Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Tiek atsaukti vairāki alkoholisko dzērienu ražotājiem netīkami likuma izmaiņu priekšlikumi

Raksta foto
Foto: Shutterstock

Saeimas deputāti trešdien, 5. jūnijā, atsauca savus priekšlikumus par alkohola norobežošanu veikalā un aizliegumu reklamēt bezalkoholiskos dzērienus, kuru preču zīmi izmanto arī alkoholiskajiem dzērieniem, kā arī priekšlikumu vecuma slieksni dalīt attiecīgi alkohola stiprumam.

Saeimas Sociālo un darba lietu komisija šodien atbalstīja pirms trešā jeb galīgā lasījuma grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā, ar ko plānots ierobežot alkohola pieejamību. Tomēr Saeima par grozījumiem lems septembrī, jo komisijai nepieciešams atzinums no Eiropas Komisijas.

"Jaunās vienotības" (JV) deputāti Ingrīda Circene, Zane Skujiņa-Rubene un Gatis Liepiņš bija iesnieguši priekšlikumu, kas paredz, ka alkoholiskie dzērieni izvietojami nodalītā tirdzniecības zāles pašapkalpošanās zonā vai izvietojami tā, lai pircēji alkoholu un to preču zīmes nevar redzēt.

JV deputāts Jānis Patmalnieks rosināja noteikt aizliegumu reklamēt bezalkoholiskos dzērienus, kuru preču zīme tiek izmantota arī alkoholiskajiem dzērieniem.

Savukārt deputāts Artūrs Butāns (NA) piedāvāja alu, vīnu un raudzētos dzērienus atļaut pārdot personām no 18 gadu vecuma, savukārt pārējos alkoholiskos dzērienus atļaut pārdot personām no 20 gadiem.

Iepriekš nozare komisijas sēdē kritizēja, ka uz trešo lasījumu iesniegti tādi priekšlikumi, kas nav tikai redakcionāla rakstura.

Komisijas vadītājs Andris Bērziņš (ZZS) sola rudenī atgriezties pie minētajiem jautājumiem.

Tāpat komisija plāno uzdot valdībai izvērtēt likuma izmaiņu ieviešanas ietekmi no veselības un ekonomikas skatupunkta.

Ar grozījumiem paredzēts ierobežot alkoholisko dzērienu reklāmu, mārketingu un pieejamību. Tāpat plānots nodrošināt, ka patērētājs saņems papildu informāciju par alkoholisko dzērienu enerģētisko vērtību, uzturvērtību un sastāvu.

Ar mērķi mazināt impulsīvu alkohola iegādi grozījumi paredz tādu tirdzniecības veicināšanas pasākumu aizliegumu, kas piedāvā iegādāties vairākas alkoholisko dzērienu vienības par zemāku cenu, kā arī alkoholisko dzērienu atlaides patērētāja lojalitātes programmā.

Ar grozījumiem iecerēts noteikt, ka alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāma būs aizliegta preses izdevumos, drukātos reklāmas izdevumos un publikācijās patērētājiem, kinoteātros, tīmekļvietnēs un tiešsaistē, izmantojot pasta (arī elektroniskā pasta) pakalpojumus, kā arī mazumtirdzniecības vietās, kurās norisinās alkoholisko dzērienu tirdzniecība.

Tāpat plānots noteikt aizliegumu tirdzniecības, tostarp izmantojot distances līgumus, un pakalpojumu sniegšanās vietās, kurām ir vai nav izsniegta speciālā atļauja, tostarp skaistumkopšanas salonos, frizētavās, kāzu salonos, elektropreču veikalos, auto piederumu veikalos un citviet piedāvāt alkoholiskos dzērienus par velti, kā dāvanu vai kompensāciju.

Likumprojekts arī paredz noteikt, ka azartspēļu organizēšanas vietās būs aizliegta alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība to patērēšanai uz vietas pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām. Šīs normas mērķis ir nodalīt divus atkarību raisošus procesus, teikts likumprojekta anotācijā.

Svarīgākais
Uz augšu