Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Mīts vai patiesība? Vai eļļa jāmaina ik pēc 10 tūkstošiem kilometru (6)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Mr.Anuwat Rumro/Shutterstock

Motoreļļa un tās maiņa skar ikvienu auto īpašnieku, un nereti autovadītāji nemeklē autoservisa atbalstu, bet veic eļļas maiņu paši, turklāt daudziem eļļas maiņa kļūst aktuālāka, tuvojoties rudens un ziemas sezonai. Taču šo produktu apvij daudz un dažādi mīti, kas iesakņojušies gadu gaitā, – "Inter Cars Latvija" produktu vadības speciālists Jānis Rumka apkopojis piecus izplatītākos.

Eļļa ir jāmaina ik pēc 10 000 km

"Daudzus gadus zelta standarts bija nomainīt motoreļļu ik pēc 10 tūkst. kilometriem, taču nu jau kādu laiku situācija ir mainījusies," stāsta Rumka. "Piemēram, ar sintētisko eļļu jūs varat nobraukt daudz vairāk. Pakāpeniski automašīnu ražotāji ir pagarinājuši eļļas maiņas intervālus līdz 15 000 kilometriem, pēc tam līdz 20 000 un tagad pat līdz 30 000 kilometriem," stāsta "Inter Cars Latvija" pārstāvis.

Viņš piebilst – "būtiski, ka šie standarti ir testēti braukšanai pa tā dēvēto autobāni, kur motora darbība nepārtrauktā režīmā ir vienmērīga", tādēļ, piemēram, Latvijas apstākļos tiek ieteikts veikt eļļas maiņu ik pēc 8 000 – 15 000 km atkarībā no braukšanas režīma. "Ikdienā daudz stāvot sastrēgumos, es ieteiktu mainīt eļļu pēc 8000 -10 000 km, un šosejas režīmā līdz – 15 000 km, bet motoreļļas maiņu vajadzētu veikt vismaz reizi gadā," piebilst Rumka.

Marķējumu neizpratne - ko nozīmē burts W

Nereti autovadītāju sarunās tiek minēts burts W marķējumam 5W-40 , taču īsti izpratnes, ko tas nozīmē, nav, tādēļ Rumka vieš skaidrību. "W apzīmē "Ziemu" ("Winter"). Motoreļļas viskozitāte ir atkarīga no temperatūras izmaiņām. Viena viskozitātes pakāpe attiecas tikai uz eļļas plūstamību, kad tā ir uzsildīta, bet kā ir tad, ja jums ir jāiedarbina automašīna aukstā ziemas rītā? Tad svarīga ir daudzpakāpju klasifikācija. Eļļa plūdīs lēnāk nekā tad, kad ir uzsildīta. Tāpēc šī viskozitātes pakāpe arī ir svarīga. Skaitlis pirms "W" norāda uz viskozitāti motora iedarbināšanas brīdī, bet skaitlis pēc "W" norāda uz viskozitāti motora darbības laikā, sasniedzot maksimālo darbošanās temperatūru," stāsta "Inter Cars Latvija" pārstāvis.

Mīts par eļļas krāsu – vai tumša eļļa ir netīra un steidzami jāmaina?

Arī šo apgalvojumu eksperts izceļ kā vienu no izplatītākajiem mītiem. "Gluži pretēji! Deterģenta eļļa izkliedē sīkas daļiņas, kas var izraisīt dzinēja nosēdumus, šī eļļa notur nosēdumus suspensijā. Tādā veidā daļiņas nevar uzkrāties, tāpēc eļļa izskatās tumšāka," skaidro Rumka.

Viņš piebilst, ka eļļa ir ierobežota attiecībā uz to, cik daudz šo daļiņu suspensijā tā var saturēt. "Galu galā tā ir jāmaina, kad tā kļūst piesātināta. Mainiet eļļu, kā norādīts jūsu automašīnas ražotāja ieteikumos, jo tās krāsa uz mērstieņa nekādā gadījumā nav pareizais rādītājs eļļas maiņas intervālam," iesaka "Inter Cars Latvija" produktu vadības speciālists.

Vai motoreļļas piedevas uzlabo motora veiktspēju?

Šis nav mīts, bet patiesība. "Eļļas piedevas piešķir smērvielai tās tīrīšanas īpašības, kas palīdz saglabāt motoru tīru no nosēdumiem. Tās arī satur rūsas aizkavētājus, kas novērš koroziju un satur piedevas, lai aizsargātu metāliskās virsmas. Turklāt tās uzlabo motoreļļas viskozitātes indeksu, kas norāda uz temperatūru diapazonu, kurā eļļa plūst pareizi caur motoru. Izmantojot pareizo motoreļļu jūsu transportlīdzeklim, ne tikai uzlabosies tā veiktspēja, bet arī novērsīsiet nepieciešamību veikt motora skalošanu," skaidro Rumka.

Sintētiskā eļļa paredzēta vecākām automašīnām

Par šo apgalvojumu eksperts saka – tas ir vienlaikus gan mīts, gan patiesība. Proti. "25 gadus vecu un vecāku automašīnu dzinēju blīvēm, iespējams, nebūs pietiekami noturīgas sintētisko smērvielu nosēdumu mazgāšanas īpašības, un tas var izraisīt eļļas noplūdes. Šiem gados vecajiem transportlīdzekļiem ieteicams ievērot norādījumus un ieteikumus, kas atrodami automašīnas rokasgrāmatā. Vecākām automašīnām izmantojamās motoreļļas ir uz minerālas vai pussintētiskās bāzes ar piedevām, kas ir pielāgotas, lai atbilstoši aizsargātu šos dzinējus," skaidro Rumka.

Viņš piebilst, ka daudzas sintētiskās eļļas satur esterus, kas ir organiski savienojumi, sajaukti ar spirtiem. "Šī konkrētā kombinācija arī var būt agresīva pret vecāko dzinēju blīvēm, kas var izraisīt blīvējumu nolietošanos un var izraisīt eļļas noplūdi," viņš piebilst, vēlreiz akcentējot, ka vislabāk ir skatīt norādījumus par eļļas lietošanu, kas paredzēti tieši konkrētajam transportlīdzeklim.

Nepalaid garām!
Uz augšu