdzniecības un pakalpojumu centru – no stila konsultantiem un šūšanas, līdz B2B attiecībām ar mūsu sadarbības partneriem un viņu darbiniekiem. Spektrs ir visai plašs, tas ietver arī lietotu preču tirdzniecību, padarot dažādu ikdienas priekšmetu un apģērba mūžu ilgāku.

Pārmaiņas ir notikušas arī biznesa vidē, kurā strādājam. No investīciju viedokļa Latvija vienmēr ir bijusi un ir Baltijas centrs. Ne vien ģeogrāfiski, bet arī kultūrvēsturiskā nozīmē. Tāpēc lielo transporta mezglu – lidostas “Rīga” un Rail Baltica – attīstība ir Latvijai vitāli svarīgi jautājumi. Jā, Latvija pēdējo gadu laikā ir zaudējusi saviem kaimiņiem ekonomikas attīstības ziņā, taču tai aizvien ir ļoti labs potenciāls to mainīt. Pirmkārt, valstij proaktīvi veicinot investīciju ienākšanu, neuzliekot pārlieku lielu administratīvo slogu. Otrkārt, saskatot uzņēmējdarbībā valsts attīstības dzinējspēku, sava veida “dzīvības avotu”, nevis tikai institūcijas, kuras jākontrolē, jāiegrožo, jāsoda. Pēdējo gadu laikā ir noticis pretējais, tāpēc Latvija ir zaudējusi sev tik ļoti svarīgo attīstības dinamiku. Pie mums daudzas lieta notiek, tiek apspriestas un atrisinātas, taču tas notiek pārlieku lēni.

Divu desmitgažu laikā Latvijas sabiedrībā ir notikušas apjomīgas un dziļas pārmaiņas. Šodien esam daudz vērīgāki un savās izvēlēs uzmanīgāki, meklējot sev tuvas vērtības arī zīmolos. Šis process turpināsies, tāpēc aizvien lielāka nozīme būs uzņēmēju spējai radīt zīmolus ar vērtību, kā arī spējai izstāstīt savu stāstu klientiem. Zināmā mērā tas attiecas arī uz valsts pārvaldi, kurai būs “jāpārdod” stāsts par Latviju kā vietu ar labu attīstības potenciālu investoriem, kā arī jāveido ciešāka saikne ar cilvēkiem, kuri kā nodokļu maksātāji uzticētos savai valstij un tās rītdienai.

Uz augšu