Šodienas redaktors:
Artūrs Guds
Iesūti ziņu!

Pavasaris un auto – kā parūpēties par savu spēkratu?

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Publicitātes foto

Iestājoties pavasarim, arvien biežāk sēžamies savos auto, lai dotos ārpus pilsētas, pie dabas. Lai auto nepieviltu, svarīgi veikt savlaicīgu apkopi, novēršot ziemas radītos bojājumus. "Gjensidige Latvija" ir apkopojusi svarīgākos darbus, kas jāveic, lai pavasara braucieni būtu droši un patīkami.

"Ziemā automobilis pakļauts daudzām ārējām ietekmēm – zemai temperatūrai, paaugstinātam gaisa mitrumam, ledum, uz ceļiem izkaisītajam sāls maisījumam. Tas viss rada negatīvas sekas un bojājumus dažādiem automašīnas tehniskajiem un virsbūves elementiem. Tāpēc pavasarī jāatceras ne tikai aprīkot auto ar vasaras riepām, bet arī veikt automobiļa tehniskā stāvokļa novērtējumu un apkopi. Tas ne tikai palīdzēs rūpēties par vadītāja un pasažieru drošību, bet arī gādās par transportlīdzekļa ilgmūžību," skaidro "Gjensidige Latvija" sauszemes transportlīdzekļu vecākais tehniskais eksperts Reinis Everts.

Atbrīvojies no ziemas sāls kārtas

Par transportlīdzekļa tīrību ir jārūpējas regulāri, taču īpaši liela uzmanība tai jāpievērš ziemas noslēgumā, kad automašīna kilometriem mērojusi ledainos, dubļainos un sniegotos ceļus. Lai novērstu rūsas veidošanos, automašīnas mazgāšanai vislabāk izmantot augstspiediena mazgāšanas iekārtas. Tās nodrošina spēcīgu ūdens strūklu, ar kuru var piekļūt dažādām grūtāk aizsniedzamām vietām, efektīvi noņemot netīrumus un sāli no automašīnas virsbūves, riteņiem un citām detaļām. Noteikti pievērs uzmanību spraugām, kurās netīrumi un sāls mēdz uzkrāties visvairāk. Transportlīdzekli būtu ieteicams nomazgāt arī no apakšas.

Pārliecinies, ka bremžu sistēma ir labā kārtībā

Ziemas apstākļos arī bremžu sistēmas komponenti cieš no ceļa apstrādes materiālu iedarbības. Ja auto pēc ziemas nav bijis uz apskati servisā, būtu ieteicams pievērst uzmanību trīs svarīgiem faktoriem – vai pēc brauciena nesilst kāds no riteņu diskiem, vai bremzējot nav kādi lieki trokšņi, vai auto nenovirzās no braukšanas virziena. Saskaroties ar šādām problēmām, laiks apmeklēt autoservisu.

Parūpējies par riepām

Riepu izvēle būtiski ietekmē automašīnas vadāmību un bremzēšanas efektivitāti. Tādēļ, lai droši piedalītos satiksmē, svarīgi veikt to rūpīgu apskati, pārliecinoties, ka riepās nav skaidri redzamu bojājumu vai nevienmērīgu nodilumu. Lai gan daži autovadītāji siltajā laikā izvēlas pārvietoties ar ziemas riepām, tas var negatīvi ietekmēt automašīnas vadāmību, degvielas patēriņu, kā arī vadītāja un pasažieru komfortu. Ziemas riepas siltos laika apstākļos kļūst pārlieku "mīkstas", tās ātrāk nolietojas un negatīvi ietekmē gan manevrēšanas, gan bremzēšanas īpašības. Jāatceras, ka minimālajam riepu protektora biezumam no 1. marta līdz 1. decembrim jābūt vismaz 1,6 mm. Savukārt riepas ar radzēm satiksmē drīkst izmantot līdz 1. maijam.

Ārējās temperatūras ietekmē būtiski var mainīties gaisa spiediens riepās. Ja tas ir pārāk zems vai augsts, būs jūtama negatīva ietekme uz riepu saķeri ar ceļu, potenciāli apdraudot brauciena drošību, kā arī paātrinot riepu dilšanas procesu un palielinot degvielas patēriņu. Ražotāja paredzēto riepu spiedienu vērtības katrai automašīnai visbiežāk var atrast degvielas tvertnes vāciņa iekšpusē vai durvju ailēs atrodamajās uzlīmēs.

Kop automašīnas vējstiklu

Ziemas laikā vējstikla slotiņām nācās tīrīt biezus sniega un ledus slāņus, tādēļ gumija var būt nolietojusies un slotiņas vairs pilnībā nepiekļaujas vējstikla virsmai. Ja logu tīrīšanas laikā dzirdi troksni, stikls netiek pilnībā notīrīts, vai, ja pēc tīrīšanas uz tā paliek švīkas vai bojājumi, ir īstais laiks iegādāties jaunas vējstikla slotiņas. Arī investējot kvalitatīvā vasaras logu šķidrumā, vari nodrošināt ne tikai labāku ceļa redzamību, bet arī efektīvāku vējstikla virsmas aizsardzību.

Nomaini šķidrumus un filtrus

Automašīnas šķidrumu, eļļu un filtru maiņa ir būtiska, lai saglabātu sava transportlīdzekļa kvalitāti. Lai paildzinātu dzinēja "dzīvi", motoreļļu un nolietotos eļļas filtrus ieteicams mainīt ik pēc nobrauktiem 10 000 – 15 000 km vai ne retāk kā reizi gadā, ja ražotājs nav norādījis citādi.

Citus tehniskos šķidrumus ieteicams mainīt ražotāja noteiktajos intervālos. Neaizmirsti pārbaudīt arī automašīnas kondicioniera un gaisa filtru darbību, lai braucienu pavadītu patīkami vēsā salonā. Ieteicams arī pārliecināties, vai gaisa filtros ziemas mitruma ietekmē nav sācis veidoties pelējums.

Pievērs uzmanību akumulatoram

Aukstais laiks var būt atstājis negatīvas sekas automašīnas akumulatoram. Ja ziemā nevarēji iedarbināt auto un akumulators ir vecāks par trim gadiem, pastāv iespēja, ka to būs nepieciešams mainīt. Akumulatora pārbaudi var veikt jebkurā autoservisā.

Atjauno smērvielas visos kustīgajos savienojumos

Kā zināms, ilgstoši nekopti, neeļļoti savienojumi ātri nolietojas. Tas attiecas uz visu durvju eņģēm, bagāžas nodalījumu vāku un motora pārsegu eņģēm. Īpaša uzmanība jāpievērš automašīnām jumta lūkām un atveramajiem jumtiem. Svarīgi atcerēties arī veikt smērvielu atjaunošanu motora pārsega fiksācijas mehānismiem. To piemirstot, var gadīties situācija, kad brauciena laikā atveras motora pārsegs.

Savlaicīgas rūpes un ieguldījumi automobiļa uzturēšanā paildzinās tā kalpošanas laiku, kā arī saglabās automašīnas vērtību.

Uz augšu