Iesūti ziņu!

Tūrisma nozares izaugsmi joprojām kavē Krievijas karadarbība Ukrainā, atzīst Ekonomikas ministrija

Tūrisms. Ilustratīvs attēls.
Tūrisms. Ilustratīvs attēls. Foto: Shutterstock

Tūrisma industrija sāk atkopties no Covid-19 pandēmijas radītajām sekām un ir atradusi jaunus darbības virzienus, pavēstīja Ekonomikas ministrijas (EM) pārstāvji.

Pērn 11 mēnešos Latvijas tūristu mītnēs izmitināti par 12% vairāk vietējo un ārvalstu viesu nekā 2022.gada 11 mēnešos, atsevišķos tūrisma segmentos audzis arī vidējais viesu maksātspējas līmenis. Pērn atvērtas virkne gan iepriekš slēgtas, gan no jauna izveidotas viesnīcas, restorāni, kafejnīcas, attīstīti jauni tūrisma infrastruktūras projekti gan Rīgā, gan ārpus Rīgas, norāda EM pārstāvji.

Taču nozares izaugsmes tempus joprojām kavē Krievijas karadarbības Ukrainā sekas, atzīst EM. Ja līdz kara sākumam aptuveni 30% tūristu, kas apmeklēja Latviju, bija no Krievijas, Baltkrievijas un Ukrainas, tad šobrīd šis apjoms jākompensē ar viesiem no citām valstīm. Ģeopolitiskā situācija negatīvi ietekmē karadarbībā iesaistīto valstu kaimiņvalstis, tostarp Baltijas valstis, apdraudot Baltijas kā droša tūrisma galamērķa reputāciju. Savukārt, strauji pieaugušās energoresursu izmaksas un inflācija kopumā apdraud viesmīlības un ēdināšanas nozares uzņēmumu dzīvotspēju.

Ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS) skaidro, ka kovida laiks un būtiskas tirgus daļas zaudēšana pēc Krievijas uzsāktā pilna mēroga kara Ukrainā Latvijas tūrisma nozarei bija smags trieciens. Tomēr Valainis uzskata, ka nozare šobrīd ir atguvusies, atradusi jaunus darbības virzienus un produktus. Nozarei ir nepieciešams valsts atbalss, ko EM no savas puses mēģina maksimāli nodrošināt. EM un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ir atvērtas jaunām nozares iniciatīvām, uzsver Valainis.

Latvijas Tūrisma un pasākumu nozares eksporta veicināšanas stratēģija 2023.-2027.gadam definē eksportspēju kā būtiskāko komponenti tūrisma nozares attīstības perspektīvā, vienlaikus padarot tūrisma nozari inovatīvāku, ilgtspējīgāku un efektīvāku. Tūrisma politikas mērķis ir Latvijas tūrisma eksporta pieaugums līdz 1,52 miljardiem eiro 2027.gadā.

Lai to sasniegtu, valsts atbalsta pasākumi tiek plānoti un īstenoti četros rīcības virzienos - jaunu produktu un galamērķu attīstībā, pieprasījuma veicināšanā, datos balstītas pārvaldības īstenošanā un uzņēmējdarbības vides tūrisma jomā pilnveidošanā un normatīvā regulējuma sakārtošanā.

Tūrisma nozares komersantus EM aicina izmantot valsts atbalsta programmu dotās iespējas. Īpaši tūrisma nozares attīstības sekmēšanai izstrādāta Tūrisma produktu attīstības programma ar kopējo finansējumu 6,4 miljonu eiro apmērā, kas izstrādāta ar mērķi sekmēt jaunu tūrisma produktu attīstīšanu. Savukārt Atbalsta programma mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai vērsta uz uzņēmējdarbības un eksportspējas veicināšanu. Tāpat valsts atbalsts tūrisma nozarei pieejams citās EM atbalsta programmās.

Lai nodrošinātu Latvijas konkurētspēju Baltijas valstu, kā arī Baltijas jūras reģiona valstu līmenī, kā īpašu rīcības virzienu EM izdala starptautisko investīciju piesaisti stratēģiski svarīgu tūrisma produktu attīstībā un ļoti lielu, starptautiski pamanāmu pasākumu - dižpasākumu - organizēšanā Latvijā. Ministru kabinetā atbalstītā dižpasākumu iniciatīva nodrošinās gan starptautisko atpazīstamību Latvijai kā drošam un kvalitatīvam galamērķim, gan apgrozījumu un ekonomisko izaugsmi tūrisma un saistīto nozaru komersantiem. Šobrīd EM sadarbībā ar par jomu atbildīgajām ministrijām un nozarēm sākusi darbu pie pastāvīgā regulējuma izstrādes atbalsta piešķiršanai dižpasākumiem.

Ļoti lielu, starptautisku pasākumu organizēšana atstāj ne tikai būtisku ietekmi uz valsts budžetu, bet arī uz ārvalstu dalībnieku un apmeklētāju piesaistītajiem naudas līdzekļiem jeb tēriņiem Latvijā, skaidro EM pārstāvji. Tūrisma un pasākumu eksports nodrošina darbu un ienākumus ne vien klasiskajās ar tūrismu saistītajās jomās, bet veicina eksporta ieņēmumu plūsmu valstī arī netieši, piemēram, izklaides un kultūras pakalpojumi, finanšu un apdrošināšanas pakalpojumi, medicīnas pakalpojumi, vides labiekārtošana, transports, mazumtirdzniecība un citas nozares. Turklāt šāda līmeņa pasākumu organizēšana EM ieskatā rada fiskāli nenovērtējamu ietekmi uz valsts starptautisko atpazīstamību un valsts tēlu.

Tāpat šogad viens no lielākajiem starptautiska līmeņa un līdz ar to arī EM lielākajiem izaicinājumiem būs īstermiņa īres mītņu tirgus sakārtošana. Izvērtējot iespējas pilnveidot normatīvo regulējumu tūrisma jomā ar mērķi mazināt nelegālo tūrisma pakalpojumu sniegšanas riskus, kā arī pamatojoties uz Eiropas Parlamenta regulu par datu vākšanu un kopīgošanu saistībā ar izmitināšanas vietu īstermiņa īres pakalpojumiem (pēc tās pieņemšanas) un ES dalībvalstu pieeju īstermiņa īres pakalpojumu regulējuma izstrādē, arī Latvijā būs jārod efektīvākais risinājums, definējot īstermiņa īres mītnes specifiku un konkrētas prasības to darbībai, skaidro EM pārstāvji.

Svarīgākais
Uz augšu