Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Rail Baltica projektam piešķirs papildu 1,2 miljardus eiro no ES finansējuma (3)

Skats uz Rīgas Centrāltirgus teritoriju un "Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla būvniecības darbiem.
Skats uz Rīgas Centrāltirgus teritoriju un "Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla būvniecības darbiem. Foto: Zane Bitere/LETA

Saskaņā ar Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta koordinācijas komitejas (EISI) 16. jūlija lēmumu Rail Baltica projekta īstenošanai un būvniecībai tiks piešķirti papildu 1,2 miljardi eiro, informēja projekta Komunikācijas un starptautisko attiecību departamenta vadītāja Signe Nīgale.

ES finansējums kopā ar trīs Baltijas valstu nacionālo līdzfinansējumu kopumā veidos līdz 1,5 miljardiem eiro, ļaujot turpināt Rail Baltica ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūras būvniecību.

Finansējums ietver aptuveni 346 miljonus eiro Rail Baltica aktivitāšu īstenošanai Latvijā, aptuveni 370 miljonus eiro Igaunijā un 458 miljonus eiro projekta ieviešanai Lietuvā. Rail Baltica globālajam projektam plānotais finansējums papildinās jau līdz šim nodrošināto finansējumu vairāk nekā 2,6 miljardu eiro apmērā no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta un trīs Baltijas valstu nacionālajiem budžetiem.

“RB Rail sagatavoja ļoti spēcīgu finansējuma pieteikumu, un esmu gandarīta, ka pēc stingras un augstas konkurences atlases procesa mēs varam piešķirt 1,2 miljardus eiro Rail Baltica globālajam projektam. Šis lēmums apstiprina mūsu atbalstu šim projektam. Igaunijai, Latvijai un Lietuvai ir jābūt labāk savienotām ar pārējām ES valstīm - karš Ukrainā ir pierādījis, cik tas ir svarīgi. Es ceru, ka projekta partneri efektīvi izmantos šo atbalstu un attīstīs šo trūkstošo dzelzceļa savienojumu pēc iespējas ātrāk,” sacīja Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta (DG MOVE) ģenerāldirektore Magda Kopčinska.

Latvijā šajā uzsaukumā finansējums nodrošināts prioritāro aktivitāšu īstenošanai - pamattrases būvniecībai aptuveni 27 km garumā Misas – Latvijas un Lietuvas valsts robežas posmā. Līdzfinansējums tiks saņemts arī dabasgāzes cauruļvada pārvietošanai posmā Vangaži-Misa, Iecavas augstsprieguma pieslēguma vietas izbūvei un Skultes būvobjektam, kas kalpos kā būvniecības loģistikas bāze Latvijas pamattrases ziemeļu posmam Igaunijas virzienā. Papildu finansējums tiks piešķirts daļai no būvdarbu uzraudzības pakalpojumiem un būvniecības novērtējumiem.

Igaunijā līdzfinansējums tiks piešķirts pamattrases būvdarbiem, tostarp dzelzceļa apakšbūves (uzbērumu, ceļa pārvadu) darbiem dažādos posmos, ieskaitot Sodevahe - Kangru, Kangru - Saku, Harju apriņķī (tostarp Lagedi satiksmes mezglam/viaduktam) un Hagudi - Alu posmā. Papildus pamattrases būvniecība ietver posmu Saku - Harju/Raplas robeža un posmu Alu - Kerpla. Kopumā Igaunija saņems līdzfinansējumu līdz 55 km no pamattrases izbūvei.

Lietuvā līdzfinansējums piešķirts pamattrases būvniecībai, pamatā apakšbūves būvdarbiem posmos Ramigala - Berčūni un Berčūni - Jonišķēle, augstsprieguma pieslēguma punktiem Panevēžā, Išorā un Ļudvinovas Rail Baltica vilces apakšstacijās, kā arī pamattrases būvniecībai Kauņas - Šētas posmā, Kauņas - Ramigalas pamattrases posmā. Lietuva būs nodrošinājusi finansējumu Kauņas – Lietuvas / Latvijas pārrobežu posma apakšbūves darbiem 114 km garumā un citām aktivitātēm.

Tāpat līdzfinansējums piešķirts Rail Baltica elektrifikācijas apakšsistēmas specifisku komponenšu tehnisko prasību izstrādei un dzelzceļa signalizācijas vadības apakšsistēmu komponenšu tehnisko prasību izstrādei.

Svarīgākais
Uz augšu