Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Pētījums: Populāri bērnu saldumi ir bīstami veselībai (4)

Raksta foto
Foto: dpa/scanpix

Britu speciālistu veiktā pētījumā noskaidrots, ka slavenu zīmolu saldumi ir bīstami veselībai. Nesen veiktā pētījumā secināts, ka tādu zīmolu kā “Kinder Surprise”, “Nutella”, “Oreo”, “Milka” un “M&M’s” produkcija satur pārmērīgu tauku, sāls un cukura daudzumu, kas tos padara potenciāli bīstamus veselībai.

Īpaši tas attiecas uz bērniem, kuriem šo saldumu dēļ var tik izjaukts metabolisms un palielināties aptaukošanās risks. Šefpavāra Džeimija Olivera koncerna uzņēmuma “Bite Back” pasūtītajā pētījumā secināts, ka 78% no pārbaudītajām precēm neatbilst veselīga uztura normām, ziņo “The Guardian”. Kopumā eksperti pārbaudījuši 10 lielāko pārtikas kompāniju ražotos 262 saldumu produktus, kas pārdoti Lielbritānijā.

Kaitīgo produktu sarakstā iekļauti arī tādi zīmoli kā “Alpen Gold”, “Milka” un “Barni”. 80% no šiem produktiem piesaista bērnu uzmanību ar spilgtu iepakojumu, jautriem zīmējumiem un krāsainiem burtiem, kā arī izmanto populāru personāžu attēlus. To zinātnieki sauc par “neētisku” taktiku, kā manipulēt ar bērniem, veicinot neveselīgu našķu patēriņu.

Olivers apsūdzējis pārtikas ražotājus mēģinājumos “manipulēt ar jaunajiem prātiem”, saldumus iepakojot spilgtos iepakojumos, kas palīdz labāk pārdot kaitīgo pārtiku.

“Vai tie ir jautri personāži, vai tās ir košas bildītes vai vienkārši skaisti zīmējumi – šīs kompānijas tās izvēlas, jo zina - jaunie prāti tiks pārņemti viņu varā. Šis triks… Tas ir vēl viens veids, kā pārtikas uzņēmumi bombardē bērnus ar neveselīgu un kaitīgu pārtiku,” teica Olivers.

Londonas Karalienes Marijas universitātes zinātniekus dara bažīgus fakts, ka saldumi ar augstu cukura līmeni var radīt negatīvas sekas veselībai, tostarp cukura diabētu, kariesu, aptaukošanos, problēmas ar ādu, kā arī citas. Tādēļ ir ļoti svarīgi kontrolēt šo produktu patēriņu, lai izvairītos no ilgtermiņa veselības problēmām.

Pārtikas ražotājs “Mondelēz” noraidīja šī pētījuma rezultātus un uzsvēra, ka ir “atbildīgs pārtikas ražotājs, kas ievēro visas mārketinga prasības”. “Mūsu produkti ir paredzēti pieaugušajiem, tātad arī vecākiem, kuri var izvēlēties, vai pirkt mūsu produktus bērniem vai ne”.

“Mēs nepiekrītam šim pētījumam, jo neticam, ka produkta iepakojums varētu šķist pievilcīgs bērniem tādēļ, ka uz iepakojuma ir košas krāsas vai dažādas formas,” teica “Oreo” un “Milka” ražotāja “Mondelēz” pārstāvis.

Lielbritānijas Pārtikas un dzērienu federācija aizstāvēja pārtikas ražotāju mārketinga taktiku, norādot, ka “ražotāji stingri ievēro reklāmas noteikumus kaitīgajiem ēdieniem un dzērieniem medijos, kas paredzēti bērnu auditorijai, tostarp televīzijā, internetā, kinoteātros, drukātajos medijos un vides reklāmā”.

Olivers, kā arī virkne citi viņa domubiedri plāno vērsties pie Lielbritānijas likumdevējiem lai panāktu, ka bērniem pieejamā pārtika ir veselīgāka, kā arī ražotāji paši pievērstu uzmanību tam, ka liela daļa no to saražotās produkcijas ir kaitīga.

Svarīgākais
Uz augšu