"Būtu svarīgi, ja šis pieaugums notiktu uz ekonomikas izaugsmes un ēnu ekonomikas mazināšanas rēķina, nevis uz patēriņa vai citu nodokļu likmju celšanu," norāda Logins.
Igaunijas parlaments pērn pieņēma lēmumu būtiski palielināt aizsardzības budžetu līdz 3,2% no IKP, sperot jau nozīmīgu soli par PVN likmes palielināšanu no šī gada. Logins piebilst, ka Igaunijā jau pērn aizsardzības budžets veidoja 2,73% no IKP.
Lietuvā jau no pagājušā gada notiek mērķtiecīgas diskusijas par nepieciešamību palielināt aizsardzības budžetu, tam iezīmējot konkrētu nodokli, tomēr rezultātu kavē šogad gaidāmās prezidenta un parlamenta vēlēšanas, skaidro Logins. Sākoties karam, priekšlikuma par aizsardzības nodokli iniciators bija uzņēmēju pārstāvoša organizācija - šobrīd jautājums ir nonācis politikas veidotāju dienaskārtībā. Lietuvas premjere ir norādījusi, ka valdības uzdevums ir ik gadu palielināt finansējumu aizsardzībai, kopumā to audzējot par 0,7% no IKP līdz 2030.gadam.
Primārais risinājums ir valsts aizņēmums, bet, ja tas neizdosies, tad iztrūkstošais budžets tiks meklēts nodokļu sistēmā. Turklāt izvēlei par aizņēmumu trūkums būs augstās procentlikmes, kas ticamāku versiju rada par PVN likmes pieaugumu. Logins skaidro, ka Lietuvai jau iepriekš izdevās palielināt aizsardzības budžetu, šim mērķim novirzot ieņēmumus no ieviestā komercbanku solidaritātes nodokļa.
Logina ieskatā šī brīža ģeopolitiskās situācijas dēļ nodoklis aizsardzībai ir vienīgais, pret kuru būs mazākā sabiedrības pretestība Baltijas valstīs, tostarp arī Latvijā. Papildus 200 - 500 miljonus eiro budžetā ar mazām nodokļu pārbīdēm Baltijas valstis nevar īstenot, tāpēc agri vai vēlu nonāk pie nepopulāru lēmumu pieņemšanas.