Šodienas redaktors:
Artūrs Guds
Iesūti ziņu!

Uz auto tirgus torti pretendē arī jaunie. Kā viņiem veicas?

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Shutterstock

Pēdējā desmitgadē vērojams kas neparasts: auto tirgū drosmīgi ienāk jauni ražotāji, ieņem vietu pie lielā industrijas galda un nekautrējas mest izaicinājumu nozares gigantiem. Kas tāds nav redzēts jau ļoti sen. Tiesa, parasti šie jaunpienācēji izmanto vienu un to pašu trumpi – elektriskos modeļus. Tieši šis segments ir pavēris jaunas iespējas un ļāvis izdevīgi izspēlēt kārtis. Kādas stratēģijas šie jaunpienācēji izmanto?

Sāk no nulles vai pilnībā reinkarnējas

Daudzi uzņēmumi, kas tirgū ienākuši nesen, sākuši no nulles. Piemēram, "Tesla", kas šodien ir pazīstama visā pasaulē un ir nostiprinājusies populārāko auto pārdošanas augšgalā, ir dibināta 2003. gadā. Tas ir pilnīgi jauns projekts bez saiknes ar citiem ražotājiem, taču ambīcijas, skaidra vīzija un lielisks mārketings ļāvis šim uzņēmumam pārdesmit gados kļūt par līderi.

Arvien spēcīgākas kļūst Ķīnas kompānijas. Viens no labākajiem piemēriem ir NIO – tas izveidots tikai pirms desmit gadiem, bet jau ražo aptuveni 160 tūkstošus elektroauto gadā. NIO cenšas nostiprināties un paplašināties ne tikai vietējā tirgū, bet arī Eiropā. Lai sasniegtu labus rezultātus Vecajā kontinentā, ir svarīga ne tikai peļņa, bet arī reputācija.

Līdzīgu piemēru netrūkst. Nesen Eiropas tirgū parādījās jauns vārds – KGM, un tā pilnībā elektriskais modelis "Torres EVX" piesaistīja gan ārvalstu, gan Latvijas auto žurnālistu un recenzentu uzmanību. Piemēram, Raimonds Zandovskis, ilggadējs Latvijas Gada auto žūrijas loceklis un "Delfi Auto" redaktors, atzīst, ka šis nosaukums radījis intrigu.

"Domāju, daudzi bija pārsteigti, uzzinot, ka KGM nav jauns ražotājs. Patiesībā tas ir atdzimis "SsangYong" zīmols. Agrāk šī kompānija bija pazīstama ar robustām pilnpiedziņas automašīnām, taču kliboja dizains. Tagad viss ir apgriezts kājām gaisā, un jaunie zīmola īpašnieki sāk kā no baltas lapas. Piemēram, jaunais "Torres EVX" ir acīm tīkamāks un nemaz neatgādina savus priekštečus. Jā, daži dizaina elementi ir līdzīgi citu koncernu modeļiem, bet kopumā tas ir diezgan pievilcīgs SUV. Taču radikāli mainīts ne tikai tēls, bet arī ambīcijas. Līdz šim "SsangYong" gadā saražoja nedaudz vairāk kā 100 000 automašīnu, taču jaunie īpašnieki pilnībā pārstrukturējuši un renovējuši vienu no rūpnīcām, tāpēc KGM jauda ir divkāršojusies, un tuvākajā laikā plānots sasniegt pat 360 000 auto gadā,” stāsta Raimonds.

Ar konkurētspējīgu cenu vien nepietiek

Tirgus veterāni ir vairāku dilemmu priekšā. Piemēram, autobūves gigantam "Volkswagen" vienlaikus jāattīsta divi dažādi virzieni, radot braucamos gan tādiem pircējiem, kuri vēlas vidēju gabarītu SUV ar iekšdedzes dzinēju, gan tādiem, kuri lūkojas pēc elektropiedziņas. Tas nozīmē, ka gan "Tiguan", gan elektriskajam ID.4 jābūt konkurētspējīgiem uz sāncenšu fona. Neraugoties uz izaicinājumiem, izcīnītās spēcīgās pozīcijas tirgū ļauj saglabāt nepieciešamo dinamiku.

Industrijas jaunpienācējiem jāpiesaista cilvēki ar efektīviem motoriem, veiktspēju un izturību, kā arī jāpiedāvā konkurētspējīga cena. Taču, pat ja tas izdodas, ar to nav gana – ir svarīgi meklēt, kur vēl var demonstrēt izcilību.

