Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

"Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisiju vadīs Kulbergs (9)

Skats uz Rīgas Centrāltirgus teritoriju un "Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla būvniecības darbiem.
Skats uz Rīgas Centrāltirgus teritoriju un "Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla būvniecības darbiem. Foto: Zane Bitere/LETA

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Saeimas parlamentārās izmeklēšanas komisija šodien par priekšsēdētāju vienbalsīgi ievēlēja opozīcijas deputātu Andri Kulbergu (AS). Par komisijas sekretāru tika ievēlēts cits opozīcijas deputāts - Kristaps Krištopans (LPV).

Kulbergs sēdē norādīja, ka "Rail Baltic" projektam ir risks pretendēt uz lielāko izgāšanos Latvijas vēsture. Ja komisija atbilstoši parlamenta atbildības līmenim to "neuzliks atpakaļ uz sliedēm", tad iedzīvotāji var nonākt "parādu jūgā" projekta īstenošanas izmaksu dēļ, vērsa uzmanību komisijas vadītājs.

Tāpēc komisijai būs svarīgi pielikt pūles, lai noskaidrotu, kad un kuru atbildībā projekts bija, kad "Rail Baltica" "nogāja no sliedēm". Jāsniedz atbildes sabiedrībai, kur tiks ņemta nauda projekta īstenošanai, kur ies sliedes, pauda komisijas vadītājs.

Kulbergs uzsvēra, ka no savas puses nestrādās politiski, bet skatīsies no tautsaimniecības, no valsts viedokļa - politiķis aicināja arī komisijas kolēģus strādāt pēc šāda principa.

Deputāts arī atzīmēja, ka komisijas darbā tiks pieaicināta prokuratūra, lai pie iespējas liktu lietā komisijā noskaidroto informāciju un atbilstoši likumam prasītu atbildību no pārkāpumu veicējiem.

Saeima šodien iepriekš apstiprināja parlamentārās izmeklēšanas komisijas sastāvu. Darbam "Rail Baltica" Saeimas parlamentārās izmeklēšanas komisijā no Nacionālās apvienības (NA) ievēlēts deputāts Artūrs Butāns, no "Apvienotā saraksta" Kulbergs un no "Latvija pirmajā vietā" (LPV) Krištopans. Zaļo un zemnieku savienību parlamentārās izmeklēšanas komisijā pārstāvēs Ģirts Štekerhofs, "Progresīvos" - Skaidrīte Ābrama, "Jauno vienotību" - Atis Labucis - un "Stabilitātei" - Amils Saļimovs.

NA sākotnēji bija virzījusi deputātu Jāni Vitenbergu, bet vēlāk viņa kandidatūra tika atsaukta par labu Butānam. Pēc Vitenberga izvirzīšanas publiski, tajā skaitā no Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, izskanēja bažas, vai viņam kā bijušajam satiksmes ministram neveidotos interešu konflikts, strādājot komisijā.

Kā ziņots, Saeima pēc opozīcijā esošo AS, NA un LPV un pie frakcijām nepiederošo kopā 34 deputātu priekšlikuma nolēma izveidot parlamentārās izmeklēšanu komisiju par "Rail Baltica" projekta virzībā pieļautajām kļūdām. Komisijai noteikts sešu mēnešu darba termiņš.

Komisijas darbības mērķis ir apzināt projekta īstenošanā pieļautās kļūdas, vienlaikus panākot, ka tas kļūst par prioritāru valdības jautājumu, "lai lēmumi tiktu pieņemti caurredzami un savlaicīgi, kā arī ievērojot valsts un sabiedrības intereses, ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību un valsts budžetu".

Kā pirmais iesniegumu par komisijas izveidošanu parakstījis AS deputāts Kulbergs, tāpat to parakstījuši parlamentārieši Vitenbergs, Edgars Tavars (AS), Ilze Indriksone (NA), Edvards Smiltēns (AS), Edvīns Šnore (NA), Česlavs Batņa (AS), Rihards Kols (NA), Linda Matisone (AS), Jānis Dombrava (NA), Aiva Vīksna (AS), Edmunds Teirumnieks (NA), Edgars Putra (AS), Nauris Puntulis (NA), Māris Kučinskis (AS), Uģis Mitrevics (NA), Raimonds Bergmanis (AS), Ināra Mūrniece (NA), Ingmārs Līdaka (AS), Butāns, Aleksandrs Kiršteins, Ainārs Šlesers (LPV), Edmunds Zivtiņš (LPV), Linda Liepiņa (LPV), Vilis Krištopans (LPV), Ramona Petraviča (LPV), Mārcis Jencītis (LPV), Māris Sprindžuks (AS), Andrejs Ceļapīters, Juris Viļums (AS), Lauris Lizbovskis (AS), Kristaps Krištopans, Viktorija Pleškāne un Ričards Šlesers (LPV).

Satversmē ir noteikts, ka Saeimai noteiktiem gadījumiem ir jāieceļ parlamentārās izmeklēšanas komisija, ja to prasa vismaz 34 deputāti.

Aģentūra LETA jau rakstīja, ka patlaban nav skaidrības par "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli, teikts Baltijas valstu augstāko revīzijas iestāžu īstenotā "Rail Baltica" projekta situācijas izpētes ziņojumā.

Atbilstoši "Rail Baltica" izmaksu un ieguvumu jaunākās analīzes datiem dzelzceļa līnijas kopējās izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro, tostarp projekta pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu veidot 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 6,4 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

Kā ziņots, "Rail Baltica" pamatlīnijas būvniecību plānots sākt šovasar, šajā būvniecības sezonā, aģentūru LETA informēja par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" izbūvi Latvijas teritorijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" pārstāvji.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Svarīgākais
Uz augšu