Eiropas Savienības dalībvalstis vienojušās, ka kaitīgo izmešu kvotu tirdzniecība, kas pieņemta enerģētikas sektorā, tiks attiecināta arī uz automobiļu transportu (ETS2) sākot ar 2027. gadu. Tas var sadārdzināt degvielu vairāk, nekā plānots iepriekš, vēsta ”Euractiv”.
Jauns ES plāns varētu sadārdzināt degvielu vairāk, nekā prognozēts iepriekš (6)
2023. gadā, kad tika panākta vienošanās par kvotu sistēmu, Eiropas Savienības likumdevēji solīja, ka degvielas cenas nebūs augstākas par 45 eiro par vienu tonnu oglekļa dioksīda (CO2) izmešiem, kas nozīmētu cenu pieaugumu par 10 centiem litrā gan benzīnam, gan dīzeļdevielai.
Eiropas Parlamenta Kristīgi demokrātiskās savienības frakcijas pārstāvis Pēters Līze atzinis, ka tagad noskaņojums ir visai pesimistisks, un noteiktais limits – 45 eiro par vienu tonnu CO2 izmešu varētu arī netikt ievērots. Tas tādēļ, ka ir vērojams būtisks kritums transporta un būvniecības sektoros.
Tā kā šī sistēma ir balstīta uz tirgus principiem, ja Eiropai neizdosies pakāpeniski samazināt savu atkarību no enerģijas avotiem ar lielu CO2 izmešu apjomu, pieprasījums pēc CO2 kvotām palielināsies, un līdz ar to – pieaugs arī cena. Pēc Līzes vārdiem, tiek darīts viss iespējamais, lai izvairītos no šāda scenārija.
Kaitīgie izmeši no ēkām un transporta mazinās lēnāk, nekā prognozējusi Eiropas Komisija, tieši tādēļ tika pieņemti jauni likumi ar mērķi samazināt kaitīgo izmešu apjomu šajās jomās. Piemēram, tika pieņemta ēku energoefektivitātes direktīva, kā arī Siltināšanas likums Vācijā. Tomēr daļa no šiem likumiem un direktīvām pagaidām nedarbojas pilnā apjomā, jo tiek gaidīts 2035. gads, kad Eiropas Savienība atteiksies no iekšdzedzes dzinējiem.
Tas viss var palielināt pieprasījumu pēc CO2 kvotām jau 2027. gadā, kā rezultātā palielināsies kaitīgo izmešu cena, tādējādi – ievērojami palielināsies arī degvielas cenas.
Vēl pirms gada Eiropas Savienības amatpersonas ziņoja, ka pastāv “visai liela iespējamība, ka cenas būs zemākas par 45 eiro par CO2 izmešu tonnu”.