Lai gan Eiropa gatavojas jaunu dīzeļauto tirdzniecības aizliegumam, "Neste Latvija" valdes priekšsēdētājs Armands Beiziķis intervijā TVNET+ atzīst, ka, viņaprāt, Latvijā "vēl daudzus gadus redzēsim dīzeļauto". Pārrunājam degvielas tirgus tendences, par cik un kādēļ atšķiras degvielas cenas Baltijas valstīs, kāda ir biodīzeļdegvielas ietekme uz automašīnas dzinēju un kā degvielas tirgu ietekmē ģeopolitiskā situācija.

- Turpinot par to, kas notiek ārpus Latvijas. Pirms kāda laika krievu naftai tika uzlikti cenu griesti. Kā tas ietekmēja tirgu?

- Manuprāt, Latvijā ietekmi tam nejutām. Latvijā degviela lielākoties tiek importēta no divām rūpnīcām divās valstīs – Somijas un Lietuvas. Lietuvā ir "Orlen" rūpnīca, bet Somijā ir "Neste" rūpnīca, un šie apjomi nosedz lielāko daļu Latvijas patēriņa.

Tas, ko mēs redzam pēc importa datiem, ko sniedz Centrālā statistikas pārvalde: ja iepriekš degviela tika piegādāta no 3–5 valstīm (Somija, Lietuva, Baltkrievija, Krievija), tad šobrīd statistikā parādās tādas valstis kā Ķīna, Indija, ASV.

Apjomi, protams, ir ļoti niecīgi, bet ir. Grūti noteikt, kā fiziski šie produkti tiek transportēti, no kurienes nāk un kādā veidā tiek pārkrauti, kādā veidā loģistika notiek utt. Lai gan šie apjomi ir diezgan mazi, protams, var rasties jautājumi, piemēram, vai Latvijai ir izdevīgi no Amerikas transportēt nelielu apjomu ar dīzeļdegvielu.

- Attiecībā uz Ķīnu un Indiju datos nav aizdomu, ka tas varētu būt līdzīgs stāsts "Latvijas dīzelim"?

- Aizdomas var būt visādas, bet, kamēr tam nav pierādījumu, tās var saukt tikai par aizdomām. Tādi ir importa dati. Tur arī uzrādās, ka pagājušā gada beigās bija degvielas imports no Krievijas, kurš it kā bija ienācis muitas noliktavās vēl pirms šo aizliegumu stāšanās spēkā.