Latvijā pirmo reizi tapis unikāls, videi draudzīgs un ilgtspējīgs bio asfalta ceļa segums. Projektu ievieš ceļu būves uzņēmums SIA "Vianova", turpinot darbu pie videi draudzīga asfalta ražošanas. Projekta galvenais mērķis ir radīt bio asfaltu, izmantojot lignīnu – atjaunojamu biopolimēru – kā naftas produktu aizstājēju, šādā veidā mazinot CO2 emisijas un vides piesārņojumu.
Latvijā pirmo reizi tapis unikāls bio asfalta ceļa segums (1)
2023. gada februārī "Vianova" sāka pētniecības projektu "Ilgtspējīgs asfaltbetona maisījums ar atjaunojamo biopolimēru lignīnu" sadarbībā ar Viedo materiālu un tehnoloģiju kompetences centru. Projekta nobeiguma fāzē paredzēts izbūvēt bio asfaltbetona seguma izmēģinājuma posmu uz valsts autoceļa "A2 autoceļš Rīga–Sigulda–Igaunijas robeža (Veclaicene)" 12,430–12,880 km labajā joslā. Izmēģinājuma posma izbūvi ir plānots veikt maijā (ja būs labvēlīgi laikapstākļi). Izmēģinājuma laikā tiks klāts trīs atšķirīgu recepšu asfalts, lai to novērtētu reālajā ekspluatācijā.
Gan ceļu būvē, gan citās nozarēs viens no lielākajiem izaicinājumiem ir aizstāt neatjaunojamos resursus. Tas ir īpaši sarežģīti, jo nafta ir neatjaunojams resurss, kas pakāpeniski izsīkst. Viena no alternatīvām, ko pētījumos pārbaudījusi "Vianova", ir lignīns, otrais izplatītākais biopolimērs pēc celulozes. Lignīnu var izmantot kā aizstājēju fosilajiem izejmateriāliem, tostarp arī asfalta ražošanā.
Lignīna ķīmiskā struktūra līdzinās bitumena struktūrai, kas ļauj to izmantot kā daļēju bitumena aizvietotāju. Papildus bitumena aizstāšanai ar lignīnu – 20 % apjomā šķembu mastikas asfalta maisījumā – ceļa segumā tiek iekļauts arī reciklēts asfalts jeb frēzētais asfalts 30 % apjomā. Tieši reciklēta asfalta izmantošana ļauj mazināt atkarību no augstas kvalitātes izejmateriālu importa.
"Vianova" ražošanas daļas vadītājs Rolands Īzaks skaidro ilgtermiņa projekta mērķi: "Šī iniciatīva ir daļa no plašākas stratēģijas, ar kuru "Vianova" attīsta savus procesus un produktus, lai mazinātu būvniecības nozares ietekmi uz vidi, veicinot aprites ekonomikas pamatprincipus."
Pētniecības projekta ietvaros tika strādāts ar četriem dažādiem lignīna veidiem, lai atrastu piemērotāko risinājumu. Lielākā daļa pētījumu tika veikti bio asfaltbetona seguma izbūvei, un tā galvenais uzsvars bija lignīna izmantošana asfalta ražošanā, kā arī reciklēta asfalta iekļaušana maisījumā. Pētniecības projekta vadītāja Līga Gebauere komentē: ""Vianova" nepārtraukti meklē, kur ir vieta inovācijām, kas var palīdzēt sasniegt vides ilgtspējas mērķus, vienlaikus nodrošinot augstāko iespējamo ceļu būves kvalitāti. Mēs esam apņēmības pilni turpināt pētniecību arī nākotnē, ieguldot resursus un piesaistot jomas profesionāļus inovatīvu risinājumu attīstībā."
"Vianova" valdes priekšsēdētājs Sandis Zvidriņš komentē pētniecības projekta nozīmi: "Šis projekts ir liels solis mūsu uzņēmuma un vispārējā nozares attīstībā. Mēs esam gandarīti, ka varam veicināt zinātniskās pētniecības prakses integrāciju reālos projektos un demonstrēt, ka ilgtspēja un inovācijas var iet roku rokā. Esam priecīgi par iesaistīto pušu interesi, līdzdalību un atbalstu projekta veiksmīgai īstenošanai. Šī ir jau otrā reize, kad "Vianova" iesaistās pētniecības projektos, apliecinot vēlmi veicināt ilgtspējīgas inovācijas nozarē."
"Vianova" ir ceļu būves uzņēmums ar vairāk nekā 13 gadu pieredzi. Uzņēmums sniedz pilna cikla ceļu būves pakalpojumus un no pašiem pirmsākumiem ir pastāvīgi ieguldījis darbu attīstībā, sekojot jaunākajām ceļu būves tehnoloģijām un pētniecības tendencēm.