ES šomēnes būs jāizšķiras, vai aizliegt Krievijai piegādāt mangāna rūdu, ko var izmantot ieroču ražošanā. Re:Baltica pirms lēmuma parāda, kas Latvijā no tā visvairāk cietīs, cik tas maksās – un kādu lomu rūpalā spēlējuši valsts uzņēmumi.
Kamēr Krievija jau divus gadus slepkavoja ukraiņus un diplomāti Briselē runāja, pa Baltijas jūru kuģoja ar mangāna rūdu piekrauti kuģi. Nākdami no Gabonas un Dienvidāfrikas, tie pietauvojās Ventspils un Rīgas ostās. Latvijas uzņēmumi rūdu veikli sakrāva vagonos un pa dzelzceļu aizsūtīja tālāk – agrāk galvenokārt uz Čeļabinskas rūpnīcu, kā arī uz Satku un rūpnīcu Tulā. Vēlāk pa šo pašu ceļu atgriežas čuguns un ferosakausējumi, ko Krievija pārdod klientiem Rietumos un tā iegūst naudu savai kara mašīnai.
Šomēnes kļūs skaidrs, vai šim rūpalam ir pienācis gals. Eiropas Komisija (EK) pirmdien plāno pieņemt jaunāko – četrpadsmito – sankciju paketi pret Krieviju. Tajā ir iekļauts mangāna rūdas eksporta aizliegums, Re:Baltica apstiprināja avoti EK. Lai tas būtu spēkā, par to vienprātīgi jāvienojas visām ES valstīm.
Tā ir valsts vai kas?
Skandālā, kas sacēlās pēc Igaunijā publicētās informācijas par Krievijas karu asi kritizējošo Latvijas un Igaunijas vadošo lomu mangāna rūdas tranzītā, sabiedrības uzmanība tikai mirkli aizķērās pie tā, cik lielu lomu tajā spēlē valsts uzņēmumi “LDz Loģistika” un “LDz Cargo”. Par pirmo reti kurš vispār ir dzirdējis. Tā ir LDz meita, kas organizē kravu pārvadājumus Baltijas un NVS tirgos. Otra meita – “LDz Cargo” – tās piegādā.