Indija turpinās pirkt Krievijas naftu tikai tādā gadījumā, ja tā būs lētāka par Rietumvalstu noteiktajiem cenu griestiem, kas ir 60 dolāri par barelu. Turklāt iepirktā nafta būs jāpiegādā ar kuģiem, pret kuriem Rietumi nav noteikuši sankcijas, vēsta aģentūra “Reuters”, atsaucoties uz avotiem Indijas valdībā.
Indijas naftas kompānijas diktē noteikumus Krievijai un meklē alternatīvas (1)
Cenu un sankciju faktors pašlaik ierobežo Indijas vēlmes un iespējas turpināt Krievijas naftas iegādi. Pašlaik Indija palielina piegādes no citiem avotiem, savukārt Vašingtonas noteiktās sankcijas ievērojami grauj tirdzniecību ar Krieviju, aģentūrai “Bloomberg” atklāja avoti Indijas naftas pārstrādes nozarē.
Februārī Indija par 22% palielināja naftas iegādi no Saūda Arābijas. Lielākā privātā Indijas naftas pārstrādes rūpnīca “Reliance Industries” iegādājās lielāko naftas apjomu kopš 2020. gada maija. Sākot ar decembri, naftas imports no Krievijas ir 1,5 miljona barelu līmenī, kamēr pagājušā gada otrajā ceturksnī šis rādītājs bija vairāk nekā divi miljoni barelu naftas dienā.
Indijas naftas pārstrādes rūpnīcas varbūt arī gribētu iegādāties vairāk Krievijas jēlnaftas, taču tam nepieciešams atbalsts no ASV, norādījuši Indijas kompāniju pārstāvji. Krievijas ostās iekrautā nafta maksā ap 60 dolāriem par barelu, kas ir Rietumvalstu noteiktajā cenu griestu līmenī, līdz ar to Indija saņem vien 2-4 dolāru atlaidi. Tas varētu būt skaidrojams ar pieaugošajām izmaksām par naftas transportēšanu, kā arī citiem faktoriem.
Šādas cenas Indijas naftas pārstrādes rūpnīcām nešķiet pievilcīgas. Vēl viens nozīmīgs faktors ir sankcijas, pie kurām rūpnīca var tikt, ja apkalpos sankcionētos tankkuģus.
Pēc vairāku avotu teiktā, Indijas valstij piederošie “Indian Oil”, “Bharat Petroleum” un “Hindustan Petroleum” kopīgi spriež par vienošanos ar “Rosņeftj” par 400 000 barelu naftas iegādi, sākot ar jauno finanšu gadu (kas sākas 1. aprīlī). Tomēr “Rosņeftj” ir gatava piedāvāt vien 3-3,5 dolāru atlaidi barelam “Dubai Crude” markas jēlnaftai. Pašreizējais līgums paredz atlaidi 8-9 dolāru lielumā. Indijas kompāniju pārstāvji ir šaubīgi, vai parakstīs līgumus ar tik mazu atlaidi.
Kopš 2023. gada oktobra ASV ir noteikušas sankcijas pret 64 tankkuģiem. Kuģu maršrutu izsekošanas rīki liecina, ka vairāki desmiti tankkuģu pēc sankciju ieviešanas vairs nav veikuši naftas pārvadājumus. Savukārt 23. februārī viens no šādiem kuģiem - “Anatoliy Kolodkin” dreifē pie Alžīras krastiem, bet vēl viens - “NS Creation” ir apturējis kravas pārkraušanu jūrā uz dienvidiem no Grieķijas un nav pieņēmis naftu no cita kuģa, liecina “Bloomberg” dati.