Ceļot ar privāto automašīnu vai autobusu? Aprēķināts, kā atšķiras izmaksas (3)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Pixabay

​Vasarā, kad cilvēki mēdz ceļot biežāk, aktualizējas jautājums - ceļot ar privāto automašīnu vai tomēr doties braucienā ar autobusu? Izvēloties maršrutus no Latvijas uz Poliju, Lietuvu un Igauniju, tālsatiksmes autobusu operators "FlixBus" salīdzinājis ceļošanas izmaksas ar privāto automašīnu un autobusu. Secināts, ka, izvēloties ceļot ar autobusu, iespējams ietaupīt līdz pat 70% no izdevumiem, kas ir saistīti ar privātās automašīnas degvielas izmaksām, turklāt aprēķini rāda, ka ceļošana ar autobusu ir aptuveni piecas reizes videi draudzīgāka un rada mazāk oglekļa emisijas nekā ceļošana ar privāto automašīnu.

Izmaksas un ietekme uz vidi, ceļojot no Rīgas uz Varšavu

Saskaņā ar degvielas izmaksu kalkulatoru "Calkoo", automašīnai patērējot deviņus litrus degvielas uz 100 kilometriem, ir iespējams aprēķināt vidējās degvielas izmaksas. "FlixBus" autobusa biļete vienā virzienā maršrutā Rīga-Varšava vienai personai vidēji maksā, sākot no 29 eiro jeb 58 eiro abos virzienos. Tikmēr, salīdzinot autobusa biļetes izmaksas un automašīnas degvielas izmaksas braucienam no Rīgas uz Varšavu, vidējā cena par braucienu ar auto vienā virzienā būtu 110 eiro, aprēķināts "Calkoo".

Andželīna Kostjukova, "FlixBus" biznesa attīstības vadītāja, norāda: "Ceļojuma laiks ar autobusu no Rīgas uz Varšavu aizņem deviņas stundas un 40 minūtes. Jā, tas varētu šķist ilgāk nekā ar privāto auto, taču ir virkne iemeslu, kāpēc cilvēki arvien priekšroku dod braucieniem ar autobusiem. Pirmkārt, braucot ar autobusu, pasažieri izvairās no papildu izmaksām, kas būtu saistītas ar automašīnas uzturēšanu, piemēram, degvielas, apkopes un apdrošināšanas izmaksām vai maksas par auto stāvvietu. Otrkārt, cilvēki arvien vairāk ņem vērā arī aspektus, kas saistīti ar transporta ietekmi uz vidi un ekoloģiju."

Viņa skaidro, ka, saskaņā ar Eiropas Automašīnu ražotāju asociācijas sniegto informāciju, vidējais automašīnas oglekļa dioksīda (CO₂) izmešu daudzums Latvijā ir 134,5 g/km. Ceļojot ar autobusu ir iespējams vienlaicīgi pārvadāt vairākus pasažierus, tāpēc tiek emitēti tikai 27,8 g/km izmešu uz vienu pasažieri, liecina "FlixBus" 2023. gada vides, sociālās un korporatīvās pārvaldības datu ziņojums.

Kostjukova piebilst, ka aptuveni 700 kilometrus garajā braucienā no Rīgas uz Varšavu CO₂ izmešu daudzums automašīnai vienā virzienā ir aptuveni 94 kg, bet, braucot ar autobusu, vien 19 kg. Tas nozīmē, ka, ceļojot ar autobusu, CO₂ izmešu līmenis ir 5 reizes mazāks, nekā ceļojot ar automašīnu.

""FlixBus" mērķis ir līdz 2040. gadam Eiropā piedāvāt oglekļa ziņā neitrālus ceļojumus, investējot bezemisiju autobusos. Tomēr, manuprāt, pirmais solis ceļā uz videi draudzīgāku ceļošanu ir apzināties, ka, izvēloties sabiedrisko transportu, mēs ievērojami samazinām CO₂ izmešu daudzums," atklāj Kostjukova.

Izmaksas un ietekme uz vidi, ceļojot no Rīgas uz Tallinu

Uz tuvāku galamērķi, kā Tallina, brauciena laiks ir tikai 4 stundas un 30 minūtes. Šāds brauciens ar "FlixBus" vienā virzienā vienam cilvēkam izmaksā, sākot no 11 eiro, bet, ceļojot ar automašīnu, - aptuveni 50 eiro, aprēķināts "Calkoo". Brauciens no Rīgas līdz Tallinai ir aptuveni 315 km, un CO₂ izmešu daudzums vienā virzienā, braucot ar privāto automašīnu, ir aptuveni 42 kg. Tikmēr, ceļojot ar "FlixBus", tie ir deviņi kilogrami izmešu jeb piecas reizes mazāk nekā privātajam auto.

Izmaksas un ietekme uz vidi, ceļojot no Rīgas uz Viļņu

Brauciens uz Viļņu ilgst aptuveni trīs stundas un 50 minūtes. "FlixBus" biļete šajā maršrutā vienā virzienā maksā aptuveni 11 eiro, bet degvielas izmaksas būtu aptuveni četras reizes dārgākas, proti, 45 eiro, secināts "Calkoo". Aprēķināts, ka 300 kilometru braucienā no Rīgas līdz Viļņai privātās automašīnās CO₂ izmešu daudzums būtu 40 kg, bet, braucot ar autobusu, - tikai astoņi kilogrami, tādējādi nodrošinot piecas reizes videi draudzīgāku braucienu.

Kostjukova akcentē: "Pārvietošanās ar autobusu ir ekonomiskāka, raugoties, piemēram, uz finansiālo ietaupījumu. Jāpiebilst, ka autobusā ceļotāji var arī atpūsties un tā vietā, lai stūrētu, var baudīt grāmatu vai filmu vai pat pagulēt. Citi dod priekšroku sarunām ar ceļabiedriem, plānojot savas aktivitātes galamērķī."

Uz augšu