Lauksaimniecības tehnika gan Latvijā, gan citviet Eiropā, piemēram, Skandināvijā vai Francijā, lielos vilcienos tiek pakļauta līdzīgai ekspluatācijai, atšķirības pastāv, taču tās nav tik ļoti būtiskas kā, piemēram, mežtehnikai, kur atšķirības mēdz būt ļoti ievērojamas, stāsta viena no lielākajiem Latvijas lauksaimniecības tehnikas tirgotājiem un arī servisa nodrošinātājiem – "Intrac Latvija" valdes loceklis Andris Bružs.
Lauksaimniecības tehnika - mūsdienās tikpat tehnoloģiski attīstīta kā luksusa auto
Ja runā par atšķirībām, tad Latvijas lauksaimniecības zemē ir gan akmeņi, gan mēdz būt māli. Piemēram, neskatoties, ka lauks ir attīrīts no akmeņiem, tie nākamgad atkal var parādīties - faktiski ar akmeņiem uz lauka Latvijā "cīnās" visu laiku, bet tie nekad nepazudīs pilnīgi. Tikmēr Eiropas dienvidos šādas problēmas nav. Tāpēc, piemēram, Latvijā raksturīgi, ka lauksaimniecības tehnikā izmanto aizsardzību pret akmeņiem.
Lauksaimniecības zemei ir vienādas prasības visur
Citas lielās tehnikas vienības, kā, piemēram, mežtehnika, dažādās valstīs un reģionos tiek pakļautas dažkārt pat kardināli atšķirīgiem apstākļiem (Skandināvijā meži nereti aug uz klintīm un tehnikai ir daudz vieglāk pārvietoties, tā negrimst), taču lauksaimniecības tehnika tomēr lielos vilcienos vienmēr tiek izmantota lauksaimniecības darbiem sagatavotai augsnei, skaidro Bružs.
Latvijā, arī salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, ir ļoti attīstīti servisi, kas apkalpo un remontē lielo tehniku, un tas var kalpot par atspaidu lauksaimniekiem un citiem lielās tehnikas īpašniekiem.
"Šiem servisiem Latvijā, arī mūsu kolēģiem un konkurentiem, ir gana lieli, nopietni klienti, neskatoties uz to, ka pati valsts maza. Šajā jomā varētu teikt, ka mēs neatpaliekam no Rietumeiropas, dažkārt pat esam soli priekšā," pauž "Intrac Latvija" vadītājs, kā piemēru minot to, ka Latvijā ir tā priekšrocība, ka lielās tehnikas servisi un to filiāles atrodas vairākos reģionos un lauksaimniekam nav pārāk tālu jābrauc līdz tuvākajam servisam.
Viens no svarīgākajiem punktiem – cilvēks, kurš vada tehniku
Tas, kas būtiski ietekmē un atšķir Latviju, piemēram, no Rietumeiropas, ir lielās tehnikas operatoru trūkums. "Nereti Latvijā šīs jomas speciālistu trūkst tik ļoti, ka lauksaimniecības uzņēmuma saimnieks pats darbu sezonā sēžas pie traktora vai kombaina stūres un veic šos darbus," stāsta Bružs, piebilstot, ka tehnika patlaban ir gana advancēta, datorizēta, un ļoti svarīgi saprast, kā to lietot, lai to maksimāli produktīvi izmantotu.
Lai arī tehnoloģiski lauksaimniecības tehnika ir attīstījusies līdztekus laikam un dažkārt tajā pieejamie risinājumi sarežģītības ziņā neatpaliek no jaudīga un ar elektroniku bagātīgi aprīkota sporta auto, viens no svarīgākajiem aspektiem tomēr ir tehnikas operators jeb cilvēks, kurš vada un kalibrē šo tehniku, pauž servisa rezerves daļu tirgotāja "Inter Cars Latvija" produktu vadības speciālists Vilis Vindelis.
Patlaban lauksaimniecības tehnikas vadīšanai ir nepieciešami pietiekami advancēti operatori – arī šajā jomā tehnoloģijas ir ļoti attīstījušās. Piemēram GPS sistēma ļauj mums precīzāk un efektīvāk apstrādāt lauku sējot vai miglojot, ir ērtāk sekot līdzi darba procesam.
"Respektīvi, jūs precīzi zināt, kur jau ir apstrādāts lauks un kur vēl nav. Protams, traktortehniku vēl var aprīkot arī ar automātisko stūrēšanas sistēmu, kas, izmantojot GPS signālu, vadīs tehniku precīzi pa iemarķēto tehnoloģisko sliedi. Lauki arī izskatās glīti ar precīzi taisnām tehnoloģiskajām sliedēm," skaidro Vindelis.
Viņš papildina, ka daži zemnieki, izmantojot jau iepriekšējos gados saglabātās GPS lauka kartes, izmanto vienu un to pašu tehnoloģisko sliedi vairākus gadus pēc kārtas. Līdz ar to augsne tiek sablīvēta tikai tehnoloģiskajās sliedēs.
"Katram lauksaimniecības augsnes apstrādes agregātam ir noteikts optimālais darba ātrums. Protams, atkarībā no laikapstākļiem ir iespēja palielināt to darba ātrumu, tomēr lauksaimniekam ir jārēķinās ar agregāta dilstošo daļu papildu nodilumu un, iespējams, neparedzētiem mezglu lūzumiem," stāsta Vindelis.