Izpētot, cik daudz kilometru veic automašīna, var prognozēt tās potenciālo nobraukumu pēc dažiem gadiem. Auto datu uzņēmums "carVertical" Eiropā un ASV veica pētījumu, lai noskaidrotu, kurās valstīs gadā nobrauc vairāk kilometru. Daudzas automašīnas, kas Latvijā tiek ievestas no ārzemēm, ir ar lielu nobraukumu, kuru negodīgi pārdevēji var samazināt, lai mākslīgi celtu spēkrata vērtību.
Pētījumā atklāts: Eiropā gadā vismazāk kilometru veic latvieši
Automašīnas Nīderlandē gadā nobrauc visvairāk kilometru
No visiem transportlīdzekļiem, kurus pārbaudīja "carVertical", Nīderlandē izmantotajiem bijis lielākais vidējais nobraukums gadā – 29 851 km. Līdzīgi skaitļi raksturīgi arī auto Spānijā (29 017 km), Dānijā (27 346 km), Beļģijā (24 308 km) un Francijā (23 775 km).
Jau trīs četru gadu laikā jaunām automašīnām no minētajām valstīm odometrā būs nolasāmi vismaz 100 tūkstoši kilometru, tādēļ to īpašnieki varētu vēlēties spēkratu pārdot un izvēlēties citu.
"Lielāks nobraukums parasti nozīmē to, ka auto būs mazāk vērtīgs, tādēļ autobraucēji cenšas šādus transportlīdzekļus pārdot, pirms to vērtība ir ievērojami kritusies. Liels daudzums mazlietotu auto Latvijā tiek ievesti no Rietumeiropas. Automašīnu ievešana no citas Eiropas valsts ir visai lēts un vienkāršs process, tādēļ tas būtiski nepalielina lietota auto gala cenu," saka Mats Buzelis, "carVertical" lietotu auto tirdzniecības eksperts.
Latvijā brauc vismazāk – līdzīgi ir arī citās Baltijas valstīs
Vidējais nobraukums pa Latvijas ceļiem ir pats zemākais Eiropā – 17 420 km. Igaunijā (17 501 km) un Lietuvā (17 980 km) automašīnas vidēji veic lielāku attālumu, bet tikai nedaudz.
Mazākais nobraukums ir fiksēts automašīnām, kas ievestas no ASV, – 16 941 km. Lai arī amerikāņu automašīnām no visām izpētītajām valstīm ir mazākais vidējais nobraukums, vairums no ASV ievestu spēkratu ir nopietni bojāti. Citādi auto pārdevējiem būtu grūti gūt peļņu.
Lai arī Latvijā ik gadu automašīnas veic mazāku attālumu nekā Rietumeiropā, pēc desmit gadiem arī šāda auto nobraukums var pārsniegt 170 tūkstošus kilometru.
Auto ar mazu nobraukumu par zemu cenu – pārāk labi, lai būtu patiesība?
Izvēloties lietotu auto, šoferiem būtu jāuzmanās no spēkratiem ar mazu nobraukumu un īpaši zemu cenu. Negodīgi pārdevēji bieži maina odometra rādījumu, lai nopelnītu vairāk naudas.
Iespējamība iegādāties auto ar "attītu" nobraukumu būtiski palielinās, ja tiek pirkts spēkrats, kas ievests no ārzemēm. Valstis savā starpā neapmainās ar automašīnu datiem, tādēļ krāpnieki šo izdevību izmanto. Daudzi auto ar viltotu nobraukumu – reizēm pat vairākkārt – tiek ievesti Latvijā no ārzemēm.
"Pirms tikšanās ar pārdevēju autobraucējiem ieteicams pārbaudīt spēkrata vēsturi, lai pārliecinātos, ka tā nobraukums ir patiess. Tā ne tikai iespējams ietaupīt laiku, bet arī nevilties, uzzinot patiesību. Pērkot lietotu auto, tikpat svarīgs ir arī testa brauciens, kā arī pārbaude sertificētā autoservisā," paskaidro Buzelis.