Elektroauto popularitāte arvien turpina augt, jo šīs automašīnas ir ērts un ekonomisks veids, kā pārvietoties pa pilsētu. Katru gadu tiek izlaisti aizvien jauni modeļi, kas ar vienu uzlādi spēj nobraukt ap 400 km, padarot šos spēkratus arvien daudzpusīgākus. Taču 2024. gads iesācies ar jaunām debatēm. Tēma – elektromobiļu patiesais potenciāls.
FOTO ⟩ Negaidītais "Top Gear" vērtējums: vai elektroauto der arī trasei?
Auto cienītāju portāla "TopGear.com" ikgadējā apbalvošanā elektroauto "Hyundai Ioniq 5 N" tika atzīts par labāko 2023. gada automašīnu. Sportiskais spēkrats, kas pirmo reizi tika prezentēts pagājušajā vasarā Gudvudas Ātruma festivālā, tika radīts kā patīkama alternatīva cilvēkiem, kuri vēlas izmēģināt ko elektrificētu. Tieši šis aspekts arī kļuvis par jaunu tematu diskusijām: vai elektroauto der ne tikai ikdienai, vai arī nedēļas nogales izbraucieniem sacīkšu trasē?
"Pilnīgs neprāts"
Katru gadu "TopGear.com" žūrija nosaka savu gada labāko auto, izvēloties no modeļiem, kas autosporta entuziastiem raisa visspēcīgākās emocijas dažādos cenu segmentos. Pēdējos desmit gados šeit ir triumfējušas tādas sportiskās automašīnas kā BMW i8, "Ford Fiesta ST", "Focus ST", "Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio", kā arī 2021. un 2022. gada uzvarētāji – "Hyundai i20 N" un "Honda Civic Type-R". Elektromodelim šajā konkursā ir izdevies uzvarēt tikai vienu reizi – 2019. gadā laurus plūca "Porsche Taycan".
Tam ir pavisam vienkāršs izskaidrojums – tikai uz vienas rokas pirkstiem var saskaitīt, cik tīrasiņu sporta elektroauto šobrīd pieejami tirgū, tāpēc šāda tipa automašīnu fani pat neapsver elektrisku braucamo iegādi. Elektroauto var lepoties ar izcilu dinamiku, ko dod uzreiz pieejamais maksimālais griezes moments, taču to vadāmība līdz šim ir atpalikusi no iekšdedzes automašīnām.
Pirms dažiem gadiem izveidotā "Hyundai" sporta nodaļa jeb N divīzija jau ir nodemonstrējusi savu talantu. Dienvidkorejas zīmola inženieri, kuri ikdienā atrodas netālu no Vācijas slavenās Nirburgringas sacīkšu trases, Eiropā jau ir izpelnījušies slavu ar sportiskajiem "Hyundai i20 N" (2021. gada balvas ieguvējs), "i30 N" un "Kona N". Tagad viņi ir gatavi pievērsties arī elektriskajiem spēka agregātiem.
"Tas ir pilnīgs neprāts," – tā "TopGear.com" redaktori sev raksturīgajā stilā raksturoja jauno "Ioniq 5 N". Žūriju pārsteidza tā elektriskais spēka agregāts. Salīdzinājumā ar standarta "Ioniq 5" sportiskā N versija var lepoties ar ievērojami lielāku akumulatoru, labāku tā dzesēšanu un bremzēm. Šī sportiskā modeļa elektromotori spēj attīstīt pat 21 000 apgriezienu minūtē un parastos apstākļos nodrošināt 609 zirgspēku jaudu. Aktivizējot "N Grin Boost" funkciju, 10 sekundes iespējams nesties pat ar 650 zirgspēkiem. "Ioniq 5 N" no 0 līdz 100 km/h paātrinās tikai 3,4 sekundēs un trasē var attīstīt 250 km/h ātrumu.