"Ņemsim par piemēru jau pieminēto KGM Torres EVX. Tā cena ir pievilcīga: ar valsts atbalstu – nepilni 40 tūkstoši eiro. Šajā segmentā būs grūti atrast lētāku tik daudzpusīgu elektrisko SUV. Taču ar to nepietiek, jo jāņem vērā zīmola reputācijas faktors, kas ietekmē tālākpārdošanas vērtību. Tāpēc ražotājam bija jāpiedāvā kaut kas unikāls salīdzinājumā ar konkurentiem – un tas izrādījās Torres EVX komforts.

Braucot pa nelīdzenu segumu, piemēram, salāpītu šoseju vai grants ceļu, kādu mums Latvijā netrūkst, EVX balstiekārta sekmīgi pārvar lielāko daļu izaicinājumu. Varbūt tas nav tik precīzs un atsaucīgs kā "Volkswagen", taču ar grūtībām tiek galā godam.

Gandrīz visiem šīs klases modeļiem balstiekārta ir stingrāka un gaita cietāka, ko daļēji var izskaidrot ar lielizmēra diskiem. Tas jūtami pasliktina komfortu garākos braucienos. Ja nerunājam par premium klasi, tad šādu komforta līmeni var sastapt reti. Iespējams, vienīgais analogs ir "Citroen"," saka Raimonds.

Eksperts piebilst, ka arī pēc nobraukšanas no asfalta uz sliktāku ceļu Torres EVX atstājis labu iespaidu gan vadāmības, gan komforta ziņā, tāpēc tas varētu būt lieliska izvēle cilvēkiem, kam nepieciešams ērts elektroauto arī sarežģītākam apvidum. Tā varētu kļūt par šī modeļa unikālo iezīmi, jo šajā cenu kategorijā tirgū būtībā tam konkurentu nav.

Vai ar šiem trumpjiem pietiek, lai izdzīvotu?

Tās nav vienīgās šī tirgus jaunpienācēja stiprās puses. KGM no konkurentiem atšķiras arī ar 8 gadu jeb viena miljona kilometru akumulatora garantiju. Šī pārliecība izriet no tā, ka uzņēmums izmanto akumulatorus no BYD – no liela, moderna, pasaulē labi zināma elektroauto akumulatoru ražotāja.

"Multimediju sistēmas sāncenšiem būs labākas, taču KGM ir citas prioritātes. Torres EVX ir ietilpīgs un labi aprīkots SUV, un tā trumpis ir efektivitāte. Piemēram, mēs braucām dinamiski un nedomājām par ekonomiskumu, bet pēc 200 km akumulatora līmenis joprojām nebija nokrities zem 50%. Tātad neatkarīgi no braukšanas manieres ar pilnu uzlādi varēs veikt aptuveni 400 km. Ziemā, protams, mazāk. WLTP dati liecina, ka oficiālā sniedzamība ir 460 km, kas Latvijas mērogiem ir pietiekami," vērtē Zandovskis.

Bet vai tas ir pietiekami, lai spēkotos ar konkurentiem? Līdzīgi kā Torres EVX, arī elektriskā "Nissan Ariya Engage", pēc ražotāja teiktā, ar vienu uzlādi nobrauc 400 km, savukārt "Škoda Enyaq iV 60" un "Volkswagen ID.4 Pure", kas ir par vairākiem tūkstošiem dārgāki, nobrauks 400 km. Šajā ziņā jaunpienācējs uz pieredzējušo uzņēmumu fona izceļas cienījami.

Jaunie ražotāji un atdzimušie zīmoli var būt nopietni konkurenti pat tām kompānijām, kas pie industrijas galda sēž jau gadu desmitiem un pat vairāk nekā gadsimtu. Mainīgās tendences, modernās tehnoloģijas un jauni enerģijas veidi ļauj šajā tirgū ienākt iepriekš vēl nedzirdētiem vārdiem vai dod otro iespēju tiem, kam iepriekš neizdevās radīt vērā ņemamu sāncensību. Ir svarīgi, lai arī sabiedrība izprastu mainīgo industrijas ainu. Vairāk nekā jebkad agrāk šobrīd cilvēki var izvēlēties automašīnas gan no pieredzes bagātiem zīmoliem, gan jaunpienācējiem, turklāt pēdējie var patīkami pārsteigt un piedāvāt ko tādu, kā nav vecajiem.

Uz augšu