Iesūti ziņu!

Raidījums: 210 miljonu iepirkums par ielu uzturēšanu Rīgā notiek steigā

Vīrietis tīra sniegu Krišjāņa Valdemāra ielā.
Vīrietis tīra sniegu Krišjāņa Valdemāra ielā. Foto: Paula Čurkste/LETA

Par satiksmi Rīgā galvenais atbildīgais Jānis Vaivods nonācis KNAB redzeslokā saistībā ar kukuļa piedāvājumu. Jau no pagājušās vasaras no Vaivoda departamenta tika gaidīts viens no lielākajiem iepirkumiem par galvaspilsētas ielu uzturēšanu un tīrīšanu. Taču patlaban to organizē steigā un ir aizdomas, ka tajā priekšroka dota esošā līguma izpildītājiem. Tie pamatā saistīti ar ekspremjeru Andri Šķēli, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”

Ilggadējais pašvaldības ierēdnis un pēdējos gadus faktiskais Satiksmes departamenta vadītājs Jānis Vaivods bija Jaunās Vienotības politiķu Viļņa Ķirša un Olafa Pulka uzticības persona.

Arī pēc skaļās izmeklēšanas pagājušajā vasarā par dārgo ielu uzturēšanas līgumu, kur bija aizdomas par vairāku miljonu sadārdzinājumu, Vaivodam izdevās palikt amatā. Kad decembra beigās KNAB nesaredzēja pamatu kriminālizmeklēšanai par iespējamu nodokļu maksātāju naudas izšķērdēšanu, satiksmes komitejas vadītājs Olafs Pulks pieprasīja atvainoties Vaivodam.

Pirmdienas rītā, kad kļuva zināms par KNAB vizīti Jāņa Vaivoda darba kabinetā, Rīgas mērs sasauca žurnālistus un paziņoja, ka Vaivodam jau atrasts aizstājējs un departaments darbu turpinās kā ierasts. Kāpēc korupcijas apkarotāji Vaivodu aizturējuši, domes priekšsēdētājs nezinot.

KNAB sniegtās ziņas ir skopas. Vaivodu tur aizdomās par liela kukuļa piedāvāšanu citai amatpersonai un tam neesot sakara ar departamenta tiešo darbu.

Jāņa Vaivoda skaļā aizturēšana raisījusi jautājumus, kas tālāk notiks ar 210 miljonu ielu uzturēšanas konkursu. Tas ir viens no lielākajiem iepirkumiem galvaspilsētā. Nozares pārstāvji jau izsaka šaubas, ka konkurss tiekot organizēts esošo spēlētāju interesēs.

2019. gadā noslēgtais līgums par ielu uzturēšanu un tīrīšanu, beidzas šī gada 30. septembrī. No 1. oktobra būtu jāstājas spēkā jaunam vismaz 210 miljonus vērtam līgumam. Tas darbotos piecus gadus – līdz 2029. gadam. Taču iepirkums vēl nav pat izsludināts. Patlaban apspriešanai nodots tikai konkursa nolikums. Kaut tenderi oficiāli organizē Rīgas Centrālās administrācijas iepirkumu pārvalde, par tā novilcināšanu izpilddirektors visu atbildību veļ uz Vaivoda vadīto departamentu.

“Rīgas pašvaldība ir liela, un mums ir dažādas saimniecības. Satiksmes joma ir Ārtelpas un mobilitātes departamenta funkcija,” raidījumam saka Rīgas izpilddirektors Jānis Lange.

“Visticamāk, izpildītājs jau ir zināms. Mēs jau vairākkārt no šī sasaukuma sākuma norādījām, ka tas mantojums no 2015. un 2019. gada ir neveiksmīgs un dārgs un ir jālikvidē,”

skaidro RD Satiksmes un transporta lietu komitejas deputāts Viesturs Kleinbergs (Progresīvie).

Rīgas domes opozīcijas deputāts Viesturs Kleinbergs uzsver, ka konkursa procedūra rada šaubas. To solīja izsludināt jau pērn vasarā ar garu pieteikšanās termiņu, lai būtu liela konkurence un iespējami daudz pretendentu. Tomēr to rīko steigā un visas pazīmes liecinot, ka konkursā dota priekšroka jau esošajiem līguma izpildītājiem.

Pirms gada dibināta biedrība Latvijas ilgtspējīgas transporta infrastruktūras attīstības asociācija apvieno vairākus pieredzējušus ceļu būvniekus kā SIA “Ļ-ko” un SIA “Vianova”. Biedrību vada kādreizējais ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro. Viņš uzsver, ka patlaban nolikums ir uzrakstīts tā, lai līdz minimumam samazinātu konkurenci.

Pretendentam prasa 5 gadu pieredzi ielu uzturēšanā, turklāt pēdējā gada laikā jābūt veiktiem asfaltbetona seguma bedrīšu remontiem 10 000 kvadrātmetru platībā. To varot izpildīt vienīgi pašreizējie Rīgas ielu uzturētāji, uzsver Nemiro.

“Mums šķiet, ka tas varētu būt rakstīts par labu jau iepriekšējiem izpildītājiem, jo, piemēram, 10 000 kvadrātmetru apmērs, kas ir izpildīts mēnesi, nu tas ir faktiski visas Rīgas apmērs. Mēs nesakām, ka tas varētu būt 1000 (kvadrātmetru), bet nu 2000 (kvadrātmetru) būtu pietiekams apmērs, lai varētu paplašināt konkurenci, un šajā konkurencē varētu piedalīties vairāk uzņēmēju,” saka Nemiro.