"Šis modelis ļauj izbaudīt līdzīgas sajūtas, pie kādām esam pieraduši automašīnās ar iekšdedzes dzinēju un transmisiju, un tas ir fenomenāli. "Hyundai" atjautīgi izdomājis, kā izmantot transmisiju, – šeit ar griezes momenta regulāciju tiek simulēta iekšdedzes automašīnu pārnesumkārbas darbība. Citos elektromodeļos mēs vienkārši aktivizējam "Drive" režīmu un aizmirstam par pārnesumiem, bet šeit ir citādi. Protams, imitācija ir un paliek imitācija, tomēr daļai cilvēku šāds risinājums varētu iet pie sirds. Šis varētu būt modelis, kas mainīs priekšstatus par elektroauto," saka Toms Timoško, žurnāla Klubs auto apskatnieks.
Ceļā uz risinājumu
Jaunajā "Hyundai N e-shift" pārnesumu vadība imitē tradicionālo 8 pakāpju divsajūgu automātisko transmisiju, kas parasti tiek izmantota N nodaļas modeļos ar iekšdedzes dzinēju.
Savukārt "N Active Sound+" sistēma rada sportiskiem modeļiem raksturīgu rūkoņu, sagādājot braucējiem papildu emocijas.
Tāpat tam ir sporta balstiekārta ar adaptīvajiem amortizatoriem, kas tiek pielāgoti izvēlētajam braukšanas režīmam, elektroniskā aizmugurējā diferenciāļa bloķēšana, kausveida sēdekļi, mainīgs griezes momenta sadalījums starp priekšējo un aizmugurējo asi, kā arī citas progresīvas tehnoloģijas no "Hyundai E-GMP" elektroauto platformas.
"Šī automašīna spēj imitēt ne tikai pārnesumu maiņu, bet arī to, kā strādā klasiskais dzinēja apgriezienu ierobežotājs, jo šeit ir virtuālā apgriezienu skala. Šāds risinājums varētu uzrunāt tos, kuriem rūp ne tikai jauda un griezes moments, bet arī citas sajūtas," norāda Timoško.
Taču viņš ir pārliecināts, ka pēc kāda laika ražotāji tiks galā ar, iespējams, lielāko sporta elektroauto izaicinājumu. Jaudīgiem un efektīviem elektroauto ir nepieciešami lielāki un ietilpīgāki akumulatori. Tomēr – jo lielāks akumulators, jo smagāka automašīna. Tāpēc inženieriem pastāvīgi nākas meklēt līdzsvaru starp šiem faktoriem. Tāpat jāuzlabo arī šasija – jāpanāk, lai smagāks auto būtu labi kontrolējams pagriezienos, lai tas būtu stabils uz nelīdzena ceļa un lai braukt vienmēr būtu komfortabli.
"Manuprāt, šai tehnoloģijai ir nākotne. Pašlaik uzplaukt visam potenciālam liedz akumulatoru svars, taču pēc 5–10 gadiem, domāju, populāri būs jau tā sauktie cietvielu akumulatori. To svaram un veiktspējai vajadzētu ievērojami pārspēt šī brīža akumulatorus," saka Toms.
Iespējams, nav ilgi jāgaida arī līdz brīdim, kad tirgū parādīsies viegli elektroauto, kas būs ne tikai dinamiski, bet arī izveicīgi. Tāpat nav mazsvarīgi, ka elektromotors ir diezgan vienkāršs elements, tāpēc to var saprogrammēt tā, lai imitētu iekšdedzes dzinējus.
"Entuziasti meklē automašīnas, ar kurām ir patīkami atrasties sacīkšu trasē. Viņi vēlas, lai braukšana būtu īpaša un lai viņi paši būtu noteicēji pār mašīnu – paātrinoties, bremzējot, regulējot svara sadalījumu un pārslēdzot pārnesumus. Līdz šim elektroauto to nespēja sniegt. Lai arī jaunās automašīnas no šī koncepta attālinās, tas ir tikai laika jautājums, kad arī ar elektroauto varēsim braukt sportiskā manierē. Domāju, ka ražotāji ies šo ceļu, jo pieprasījums pēc tādiem modeļiem ir. Un esmu pārliecināts, ka nākamās paaudzes akumulatori atrisinās arī elektroauto svara problēmas," rezumē Toms.