Lielākais mangāna rūdas ieguvējs, kura produkcija uz Krieviju gājusi caur Latviju, ir Krievijas oligarham Viktoram Vekselbergam daļēji piederoša kompānija. UMK. Tā bāzējas Kalahari ieplakā Dienvidāfrikā, kur iegūst 80% pasaules mangāna rūdas. Kā ziņojuši gan Dienvidāfrikas, gan starptautiskie mediji, Vekselberga partneri šajā biznesā ir cieši saistīti ar Dienvidāfrikā valdošo partiju. Vekselbergs ir iekļauts ASV, Lielbritānijas un vēl atsevišķu valstu sankciju sarakstos, bet ne Eiropas Savienības. Kompānijā UMK viņam nav vairākuma, bet 49%, kas, kā izskanējis, pašai firmai ļauj paglābties no ASV sankcijām.
“Runājot par Vekselberga kungu vai citiem kungiem, es jums nepateikšu, cik ir procenti un no kurām raktuvēm, jo šīs raktuves Dienvidāfrikā ir daudzas un dažādas. (..) Cik es zinu, nav bijuši muitai nekādi jautājumi, nekādas kravas šajā plūsmā nav bijušas aizturētas,” par mangāna rūdas piegādēm no Vekselberga raktuvēm saka stividoru pārstāvis Kasalis.
Mangāna rūdu caur Rīgas un Ventspils ostām uz Krieviju pa dzelzceļu veda arī pirms Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā. Taču apjomi pieauga tieši 2022.gadā, pārsniedzot miljonu tonnu. Pērn tie pieauga vēl līdz gandrīz pusotram miljonam tonnu.
“de facto” apkopotā informācija no ostām, datu bāzēm un vairākiem avotiem nozarē saka, ka
mangāna rūdas pārkraušanas līderis pēdējos gados bijusi Ventspils tirdzniecības osta.
To kontrolē šveicietis Rūdolfs Meroni. Daļu uzņēmuma viņš pārvalda kā Aivara Lemberga krimināllietā arestētās mantas glabātājs. Mangāna rūdu krāvis arī “Rīgas Ogļu termināls”, kas pastarpināti uz pusēm pieder ekspremjera Andra Šķēles un Saeimas deputāta Ainara Šlesera ģimenēm.