Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

F-16 tēvzemes aizstāvjiem: kādu bruņojumu var iegūt Ukraina?

Raksta foto
Foto: AP/Scanpix

Jau pavasarī Ukrainas Bruņotie spēki var iegūt pirmos iznīcinātājus F-16 un kopā ar tiem – raķetes uzbrukumu veikšanai pret mērķiem 300–500 kilometru attālumā, 5. februārī paziņoja Ukrainas Apvienoto spēku komandieris Serhijs Najevs. “Forbes” aptaujāja militāros ekspertus, kādas ar F-16 iznīcinātājiem savietojamas raķetes ir Rietumvalstu rīcībā un kādas var iegūt Ukraina.

Iznīcinātājs F-16 faktiski ir uzskatāms par aviobruņojuma platformu. Tam var pievienot virkni raķešu un izmantot to dažādiem mērķiem – iznīcināt tiltus un ienaidnieka štābus, likvidēt dronus un raķetes, cīnīties pret ienaidnieka aviāciju un kuģiem. Tāpat to var izmantot gaisa atbalsta funkcijai frontē.

Ukrainas piloti mācās lidot ar F-16 Rumānijā. Ukrainas Bruņoto spēku rīcībā pirmie šādi iznīcinātāji var parādīties jau pavasarī. Nīderlande ir solījusi Ukrainai 24 šāda veida lidmašīnas, Dānija – astoņas. 2025. gadā Dānija būs gatava dot Ukrainai vēl piecas šādas lidmašīnas, tāpat solījumi dzirdēti no Beļģijas un Norvēģijas.

Kādas funkcijas F-16 varēs izpildīt Krievijas-Ukrainas karā? Tas ir atkarīgs no lidaparātu modifikācijas un ieročiem, ko piegādās partneri.

F-16 un tā nozīme Ukrainas spēkiem

F-16 ir ceturtās paaudzes iznīcinātājs. Pirmais lidojums tika veikts 1974. gadā, un lidmašīnu ir ļoti ērti modernizēt, tieši tādēļ 50 gadu laikā ir izlaistas neskaitāmas modifikācijas.

Jaunās F-16 versijas teorētiski var ekspluatēt līdz pat 2060. gadam, vēsta šo lidmašīnu ražotājs “Lockheed Martin”. Tā ir izplatītākā kaujas lidmašīna pasaulē. Kopš šī modeļa parādīšanās ir saražoti vairāk nekā 4600 šādu lidaparātu, bet 2024. gada sākumā aktīvas ir 2145 F-16 lidmašīnas, kas veido 15% no visiem kaujas lidaparātiem pasaulē.

Ukraina prognozē, ka līdzās lidmašīnām tiks saņemtas arī raķetes, kuras ļaus sasniegt mērķus līdz pat 500 kilometru attālumā. “Defense Express” galvenais redaktors Oļehs Katkovs norāda, ka Ukrainas Bruņoto spēku ģenerālleitnanta Serhija Najeva vārdi nenozīmē, ka runa ir tieši par F-16 raķetēm, jo tās var būt gan saistītas ar F-16 bruņojumu, gan arī piešķirtas Ukrainai atsevišķi, piemēram, ATACMS.

Ja runa ir par F-16 saderīgajām raķetēm 300–500 km darbības rādiusam, tad, visticamāk, par AGM-158 JASSM. Tās kopš deviņdesmitajiem gadiem ražo amerikāņu “Lockheed Martin”. Vienas raķetes cena (atkarībā no modifikācijas) – līdz 1,5 miljoniem dolāru. Pašlaik pastāv četras modifikācijas.

Klasiskā JASSM sasniedz mērķus 370 kilometru attālumā. JASSM-ER spēj nolidot līdz 910 kilometriem, bet JASSM-XR jeb AGM-158B-2 – līdz pat 1900 kilometriem. Vēl ir arī LRASM raķetes, kas paredzētas uzbrukumiem pret kuģiem. Šo raķešu darbības rādiuss ir 370 kilometri.

Ticamākais variants Ukrainai, pēc Katkova domām, ir “klasiskais” JASSM variants. Ar 370 km darbības attālumu ir pietiekami, lai Ukrainas spēki spētu sasniegt mērķus uz laiku okupētajās teritorijās.

Darbības rādiusa rādītāju nedrīkst nenovērtēt, jo Rietumvalstu partneri iestājas pret savu ieroču lietošanu Krievijas teritorijā. Ja Rietumi lems piešķirt Ukrainai JASSM-ER modifikāciju (910 km), tad tas potenciāli var dot divas priekšrocības – pirmkārt, ļauj plānot daudz sarežģītākas trajektorijas lidojumus un dot raķetei vietu manevriem, potenciāli apejot ienaidnieka pretgaisa aizsardzības sistēmu.

Otrkārt – paveras iespēja bez problēmām šaut pa Krimas tiltu no liela attāluma, nenonākot Krievijas armijas “uguns zonā”, norāda aviācijas eksperts Valērijs Romaņenko.

