Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) aicina birojam piešķirt tiesības saņemt no kredītiestādēm plašākas ziņas par klientiem, to kontiem un finanšu darījumiem "taktiskās analīzes funkcijas veikšanai".
KNAB prasa plašākas tiesības saņemt no kredītiestādēm ziņas par klientu darījumiem
KNAB argumentē, ka grozījumi likumos nepieciešami, lai dotu iespēju "veikt pilnvērtīgu fizisko un juridisko personu taktisko analīzi, nodrošinot piekļuvi šo personu veiktajiem finanšu darījumu datiem". Paralēli pērn janvārī KNAB veiktas strukturālas izmaiņas, izveidojot atsevišķu pārvaldi ar divām struktūrvienībām - Taktiskās analīzes nodaļu un Stratēģiskās analīzes nodaļu.
Kredītiestāžu likuma esošā redakcija jau paredz tiesības KNAB saņemt kredītiestāžu rīcībā esošās ziņas par klientiem un to darījumiem, kuras kredītiestādes iegūst, sniedzot finanšu pakalpojumus saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem. Pirmkārt, šādas ziņas KNAB ir pieejamas kā procesa virzītājam Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā, otrkārt, kā operatīvās darbības subjektam Operatīvās darbības likumā noteiktajā kārtībā ar Augstākās tiesas priekšsēdētāja vai viņa īpaši pilnvarota Augstākās tiesas tiesneša akceptu. Tāpat tas iespējams, pamatojoties uz priekšnieka vai viņa pilnvarotas personas pieprasījumu, ko akceptējis Augstākās tiesas priekšsēdētājs vai viņa īpaši pilnvarots tiesnesis, lai nodrošinātu valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu kontroli un noskaidrotu valsts amatpersonu bezskaidras naudas uzkrājumus, gūtos ienākumus, veiktos darījumus vai parādsaistības.
Tāpat Kredītiestāžu likuma esošā redakcija paredz tiesības KNAB saņemt kredītiestāžu rīcībā esošās ziņas, lai nodrošinātu Politisko organizāciju finansēšanas likumā noteikto normu kontroli, noskaidrotu partiju ikgadējās finansiālās darbības, priekšvēlēšanu perioda izdevumu un vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijās norādīto finanšu līdzekļu un saņemto ziedojumu patiesumu un likumību.
Savukārt Kredītiestāžu likums neparedz tiesības KNAB saņemt kredītiestāžu rīcībā esošās neizpaužamās ziņas taktiskās analīzes veikšanai.
KNAB skaidro, ka taktiskā analīze tiek veikta, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētām personām un iespējamiem administratīviem pārkāpumiem vai noziedzīgiem nodarījumiem. Savukārt stratēģiskā analīze tiek veikta, lai identificētu noteikumu pārkāpumu tendences, tipoloģijas un draudus. Taktisko analīzi KNAB nepieciešams veikt, jo tā ietver sevī plašu dažādu datu vākšanu un analīzi par konkrētas personas darījumiem un mantisko stāvokli ar mērķi identificēt pazīmes, kas varētu liecināt par iespējamu notikušu noziegumu.
Taktiskās analīzes rezultātā iespējams identificēt konkrētas personas, šo personu ģimenes locekļus un ar tām cieši saistītus darījumu partnerus, finanšu līdzekļus, kā arī iespējams izsekot konkrētu darbību vai darījumu gaitai un noteiktām saiknēm starp šīm personām un iespējamiem noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un predikatīviem koruptīviem noziedzīgiem nodarījumiem.
Tāpat šādu analīzi nepieciešams veikt, jo partiju nelikumīga finansēšana ir viens no korupcijas izpausmes veidiem, kurā apmaiņā pret labvēlīgu lēmumu pieņemšanu pastāv risks, ka tiek nelikumīgi finansēta konkrēta lēmuma pieņēmēju pārstāvētā politiskā partija, pārkāpjot Politisko organizāciju finansēšanas likumā noteiktos ierobežojumus un aizliegumus.
Biroja skatījumā, KNAB likums būtu papildināms ar daļu, ka par atļauju saņemt kredītiestāžu rīcībā esošās neizpaužamās ziņas par fiziskām personām taktiskās analīzes funkcijas pildīšanai lemtu rajona tiesas tiesnesis, kam būtu jāizskata biroja iesniegumu un citus dokumentus, kas pamato nepieciešamību saņemt šīs ziņas. Tiesneša lēmums nebūtu pārsūdzams.
KNAB argumentē, ka no šādām izmaiņām ieguvēja būšot visa sabiedrība kopumā, jo tā rezultātā biežāk tikšot identificēti riski un pazīmes, kas varētu liecināt par iespējamu notikušu noziegumu. KNAB skatījumā, tā izvirzītās prasības ir samērīgas pret ieguvumiem, turklāt pašlaik izmaiņu ieviešanai neesot nepieciešami papildus finanšu un cilvēku resursi, jo KNAB jau izveidota Taktiskās analīzes nodaļa.
Likumprojektā paredzētās izmaiņas nav iespējams īstenot ar alternatīviem risinājumiem, jo, lai KNAB funkcijas papildinātu ar jaunām funkcijām - taktiskās analīzes funkciju un stratēģiskās analīzes funkciju - un piešķirtu KNAB amatpersonām tiesības taktiskās analīzes ietvaros Kredītiestāžu likumā noteiktajā kārtībā saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, sākotnēji tās jānostiprina ārējos normatīvajos aktos, klāsta KNAB.
Grozījumi Kredītiestāžu likumā šonedēļ vēl ir publiskajā apspriešanā. Pēc tam tie jāizskata valdībā un jāpieņem Saeimā.