“Mēs jau sen maksājam Ķīnai, izmantojot starpniekus Serbijā. Mēs pērkam nesankcionētās preces, tostarp audumus, tomēr tagad pēkšņi no Ķīnas bankas atnāca pieprasījums par preču maršrutu, kur ir jautāts, vai tiešām audumu partijas galamērķis ir Balkānos. Tagad jādomā, ko darīt,” norāda kādas Krievijas apģērbu ražošanas kompānijas menedžeris.
Audumu vidū ir arī tādi, kas tiek uzskatīti par divējāda pielietojuma precēm (var izmantot gan civiliem, gan militāriem mērķiem). Visas preces, kas ietilpst šajā sarakstā, tiek īpaši kontrolētas – pat ja maksājums tiek veikts no Krievijai “draudzīgās valsts”, Ķīnas banka to var uztvert kā “palīdzību sankciju apiešanā un atteikt maksājuma izpildi”.
“Mums jau kādu pusotru mēnesi ir problēma. Ja maksājam caur Kirgizstānas kompāniju, bet galamērķis ir norādīts Baltkrievija, tad banka pieprasa pierādīt, ka prece tik tiešām atrodas Kirgizstānā, un tad tai ir jānonāk Baltkrievijā. Tranzītā caur Krieviju to vest nedrīkst,” stāsta kāds importētājs.
Tas rada lielu piegāžu aizkavēšanos, jo preces faktiski jāpiegādā dokumentos norādītajā maršrutā, nevis jāizmanto “fiktīvi maršruti”.
Ir problēma arī ar Kazahstānu – bankas pieprasa dokumentus, ka krava, par ko samaksājusi kazahu kompānija, nonāks tieši šajā valstī, bet Kazahstānas varasiestādes ir aizliegušas daudzu sankcionēto preču tranzītu. Tas nozīmē, ka būs nepieciešams tērēt vairāk līdzekļu uz Kazahstānu, bet arī veikt atmuitošanu un citas formalitātes, un tikai tad vest preci uz Krieviju. Importētāji sūdzas, ka tas ir ļoti neizdevīgi, jo PVN jāmaksā divas reizes – gan Kazahstānā, gan Krievijā. Tādējādi ievērojami krītas importētāju konkurētspēja.
“Protams, ka mēs varam bankā iesniegt vienus maršruta dokumentus un braukt pa citiem, jo baņķieri taču nestāvēs uz robežām un neko nepārbaudīs. Tomēr tādā gadījumā tas nozīmē, ka mēs no godīgiem biznesmeņiem faktiski kļūstam par kontrabandistiem,” sūdzas viens no uzņēmējiem.
Tiek norādīts, ka arī kravu pārvadājumi no Ķīnas uz Krieviju ir strauji kļuvuši dārgāki. Piegādes pa jūru sadārdzinājis konflikts Sarkanajā jūrā. Tāpat tiek norādīts, ka sadārdzinājušies arī dzelzceļa pārvadājumi.