JASSM īpašības

Raķetes JASSM kaujas galviņa ir 450 kilogramus smaga. Tā aprīkota ar “stealth” tehnoloģiju un ir līdzīga raķetēm “Storm Shadow” un “Scalp”. Pēdējās Ukrainas spēki jau palaiž no padomju Su-24 lidaparātiem dziļā frontes aizmugurē, piemēram, dodot triecienus Krievijas Melnās jūras flotei Sevastopolē.

“Storm Shadow” un “Scalp” mīnuss ir tas, ka tās nevar integrēt darbībai ar F-16, norāda Katkovs. Tieši tāpēc JASSM var palīdzēt atrisināt vairākas problēmas saistībā ar F-16 bruņojumu Ukrainai.

JASSM ir uzreiz trīs vadības sistēmas. Lidojuma laikā tā vadās pēc GPS datiem. Datus dublē atsevišķa sistēma, kas palīdz raķeti vadīt gadījumā, ja GPS tiek slāpēta ar radioelektroniskās cīņas līdzekļiem. Vēl raķetes izmanto infrasarkano pašvadības sistēmu.

“Noslēguma posmā raķete paceļas augstāk gaisā, noskenē apkārtni, salīdzina to ar esošiem satelīta datiem un dod triecienu konkrētam mērķim. Tas palīdz veikt uzbrukumu konkrētam mērķim ar dažu metru precizitāti,” skaidro Romaņenko.

Oficiālu apstiprinājumu tam, ka Ukraina iegūs tieši JASSM, nav. Tāpat nav zināms, cik daudz raķešu var iegūt Ukraina. Tomēr jāsaprot, ka JASSM ir galvenā un visbiežāk izmantotā raķete komplektā ar F-16, norāda Katkovs.

2022. gadā kompānija “Lockheed Martin” atvēra savu otro JASSM ražotni. Plāns ir palielināt ražošanas jaudas no 500 līdz 1000 raķetēm gadā, skaidroja “Lockheed Martin” pārstāvji.

Kādu kaujas potenciālu iegūst Ukraina ar F-16?

Ukrainas arsenālā jau ir raķetes, kuras var izmantot ar F-16 iznīcinātājiem. To vidū ir pretradiolokācijas raķetes AGM-88 HARM, kas tiek izmantotas triecieniem pret ienaidnieka zenītraķešu kompleksu radariem. HARM lietošanas efektivitāte no Mig-29 lidaparātiem nepārsniedz 20%. No F-16 palaistās raķetes ir efektīvākas, ja lidmašīna ir aprīkota ar raķešu vadības sistēmu AN/ASQ-213.

Tā palīdz raķetei vieglāk sasniegt mērķi, ja ienaidnieka pretgaisa aizsardzības lokators maina frekvences. “Tad iespējams sasniegt mērķi ar vienu, nevis vairākām raķetēm,” skaidro Romaņenko.

Ukrainas arsenālā ir arī vadāmās aviobumbas JDAM ar darbības attālumu 45–70 km, kuras pagaidām tiek mestas ar Mig-29. Pretkuģu raķetes “Harpoon”, kas arī ir Ukrainas rīcībā, pastāv arī aviācijai paredzētā modifikācijā. Tā ir savietojama ar F-16. Vienas raķetes cena ir sākot no 1,5 miljoniem dolāru. Tomēr tās diez vai kļūs par Ukrainas prioritāti, jo pašlaik Ukraina labi cīnās, izmantojot jūras dronus.

F-16 “klasika” ir prettanku raķete “AGM-65 Maverick”, kas nav Ukrainas bruņojumā. Tomēr, ņemot vērā, ka tās darbības attālums ir tikai līdz 40 km, šīs raķetes lietošana var būt ļoti riskanta, Ukrainai pilnībā nekontrolējot savu gaisa telpu. Lai sasniegtu mērķi, F-16 būs jālido zemu un pārāk tuvu frontes līnijai. Tādēļ potenciālais iznīcinātais mērķis nav tā vērts, lai zaudētu lidmašīnu, kuru var notriekt pretinieka iznīcinātājs vai pretgaisa aizsardzības sistēma.

F-16 gaisa telpas aizsardzībai

F-16 ir trīs gaisa kauju elementi. Vienkāršākais ir 20 mm šautene, kas ir spējīga veikt 6000 šāvienus minūtē. Tālāk seko tuvā darbības rādiusa raķetes. Piemēram, “AIM-9 Sidewinder” ar darbības attālumu līdz 40 km. Šīs raķetes Ukraina ieguva no Kanādas un ASV. Tāpat ir arī “FrankenSAM” – hibrīds starp Rietumu un padomju pretraķešu ieročiem.

Trešais elements ir vidējā attāluma raķetes kā AIM-120 AMRAAM, ko Ukraina izmanto ar NASAMS sistēmām. Jaunākās šīs raķešu modifikācijas ļauj iznīcināt mērķus 150 kilometru attālumā, ja tās tiek palaistas no lidmašīnas.

Reālistiskākais variants Ukrainai ir “Sidewinder” un AMRAAM piegādes. Eksperti ir pārliecināti, ka Ukraina iegūs ierobežotu, taču gaisa kaujām pietiekamu bruņojumu. Kā norāda Romaņenko, galvenajam F-16 mērķim ir jābūt cīņai pret Krievijas aviāciju.

Svarīgākais
Uz augšu