Izlīdzinošo mācību gadu eksāmenus nenokārtojušiem pamatskolēniem varētu ieviest ar nākamo mācību gadu, sākotnēji kā pilotprojektu ar ierobežotu izglītības iestāžu piedāvājumu, informē Izglītības un zinātnes ministrija (IZM).
Skolēniem, kas nenokārtos 9. klases eksāmenus, ieviesīs izlīdzinošo mācību gadu
Pērn decembrī kļuva zināms, ka IZM plāno ieviest izlīdzinošo mācību gadu tiem skolēniem, kuri 9.klasē nenokārtos centralizētos eksāmenus.
Atbilstoši IZM redzējumam, izlīdzinošo mācību gadu īstenotu profesionālās izglītības iestādes kā papildus arodizglītības piedāvājumu.
Izglītības iestādes tiks izvēlētas atbilstoši reģionālajam pārklājumam, taču ministrijā vēl nemācēja nosaukt precīzu to skaitu. Tas varētu būt zināms tuvākā mēneša laikā. Veiksmīgas īstenošanas rezultātā iesaistīto izglītības iestāžu skaits tiks paplašināts.
Profesionālās izglītības saturs šobrīd esot nodrošināts ar metodisko materiālu klāstu un tā pieejamību. Pielāgojams esot vispārējās izglītības satura nodrošinājums, īpašu vērību pievēršot tiem mācību priekšmetiem, kuros skolēns bijis nesekmīgs, atzīst IZM.
Darbā pie pilotprojekta tiek risināti arī jautājumi, saistīti ar nepieciešamo pedagogu skaitu, lai nodrošinātu izlīdzinošo kursu piedāvājumu.
Skaidrāka vīzija par pilotprojekta īstenošanu, tostarp, kā uzraudzīs, vai eksāmenus nenokārtojušie pamatskolēni turpina mācības pilotprojektā, varētu būt pēc tam, kad noslēgsies sagatavošanas darbu posms.
Šobrīd arī tiek precizēta izmaksu tāme, kurā tiks norādītas programmu izstrādes, licencēšanas un īstenošanas izmaksas.
Jau ziņots, ka pagājušajā mācību gadā 881 9.klases skolēns nenokārtoja kādu no trīs centralizētajiem eksāmeniem, lai iegūtu pamatizglītību, tādēļ viņiem ir pienākums šogad atkārtoti mācīties 9.klasē. IZM dati liecina, ka 36 skolēni to nedara.
Lai arī šogad skolēni atkārtoti mācīties 9.klasē varēja izvēlēties jebkurā izglītības iestādē, IZM plāno veidot izlīdzinošo mācību gadu, kura laikā skolēns apgūtu ne tikai tos priekšmetus, kuros viņa zināšanas un prasmes bija nepietiekamas, bet varētu mācīties arī kādus profesionālās ievirzes priekšmetus.
Šādu izlīdzinošo mācību gadu plāno ieviest sadarbībā ar profesionālās izglītības iestādēm, finansējumu paredzot no Eiropas struktūrfondiem.
Līdz šim īstenoto programmu "Pumpurs", kas ar Eiropas struktūrfondu finansējumu sniedza atbalstu skolēniem, kam bija risks priekšlaicīgi pamest mācības, plānots turpināt programmā "Skola-kopiena", lai mazinātu - atstumtības risku izglītības iestādēs un atbalstītu tos jauniešus, kuri nepabeidz 9.klasi.