Pārāk jauns, lai strādātu?
Atsevišķās profesijās un amatos Latvijā ir noteikts minimālā vecuma cenzs. Cik tas ir atbilstoši apstākļos, kad vienlaikus trūkst darbaspēka?
K. Gorkšs norāda, ka ir profesijas, kur vienkārši nepieciešama pieredze, - vecuma cenziem bieži ir loģika. Tomēr ir jomas un daļa normatīvo aktu, ko var pārskatīt, lai jaunāki cilvēki varētu ienākt darba tirgū, piemēram, tālbraucēji šoferi, kur šobrīd ir liels šoferu trūkums.
S. Šaitere, raksturojot situāciju aviācijas nozarē, kur var strādāt, sasniedzot 21 gada vecumu, norāda uz vecuma ierobežojuma pamatotību. Tas gan sagādā zināmas grūtības, jo tikai uzņēmums pats var speciālistus apmācīt. Situācija tiek risināta, sākotnēji piedāvājot jaunietim citu amatu un pēc tam iespēju pāriet uz aviācijas drošības jomu.
K. Bodnieks saredz problēmu jauno darbinieku iesaistē darba tirgū: “Ja mēs nepamainīsim “ieejas procedūru” darba tirgū, tad nonāksim līdz tam, ka 25 gados nebūs, kas strādā. Kad mums izdodas ievirzīt jaunieti uz profesiju? Tad, kad viņam ir interese. Iespējams, mēs jau nokavējam to laiku, kad jaunieši grib kaut ko darīt. Tad ejam atpakaļ, ļaujam strādāt agrāk! Ļaujam no 12–13–14 gadiem strādāt, nākt iekšā nozarē, mācīties!”
Svarīga ir spēja sadarboties
K. Gorkšs uzsver, ka vadītāja uzdevums ir atrast, kā iespējams paņemt vislabāko no dažādu paaudžu cilvēkiem, izveidot savstarpējo ķīmiju un sadarbību.
S. Šaitere dalās ar savu pieredzi: “Lielos kolektīvos ir daudzas paaudzes, tur par vienu cilvēku neviens nebrīnās. Kad es sāku strādāt lidostā, reģistrācija bija jauno meiteņu darbs. “Check-in meitenes”. Pirmkārt, meitenes, otrkārt, jaunas. Tad parādījās check-in puiši, un tagad mums šajā pozīcijā ir ļoti dažāda vecuma darbinieki. Ar laiku tu saredzi citas kategorijas, piemēram, pūces un cīruļi, un tad tu vairs nedali cilvēkus pa vecuma kategorijām. Kurš nav strādājis ar dažādām paaudzēm, droši vien sākumā nav viegli.