Re:Baltica pirmo reizi publicē Krievijas resursu lielāko importētāju sarakstu Latvijā kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā. Dominē preces, pret kuru pārvadājumiem protestē pilsoniskā sabiedrība – graudi, naftas produkti un metāla sakausējumi.
Liepājas ostā, nedaudz apdrupušā ķieģelu biroju ēkā, mīt lielākais Krievijas resursu importētājs Latvijā. Šis uzņēmums pirmajos divos Krievijas kara gados Latvijā ievedis preces un izejvielas vismaz 335 miljonu ASV dolāru vērtībā.
Jūs, visdrīzāk, nekad neesat dzirdējuši tā nosaukumu. Arī īpašniece Irina Hrapova plašākai sabiedrībai nav zināma.
Tas tāpēc, ka “Transit Service Agency” (TSA) pati neko neražo. Tā ir starpnieks, kas organizē kravu pārvadājumus, meklē vietu preces uzglabāšanai un kārto muitas procedūras.
TSA šos pakalpojumus sniedz vienam no trim lielākajiem Liepājas ostas uzņēmumiem – “Liepāja Bulk Terminal” (LBT), kura galvenais bizness ir graudu un citu lauksaimniecības preču tranzīts. Šie produkti ir puse no Liepājas ostas kravām, saka uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Juris Matvejevs.
“Ja robežu aizvērtu strauji – un mēs nerunājam tikai par Krieviju, bet arī par Centrālāziju – Liepājai tas nozīmētu vismaz 1000 darbavietas, kas saistītas ar ostu,” paskaidro ostas pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis. “Mums tas būtu praktiski otrs “Liepājas metalurgs”.”