"Rail Baltica" sistēmā Rīgas stacija sākotnēji būs savienota caur lidostu, apstiprina satiksmes ministrs (3)

"Rail Baltica" Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas spāru svētki.
"Rail Baltica" Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas spāru svētki. Foto: Edijs Pālens/LETA

Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" sistēmā Rīgas centrālā stacija sākotnēji būs savienota caur Rīgas lidostu, šodien pēc koalīcijas sanāksmes pavēstīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

Piedāvātais risinājums paredz caurbraucamu pamatlīnijas maršrutu caur Rīgu, un līdz 2030.gadam iespējams realizēt dienvidu pievadu līdz lidostai un tālāk līdz Rīgas centrālajai stacijai, skaidroja Briškens, atbildot uz jautājumu par "Rail Baltica" tālāko gaitu.

"Ļoti svarīgi ir noņemt spekulācijas, ka Rīga varētu nebūt pilnvērtīgi savienota," uzsvēra satiksmes ministrs. Savienojumu no Rīgas stacijas līdz Upeslejām un ziemeļu pamatlīnijai varēs realizēt dažus gadus pēc 2030.gada, skaidroja Briškens.

Sarunas par Eiropas Savienības (ES) finansējuma daļu, kas "Rail Baltica" tiktu piešķirts pēc 2028.gada, ES līmenī sāksies tikai 2025.gadā, atzīmēja "Progresīvo" politiķis.

Periodam no 2025. līdz 2027.gadam tiek vērtētas iespējas veikt pārdali no esošajām, tajā skaitā, Satiksmes ministrijas (SM) programmām, atzīmēja Briškens. Tāpat notiek publiskās-privātās partnerības un militārās mobilitātes papildu finansējuma iespēju vērtēšana.

Latvija 2025. līdz 2027.gadam pretendē arī uz 400 līdz 500 miljoniem eiro esošajā ES instrumentā, norādīja satiksmes ministrs.

Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) norādīja, ka koalīcijas partneri sākumā detalizēti iepazīsies ar SM sagatavoto informatīvo ziņojumu un pēc tam tas tiks skatīts kādā no tuvākajām koalīcijas sanāksmēm.

Kā ziņots, pat pie pozitīvākā scenārija Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju "Rail Baltica" cauri visai Rīgai līdz 2030.gadam nevar pagūt izbūvēt, vēsta Latvijas Televīzijas raidījums "de facto".

SM saskaņošanai iesniegusi ziņojumu par to, kādam būtu jāizskatās "Rail Baltica" projektam pēc sešiem gadiem un kur tam ņemt naudu. Dokuments ir ierobežotas pieejamības.

Ziņojumā SM piedāvā izvēlēties variantu, kurā jau pirmajā kārtā "Rail Baltica" trase ietvertu savienojumu ar abām Rīgas stacijām - centrālo un lidostas, taču Eiropas standarta sliedes nešķērsotu visu galvaspilsētu.

"De facto" zināms, ka SM piedāvātais scenārijs paredz, ka vilciens, ienākot no Igaunijas puses, šķērso Daugavu netālu no Salaspils un pie Misas būtu atzars, pa kuru tas nogrieztos uz Rīgas lidostu un tālāk ieietu Rīgas Centrālajā stacijā, bet tad veiktu šo ceļu atpakaļ un caur Misu un Iecavu turpinātu kustību uz Lietuvu.

Svarīgākais
Uz augšu