Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Krievu lidmašīnu A-50 un Il-22M notriekšanā izmantotas PSRS laika palaišanas iekārtas un amerikāņu raķetes (24)

Foto: UNIAN

Ukrainas un ASV projekta ietvaros izstrādātā pretgaisa aizsardzības sistēma, kas pazīstama ar nosaukumu “FrankenSAM”, pirmo reizi tika izmantota, lai notriektu Krievijas lidmašīnas A-50 un Il-22. Pirms tam ļoti mērķtiecīgi tika noplicināta Krievijas anektētajā Krimā izvietotā okupantu pretgaisa aizsardzība, pievilinot lidojošo radaru arvien tuvāk Ukrainas kontrolētajai teritorijai. 

To Ukrainas medijam “Першому Західному” teica kara veterāns, bijušais bataljona “Aidar” rotas komandieris Jevgeņijs Dikijs.

“Pirmo reizi tika izmantota vidēja darbības rādiusa pretgaisa aizsardzība - viena no divām, kas tika izstrādātas Ukrainas un ASV projekta, kas pazīstams ar zīmolu “FrankenSAM”, ietvaros. Tā ir padomju laika palaišanas iekārtu kombinācija ar amerikāņu raķetēm,”

viņš sacīja.

Pēc Jevgeņija Dikija teiktā, ekspertu aprindās valda vienprātība par to, ka lidmašīna A-50 tika iznīcināta un lidmašīna Il-22 tika bojāta, izmantojot šādu hibrīdsistēmu. “Raķešu vadīšanai tika izmantots padomju sistēmas S-300 radars, bet triecienu veica “Patriot” palaišanas sistēma,” viņš teica.

Darbs, lai iznīcinātu pretgaisa aizsardzības sistēmas Krimā, sākās jau pagājušā gada pavasarī. “Spilgtākā operācija, kurai kā domino efekts sekoja Krimas pretgaisa aizsardzības iznīcināšana, bija “Boiko torņu” sagrābšana. Tā bija pārdroša, kinematogrāfiska Holivudas stila operācija, ko veica GUR īpašie spēki - viņi iebruka “Boiko torņos” gumijas laivās un no turienes demontēja Krievijas radara staciju. Tādējādi pussalas pretgaisa aizsardzībā radās pirmais lielais caurums,” viņš uzsvēra.

Pēc viņa teiktā, tad notika desanta izsēdināšana Tarkhankutā un S-300 kompleksa likvidēšana. “Pēc tam [raķete] “Neptūns”, kas bija pielāgota triecieniem “zeme-zeme”, likvidēja S-400. Tā viņi paplašināja šo caurumu, un tad tajā sāka darboties SU-24 ar “Storm Shadow”. Tas nozīmē, ka pussalas pretgaisa aizsardzība tika likvidēta pakāpeniski kārtu pēc kārtas.

Vairāku radaru staciju iznīcināšanas dēļ Krimā krieviem nācās sākt izmantot lidojošos radarus, t. i., lidmašīnas A-50 pievest daudz tuvāk, nekā viņi to bija ieraduši darīt.

“Un tur, izrādās, kaut kur krūmos, kā tās “baltās klavieres” jau gaidīja “Patriot”. Tas ir, patiesībā šis A-50 tika ne tikai noķerts, bet arī ievilināts slazdos, pirms tam iznīcinot vairākus uz zemes izvietotus radarus. Patiesībā tā ir izcila operācija, meistardarbs,” viņš sacīja.

Ukrainas armijas virspavēlnieks Valērijs Zalužnijs 15. janvārī paziņoja, ka Ukrainas karavīri ir notriekuši Krievijas lidmašīnas A-50 un Il-22.

A-50, iespējams, eksplodēja un pēc tam nogāzās Azovas jūras rietumu daļā, bet bojātais Il-22M nolaidās okupantu tuvākajā lidlaukā.

Ukrainas Bruņoto spēku Gaisa spēku pārstāvis Jurijs Ignats piebilda, ka par šāda mērķa iznīcināšanu viņi sapņojuši jau kopš Krievijas armijas pilna apmēra iebrukuma Ukrainā.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu