Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Tiesa nekonstatē "Skinest Rail" atbildību lietā par 500 000 eiro došanu Magonim (1)

Apsūdzētais VAS "Latvijas dzelzceļš" bijušais valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis tiesas sēdes laikā Rīgas apgabaltiesā, kurā turpina skatīt pret viņu vērsto krimināllietu saistībā ar kukuļošanu.
Apsūdzētais VAS "Latvijas dzelzceļš" bijušais valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis tiesas sēdes laikā Rīgas apgabaltiesā, kurā turpina skatīt pret viņu vērsto krimināllietu saistībā ar kukuļošanu. Foto: Paula Čurkste / LETA

Vidzemes rajona tiesa Cēsīs 26.martā izbeidza procesu par piespiedu ietekmēšanas līdzekļa piemērošanu Igaunijas uzņēmumam AS "Skinest Rail" lietā par 500 000 eiro došanu bijušajam VAS "Latvijas Dzelzceļš" vadītājam Uģim Magonim, aģentūrai LETA apstiprināja tiesā.

Tiesa secināja, ka 2015.gadā uzņēmums "Skinest Rail" bija vienīgais pretendents SIA "LDZ ritošā sastāva serviss" rīkotajā iepirkumā par četru "2TE116" sērijas lietotu dīzeļlokomotīvju iegādi. "LDZ ritošā sastāva serviss" bija ieinteresēta nopirkt šīs lokomotīves, un nebija cita uzņēmuma, kas tās varētu piegādāt, ko apstiprināja visi liecinieki lietā.

Tiesa secināja, ka četru "2TE116" sērijas lietotu dīzeļlokomotīvju pārdošanas cena atbilda to tirgus vērtībai vai arī bija pat zemāka. "LDZ ritošā sastāva serviss" izvirzītie nosacījumi nedeva pamatu pieņemt, ka no minētā darījuma "Skinest Rail" varētu iegūt lielu peļņu, kas ievērojamā mērā pārsniegtu apsūdzībā norādīto naudas summu, kuras saņemšana inkriminēta Magonim. Līdz ar to neapstiprinājās jebkāda saistība starp Magoņa saņemtajiem naudas līdzekļiem un uzņēmuma "Skinest Rail" interesēm.

Tādējādi netika rasts skaidrojums, kāpēc norādītajā situācijā pastāvēja nepieciešamība apsolīt Magonim materiālu labumu, lai tādējādi nodrošinātu, ka "Skinest Rail" pastāvēs iespēja pārdot Latvijas uzņēmumam četras "2TE116" sērijas lietotas dīzeļlokomotīves. Turklāt tiesas ieskatā nav pierādīts, ka kādai no uzņēmuma "Skinest Rail" amatpersonām būtu bijis pamats pieņemt, ka kāda no "Latvijas dzelzceļš" amatpersonām liks šķēršļus darījuma noslēgšanai un tāpēc būs nepieciešama "Latvijas dzelzceļš" prezidenta izšķirošā balss. Līdz ar to lietā arī netika konstatēta "Skinest Rail" atbildība, un pirmās instances tiesa nepievienojās Ģenerālprokuratūras pārmetumiem šim uzņēmumam.

Pirmās instances tiesas lēmumu vēl var pārsūdzēt apelācijas instances tiesā.

Jau iepriekš ziņots, ka Vidzemes rajona tiesa Limbažos 2021.gada 21.janvārī attaisnoja par kukuļošanu apsūdzēto Magoni un Igaunijas uzņēmēju Oļegu Osinovski, atzīstot pret viņiem celtās apsūdzības par nepamatotām.

Spriedums tika pārsūdzēts un tagad to skata Rīgas apgabaltiesa.

Apsūdzības pamatā Magonim bija divu darbību kopums, proti, prokuratūra uzskatīja, ka viņam 2015.gada vasarā nodota nauda, lai sekmētu, ka "LDz" meitas sabiedrība SIA "LDz Ritošā sastāva serviss" iepirktu no uzņēmējam Osinovskim piederošās AS "Skinest Rail" četras dīzeļlokomotīves.

Tāpat prokuratūra uzskata, ka Magonis apsolījis tikties ar toreizējo "Krievijas dzelzceļa" prezidentu Vladimiru Jakuņinu un panākt labvēlīga lēmuma pieņemšanu Osinovska interesēs, proti, lai Krievijas lokomotīves tiktu remontētas Daugavpils rūpnīcā. Kopējā kukuļa summa bijusi aptuveni pusmiljons eiro, uzskatīja prokuratūra.

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) Magoni aizturēja 2015.gada 6.augustā.

Pirmās instances tiesā prokuratūra bija lūgusi tiesu abiem apsūdzētajiem piemērot četrus gadus ilgus cietumsodus. Prokuratūra Magonim prasīja piemērot arī mantas konfiskāciju, atņemot tiesības ieņemt valdes locekļa amatus valsts un pašvaldības kapitālsabiedrībās uz pieciem gadiem. Savukārt Osinovskim nekādi papildsodi netika prasīti.

Tāpat prokuratūra lūdza atzīt 499 500 eiro, kas tika konfiscēti, abus aizturot, par noziedzīgi iegūtu mantu un konfiscēt valsts labā.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu