"Apvienotais saraksts" (AS) prasa Ministru prezidentei Evikai Siliņai (JV) skaidrot "Rail Baltica" projekta reālos apjomus, finansējumu, nodošanas termiņus un pārvaldību, informēja partiju apvienībā.
Opozīcijā esošais "Apvienotais saraksts" prasa Siliņai skaidrojumus par "Rail Baltica" projektu
Ņemot vērā publiski pieejamo informāciju, opozīcijas pārstāvji šaubās, vai Siliņas vadītajā Ministru kabinetā šim projektam tiek veltīta pienācīga uzmanība un vai valdības vadītāja to atbilstoši pārrauga.
Lai sabiedrība gūtu informāciju, AS pieprasījumā Siliņai prasa, vai viņai ir pieejama informācija par vairākām lietām, tajā skaitā, par projekta dzelzceļa pamatlīnijas (pamattrases) izvietojumu Latvijas teritorijā, kuru plānots realizēt līdz 2030.gadam un tās izbūvēšanai paredzēto budžetu un finansēšanas avotiem, tajā skaitā, Latvijas budžeta līdzfinansējumu.
Partiju apvienība prasa par pamatlīnijas (trases) nodošanas ekspluatācijā gala termiņiem, Siliņas iesaisti procesa pārraudzībā un atbalsta meklēšanā Eiropas Savienībā, kā arī par atbildīgajām amatpersonām.
Politiķi vēlas arī noskaidrot, vai Ministru prezidentes skatījumā projekta pārraudzība tikai Satiksmes ministrijas (SM) līmenī nodrošina sekmīgu un atbilstošu projekta gaitu.
"Pēdējos mēnešos dzirdamā haotiskā un pretrunīgā komunikācija rada lielas bažas, ka patiesā situācija ar šo nozīmīgo projektu ir ļoti kritiska," pauž Saeimas deputāts Andris Kulbergs (AS), kurš saskata vēlmi noslēpt patieso problēmu apjomu, vilkt laiku un izvairīties no lēmumu pieņemšanas.
"Mēs nedrīkstam pieļaut, ka lielākais šā gadsimta projekts pārvēršas par lielāko krīzi, tāpēc pieprasām atklāt lietu patieso stāvokli un rīkoties," akcentē Kulbergs.
Jau ziņots, ka pēc septembrī pieejamās informācijas dzelzceļa projekta "Rail Baltica" projektēšanā sadārdzinājums veidoja apmēram 18 miljonus eiro.
SM sadarbībā ar Finanšu ministriju plāno līdz 2024.gada 30.jūnijam izstrādāt dzelzceļa "Rail Baltica" projekta pārresoru īstenošanas, pārvaldības un finansēšanas modeli un likumdošanas ietvaru, tostarp definējot līdz 2030.gadam īstenojamā projekta apjomu un nepieciešamo finansējumu Latvijā, kā arī pēc 2030.gada īstenojamo aktivitāšu plānu, liecina valdības rīcības plāns.
Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma - 1435 mm - dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.