Taču tagad ES ir jāsagatavojas cita veida ierobežojumiem, norāda “Politico”. Vēstulē Eiropas Komisija apgalvo, ka Krievijas piegāžu pārtraukšana caur Ukrainu varētu palielināt transporta izmaksas, jo valstis meklēs alternatīvus maršrutus, savukārt uzglabāšanas maksa starp bloka valstīm varētu apgrūtināt un sadārdzināt diversifikāciju.
Komisija norādīja, ka tā ir uzturējusi ciešu dialogu ar skartajām ES valstīm, piebilstot, ka šogad ar tām jau ir notikušas vairākas tikšanās.
Tomēr vēstulē uzsvērts, ka ES gāzes sistēmā ir pietiekams “elastīgums”.
Valstis, kas gatavojas nolīguma termiņa beigām, jau ir sākušas izstrādāt rīcības plānus, lai novērstu enerģijas trūkumu.
Austrijas Enerģētikas ministrija izdevumam “Politico” norādīja, ka, neraugoties uz valsts gandrīz pilnīgu atkarību no Krievijas gāzes importa, Vīne ir “ņēmusi vērā [traucējumu] risku” un ir “ieviesusi pasākumus”, tostarp stingrus uzglabāšanas pienākumus enerģētikas uzņēmumiem.
Ungārijas Ārlietu ministrija neatbildēja “Politico” lūgumam sniegt komentārus, lai gan Budapešta jau agrāk ir centusies pirkt gāzi no Turcijas, vienlaicīgi piekrītot palielināt gāzes piegādes no Krievijas, kas ES ir ļoti nepatīkami.
Skaidrs piemērs tam, cik haotisks un politiski jutīgs ir kļuvis šis jautājums, bija Slovākijas premjerministra Roberta Fico vizīte Ukrainā janvāra beigās. Kad Fico pēc vizītes Kijivā paziņoja, ka Krievijas gāzes tranzīts caur Ukrainu, visticamāk, turpināsies, Ukraina kategoriski atbildēja, ka līgums beigsies gada beigās un ka nav nodoma vest sarunas ar krieviem par tā pagarināšanu. “Ukrainas premjerministrs par to informēja savu Slovākijas kolēģi,” paziņoja Kijiva.
Slovākijas Enerģētikas ministrija savukārt atzina, ka izmaiņas Ukrainas piegādes ķēdē varētu “ietekmēt energoapgādes drošību un cenu stabilitāti”, piebilstot, ka tā “turpina strādāt pie avotu diversifikācijas”.