E-komercijas tirgus Latvijā: tendences un izaicinājumi 2024. gadā

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Pixabay

Ja pandēmijas gadi ļāva e-komercijai augt un attīstīties, tad aizvadītais gads ļoti skaidri ir licis mainīt spēles noteikumus tiem, kuri tos vēl nebija mainījuši, lai stātos pretī izaicinājumiem, ziņu medijam TVNET stāsta interneta tirdzniecības platformas "220.lv Marketplace" pārdošanas vadītājs Kārlis Ozols.

Viņš norāda, ka tiešsaistes tirgotājus pērn ietekmēja vispārējā ekonomikas lejupslīde, lielāko iespaidu atstājot uz loģistikas un darbaspēka izmaksām. Tāpat inflācijas ietekmē daļa pircēju ir pārskatījuši savus ikdienas tēriņus, priekšroku dodot precēm ar zemāku cenu. Taču kādas tendences būs novērojamas e-komercijas tirgū 2024.gadā un ar ko nāksies saskarties e-komersantiem?

Pircēju skaits aug, bet lēnām

Ozols norāda, ka "Europe E-Commerce Report 2023" dati liecina, ka pērn, salīdzinot ar 2022. gadu, interneta pircēju skaits Latvijā pērn varētu būt pieaudzis par diviem procentpunktiem, sasniedzot 69%. Lai gan pieaugums nav liels, "220.lv" pārstāvja ieskatā tas liecina par to, ka e-komercija kļūst par arvien iecienītāku iepirkšanās veidu. Tiesa, piemēram, Somijā internetā iepērkas jau 81% iedzīvotāju, līdz ar to Latvijā šajā segmentā joprojām ir vieta izaugsmei.

Potenciāli straujākai nozares attīstībai pagājušajā gadā neļāva notikt vairāki faktori, piemēram, vispārēja ekonomikas lejupslīde un inflācijas ietekme uz pircēju tēriņiem, atzīst Ozols. Līdz ar to apgrozījuma pieaugums B2C ("Business to consumer" jeb "bizness – klientam") segmentā 2023. gadā tiek lēsts ap 8%, kas ir ievērojami vājāks rezultāts nekā, piemēram, 2021. gadā, kad kāpums bija 12% apmērā. Savukārt attiecībā uz šo gadu tiek sagaidīts, ka e-komercijas nozare turpinās attīstīties stabili.

Interneta "tirdzniecības centri" ģenerē lielāko tiešsaistes darījumu apjomu

Viens no svarīgākajiem aspektiem, kādēļ iedzīvotāji izvēlas iepirkties tiešsaistē, ir preču sortimenta daudzveidība, uzskata "220.lv Marketplace" pārdošanas vadītājs un norāda, ka viena no nozīmīgākajām tendencēm e-komercijas tirgū šobrīd ir "marketplace" platformu jeb sava veida interneta tirdzniecības centru popularitātes pieaugums, šim segmentam ģenerējot vislielāko tiešsaistes darījumu apjomu. Šīs platformas apvieno dažādu pārdevēju piedāvājumus vienā vietā, tādējādi piedāvājot pircējiem plašāku preču izvēli.

Ozols atzīmē, ka par šī segmenta straujo izaugsmi mūsu reģionā liecina arī "PHH Group Marketplace", kurā iekļaujas "220.lv Marketplace", pagājušā gada rezultāti – grupas interneta "tirdzniecības centros" pērn veikti trīs miljoni pasūtījumu, kas ir par 67% vairāk nekā 2022.gadā. 

Vienlaikus viņš stāsta, ka arvien vairāk novērojama starptautisko tiešsaistes pārdevēju interese tirgot savas preces Baltijas valstīs. Ozola ieskatā starptautisku pārdevēju ienākšana mūsu tirgū ir pamudinājums vietējiem uzņēmējiem doties plašāk Eiropas un pasaules tirgos, tādā veidā stiprinot gan konkurētspēju, gan arī audzējot savu pieredzi.

"Jāatzīst, ka Latvijas tirgus potenciāls ir ierobežots. Taču es atgādinu, ka e-komercijā nav ģeogrāfisko robežu, un uzņēmējiem nav jābaidās ieiet ne tikai Baltijas un Skandināvijas mēroga tirdzniecības platformās, bet jāattīsta savs potenciāls arī globālajos "marketplace" milžos," aicina Ozols.

Pieaugs preču piegādes ātrums

Atšķirībā no preču iegādes klātienē, tiešsaistē nopirktās preces bieži vien nav iespējams saņemt uzreiz, taču, Ozols prognozē, ka 2024.gadā gaidāma preču piegāžu ātruma uzlabošanās.   

"Šogad un arī turpmākajos gados globalizācijas rezultātā augs ne tikai sortimenta daudzveidība, bet arī piegāžu ātrums, kas galu galā ir svarīgi aspekti pircējiem.

Šodien pircēji ir ļoti prasīgi, viņi sagaida izcilu iepirkšanās pieredzi jeb klientu servisu 24/7, inovatīvus risinājumus mājas lapā u.tml. Ja šī pieredze netiek nodrošināta, klients dodas tālāk," klāsta "220.lv" pārstāvis.

Vienlaikus viņš norāda, ka pasaule šobrīd atrodas nemitīgā tehnoloģiju inovāciju un mākslīgā intelektā ērā, kas veicina pārmaiņas arī e-komercijas nozarē. Taču jautājums, vai visi uzņēmēji spēs izmaiņām pielāgoties.

"E-komercija ir viena no nozarēm, kas aizvadītajos gados ir cieši saistīta ar globālajiem notikumiem. Šī dinamika prasa nemitīgu attīstību un dažkārt ne vienmēr uzņēmējiem ir pacietība un entuziasms pašiem pētīt un sākt tirdzniecību "ārpus ierastās kastes". Mūsdienās, kad arvien straujāk ienāk mākslīgais intelekts, iedrošinu ātrāk izkāpt no ierastās rutīnas un sākt izmantot arī jaunās iespējas. Tas, kurš iemācīsies efektīvi izmantot tehnoloģijas, ko arī mēs jau šobrīd darām, būs ieguvējs," aicina Ozols. 

Internetveikala "220.lv" pārvaldītājs Latvijā ir SIA "Pigu Latvia", kas reģistrēta 2005.gadā, un tās pamatkapitāls ir 3 735 984 eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir Lietuvas uzņēmums "Pigu".

Savukārt "PHH Group" tika izveidota, kad "Pigu Group", kurā iekļaujas arī "220.lv", apvienojās ar Somijas "Hobby Hall". "PHH Group" pārvalda e-veikalus un tirdzniecības platformas Somijā, Igaunijā, Latvijā un Lietuvā. Uzņēmuma grupā ir "220.lv", "Pigu.lt", "Kaup24.ee", "Hansapost.ee" un "Hobbyhall.fi".

Svarīgākais
Uz augšu