Patlaban par galvaspilsētas ielu tīrīšanu un uzturēšanu atbild divas pilnsabiedrības: “Daugavas labā krasta uzturētājs” un “Daugavas kreisā krasta uzturētājs”.

2019. gadā pie līguma tika pašvaldības politiķiem tolaik pietuvināti uzņēmēji. Taču šajā laikā notikušas būtiskas izmaiņas.

Daudzpieredzējušais spēlētājs akciju sabiedrība “Ceļu pārvalde” bankrotējis. Kamēr tā mantu lēnām izsola, Uzturēšanas līgumā galvenie uzņēmumi ir tie paši, kam Rīgā ir atkritumu apsaimniekošanas bizness.“Roadeks” daļēji saistīts ar CleanR grupu. Bet “Pilsētas eko serviss” - ar otru lielāko atkritumu spēlētāju, “Eco Baltia vide”.

Kā apakšuzņēmējs patlaban lielus uzkopšanas darbus abos galvaspilsētas krastos veic vēl viens CleanR grupas uzņēmums SIA “Vizzi Urban”. Kompānija līdz šim darbojās šai jomā ārpus Rīgas.

SIA “Vizzi Urban” valdes priekšsēdētājs Valdis Purvinskis: “Pagājušogad, apmēram vasarā, publiski izskanēja informācija, ka A/S “Ceļu pārvalde” ir finanšu problēmas un, kā mēs zinām, šobrīd “Ceļu pārvaldei” ir maksātnespējas process. Tad principā Rīgas Uzturēšanas līgums bija apdraudēts tanī brīdī un abas divas pilnsabiedrības, kas pašlaik to līgumu izpilda, meklēja tirgū, kurš var pārņemt daļu vai visu nu darbus, ko dara “Ceļu pārvalde “, jo reāli darbi fiziski apstājās. Tad mēs bijām viens no iespējamiem uzņēmumiem, ko tur tā attiecīgi pilnsabiedrības uzrunāja.”

“Vizii Urban” jaunajam konkursam pieteiksies. Uzņēmums arī iesniedzis priekšlikumu sadalīt Rīgas ielu uzturēšanas iepirkumu piecās, nevis četrās lotēs, kā tas ir paredzēts pašlaik. Kompānija arī aicina konkursā iekļaut prasību par transportlīdzekļiem ar modernākiem dzinējiem. Decembrī Konkurences padome atļāva “Vizii Urban” iegūt izšķirošu ietekmi pār vēl vienu pašreizējā Uzturēšanas līguma dalībnieci – SIA “Rīgas tilti”.

““Rīgas tiltiem” ir tāda unikāla kompetence, kā tiltu un ceļu pārvadu infrastruktūras būvniecība un uzturēšana. Ir kompānijas Latvijā vēl, kas to dara, viņu skaits ir apmēram kaut kur apmēram 5. Bet “Rīgas tilti” šķita pievilcīgi. Un tāpēc mēs spērām šo pirmo soli darījumā. Darījums uz doto brīdi nav pabeigts,” saka Purvinskis.

“Varu tikai tik daudz atklāt, ka pašlaik notiek uzņēmumu pārbaude (due digilence). Nu tā kā tas ir normāls process, mēs skatāmies, vērtēsim un runāsim. Tā kā tas ir normāls process, atšķirība bija tā, ka šajā darījumā pirmais solis bija Konkurences padomes atļauja,” atklāja Purvinskis.

Memadovu ģimenei kādreiz piederošā “Ceļu pārvalde”, kas bija pārstāvēta abās pilnsabiedrībās un bija galvenā spēkā esošā līguma dalībniece, tagad ir nonākusi zem izsoles āmura.

“Eco Baltia Vide”, kas iegādājās “Pilsētas eko servisu” savulaik bija apvienojusies kopā ar CleanR tā dēvētajā “Tīrrīgas” projektā. Tajā mediji saskatīja ekspremjera Andra Šķēles intereses. Jaunajā ceļu uzturēšanas konkursā “Eco Baltia vide” pieteiksies, taču pretendēšot uz uzvaru tikai vienā lotē, raidījumam sacīja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts.

Aiz pārējām ielu uzturētāju kompānijām saskatāma skaidra ekspolitiķa Andra Šķēles ēna. “Vizzi Urban” patiesais labuma guvējs ir Guntars Kokarēvičs. Viņam pastarpināti pieder arī firma “Roadeks”. Tagad Kokarēvičs saviem īpašumiem pievienos arī “Rīgas Tiltus”. Kokarēvičs ilgus gadus ir Šķēles ģimenei pietuvināts cilvēks.

Iespaidīgajam iepirkumam galvaspilsētā pievērsušies arī Konkurences uzraugi. Konkurences padome iesaka Rīgu sadalīt vairāk nekā 4 lotēs, un nodrošināt, lai viens tirgus dalībnieks neuzvar vairākumā no tām (lotēm).

Rīgas domes satiksmes komitejas vadītājs Jaunās Vienotības politiķis Olafs Pulks šonedēļ bija atvaļinājumā. Sarunai viņš nepiekrita. Departamentā patlaban strādājot, lai izsludinātu iepirkumu un citu komentāru viņam neesot.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu