Finanšu krāpnieku noziegumi nav īpatnēji tikai Latvijā – tā ir problēma visā Eiropā, tādēļ arī šis problēmas risinājumam ir jābūt starpvalstu un starpnozaru līmenī, tā nevar būt tikai banku un tiesībsargājošo iestāžu darbinieku aktualitāte.
Asociācija ir atkārtoti sākusi diskusijas ar elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem, veicinot starpnozaru sadarbību un aicinot proaktīvi ieviest risinājumus, lai pasargātu savus klientus no telefonkrāpnieku aktivitātēm, negaidot nozares uzrauga rīcību šīs problēmas risināšanā, jo labas prakses piemēri jau pastāv citās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Augstu novērtējam, ka šai sadarbībai parādās pirmie rezultāti un
jau tuvākajā laikā viens no lielākajiem elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem ieviesīs risinājumus, kas turpmāk ļaus bloķēt zvanus, kas maskēti par Latvijas numuriem, ko bieži izmanto krāpnieki.
Kas cilvēkiem ir jāņem vērā un ko darīt noteikti nevajag, lai izvairītos no apkrāpšanas?
- Noteikti nedrīkst kādam sūtīt vai nosaukt savus bankas identifikācijas datus (lietotāja numuru, personas kodu), paroles ne telefonsarunās, nedz sarakstēs. Šādus datus nedrīkst ievadīt atsūtītajās interneta saitēs.
- Nav droši, piemēram, Whatsapp sarakstē vai citās līdzīgās aplikācijās pārsūtīt attēlus ar bankas kartēm vai personu apliecinošiem dokumentiem.
- Informāciju par bankas pieejām, parolēm, kodiem un citiem piekļuves datiem nevajag glabāt vietās, kur tai var piekļūt citi cilvēki, piemēram, makā vai aiz telefona apvalciņa.
- Saņemot savā viedtālrunī aicinājumu autentifikācijas rīkā ievadīt PIN kodus, noteikti izlasiet, kādēļ kods tiek pieprasīts, jo, ievadot PIN1 kodu, jūs atļaujat sev vai potenciāli krāpniekam pieslēgties jūsu internetbankai, bet, ievadot PIN2 kodu, var tikt veikts maksājums vai līguma, piemēram, aizdevuma līguma, parakstīšana. Tādēļ obligāti ir jāiepazīstas ar paskaidrojumu, pirms ievadāt savus PIN kodus, – ja neesat nemaz mēģinājuši pieslēgties internetbankai vai veikt maksājumu, tad šādi PIN kodu pieprasījumi ir jāignorē, kā arī vēlams informēt savu banku par šādiem gadījumiem.
- Savā internetbankā ir regulāri jāpārbauda izejošie maksājumi. Ir vērts uzstādīt telefonā automātisko paziņojumu par maksājumu veikšanu.
- Internetbankā vajadzētu regulāri atjaunot kontaktinformāciju, lai aizdomīgu pārskaitījumu gadījumā bankas darbinieki varētu ar jums sazināties.
- Savās viedierīcēs nevajag instalēt attālinātas piekļuves programmatūru.
- Elektroniskie maksājumi ir jāveic drošās interneta vietnēs (pie interneta adreses pārlūkā ir jābūt atslēgas simbolam vai tai jāsākas ar https://).
Aicinām cilvēkus būt uzmanīgākiem, un atcerēties, ka krāpnieki paļausies uz jūsu apjukumu. Viņi visu gribēs paveikt iespējami ātri, tāpēc situācijās, kad kāds jūs steidzina veikt maksājumu, vai arī sola pasakainu peļņu, ir jābūt īpaši uzmanīgiem.