Domājot par šī gada aktuālajiem uzņēmējdarbības izaicinājumiem, uzņēmēji visbiežāk jeb 40% gadījumu norāda, ka nāksies pielāgoties inflācijai un paaugstinātām izmaksām, noskaidrots "Luminor" bankas Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu aptaujā.
Uzņēmēji joprojām bažīgi par inflāciju, cenām, kā arī darbavietu saglabāšanu
Bankas pārstāvji norāda, ka, salīdzinot ar uzņēmēju atbildēm pagājušā gada izskaņā, bažas par inflāciju, kā arī augošiem izdevumiem un enerģijas cenām saglabājušās.
Tāpat vidēji gandrīz katru trešo uzņēmumu (29%) joprojām satrauc arī darbavietu saglabāšana.
"Lai gan inflācija Latvijā jau kādu laiku ir nostabilizējusies, redzam, ka uzņēmēji aizvien nav pavisam atguvušies no ekonomiskajām grūtībām un joprojām bažījas par spēju pielāgoties dažādām izmaksām. Tomēr, ja ekonomistu prognozes piepildīsies, arī atlikušais gads būs ekonomiski samērā mierīgs un drīzāk gaidāma izaugsme nekā sarežģījumi, tāpēc uzņēmēji pakāpeniski savu uzmanību varēs arvien vairāk pievērst attīstībai plāniem," stāsta "Luminor" Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas vadītājs Mareks Gurauskas.
Tiesa, viņš atzīst, ka uzņēmumu situācija un noskaņojums ir atšķirīgs dažādās nozarēs un reģionos.
Savukārt attiecībā uz bažām par darbavietu saglabāšana esošajā līmenī un jaunu darbinieku atlasi Gurauskas norāda, ka
saskaņā ar darba tirgus prognozēm šogad nodarbināto skaitam ir tendence pieaugt. "Tādēļ pastāv cerība, ka tas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem neradīs problēmas un nekavēs darbību vai attīstības plānus."
Tāpat viena no jomām, kuru mazie un vidējie uzņēmēji Latvijā izceļ kā vienu no būtiskākajiem šī gada pielāgošanās jautājumiem, ir kvalitatīvu pakalpojumu un produktu piedāvājumi. Bankas pārstāvji atzīmē, ka, spriežot pēc aptaujas rezultātiem, latviešus tas satrauc mazāk nekā kaimiņus – kamēr Latvijā šo atbildi norādījuši 25% mazo un vidējo uzņēmumu, Igaunijā tas satrauc trešdaļu jeb 32%, bet Lietuvā pat 34% uzņēmumu.
Nedaudz lielāku uzmanību mazie un vidējie uzņēmumi Latvijā sākuši pievērst arī e-komercijai jeb jaunu tirdzniecības kanālu ieviešanai tiešsaistē. "Pēdējā laikā palielinājies to uzņēmēju skaits, kas šo saskata kā nozīmīgu pielāgošanās jomu 2024. gadam, un šobrīd tas sasniedzis 15% jeb katrs astotais uzņēmējs. Tas iet roku rokā ar pasaules un Baltijas tendencēm – e-komercijas popularitāte pēdējos gados aizvien pieaug, tāpēc ir skaidrs, ka uzņēmēji, kuri joprojām tirdzniecību vairāk veic klātienē, meklē veidus kā sasniegt savus potenciālos klientus arī tiešsaistē," Gurauskas.
Luminor bankas aptauja veikta 2024. gada maijā sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat, kopumā aptaujājot 750 mazos un vidējos uzņēmumus Baltijā, kuros darbinieku skaits nepārsniedz 249 cilvēkus.