Šobrīd darba tirgū ir liels kvalificētu darbinieku trūkums, tāpēc, ja uzņēmumi grib saglabāt savu biznesu vai to attīstīt, jau tagad jādomā, kā iekļaut darba vidē t.s. Baby Boomer paaudzi un Generation X. Tāpat par cilvēkiem ar invaliditāti, kustību, dzirdes vai redzes traucējumiem, kuriem ir jāpielāgo gan darba vieta, gan ēkas pieejamība.
Uzņēmumu un organizāciju vadītājiem jāapzinās, ka jaunākās paaudzes cilvēki darba tirgū ienāk ar citu vērtību sistēmu, kurā liela nozīme ir gan uzņēmuma (institūcijas) reputācijai, gan ilgtspējas reālam nodrošinājumam. Aizspriedumi pret kādām cilvēku grupām jaunieša acīs ir atpalicības pazīme. Vadītājiem, kuriem ir izšķiroša loma darba vides veidošanā, to būs vai nu jāpieņem, vai arī jārēķinās ar nemitīgi sarūkošu kolektīvu.
Kā veidot iekļaujošu darba vidi?
Pirmais solis ir vīzija un pārliecība, ka tas ir organizācijas mērķis. Pirmkārt, uzņēmumam vai organizācijai būtu jāsaprot, cik iekļaujoša vai diskriminējoša tā ir, ko tā saprot ar šo jēdzienu, un, vai tajā ir radīti nepieciešamie apstākļi, piemēram, lai nodarbinātu cilvēku ar invaliditāti? Vai mēs spējam darba vidi un attieksmi izmainīt, sakārtot, ieviest? Vai spējam pieņem cilvēku ar citādu seksuālo orientāciju, proti, – kas mums ir svarīgāks, darba rezultāts, biznesa izaugsme vai kādu cilvēku grupu nepieņemšana?
Ir uzņēmumi, kas skaidri definējuši sevi kā atvērtas organizācijas (Printful, Swedbank u.c.), dažkārt sludinājumos pie vakances tiek norādīts burtu salikums F/M/D, kas nozīmē, ka organizācija aicina pieteikties visu dzimumu kandidātus – sievietes, vīriešus vai dažādus kandidātus. Tas liecina, ka pārmaiņas notiek, taču pagaidām vēl nav sasniegta tā "kritiskā masa", lai šāda attieksme kļūtu par vispārēju normu, nevis dažiem izņēmumiem.