Savukārt otrajā daļa būs jāvērtē "RB Rail" noslēgto projektēšanas līgumu vadības procesu izmaiņas, ieviestos procesus un to efektivitāti atbilstoši 2022.gadā veiktā audita secinājumiem un rekomendācijām.
SM skaidro, ka globālo ģeopolitisko notikumu rezultātā novērojams būvniecības izmaksu būtisks pieaugums. Līdz ar to finansējums abu starptautisko staciju aktivitātēm nav pieejams pietiekošā apmērā, lai nosegtu faktisko būvniecības izmaksu indeksāciju atbilstoši līgumiem. Papildu izmaksas radījis arī Rīgas Centrālās stacijas būvdarbu apjoma palielinājums.
Tāpat papildu finansējums bija nepieciešams projektēšanas darbu pabeigšanai Latvijā, kas atpaliek no plānotā laika grafika. Īpaši sarežģīta situācija ir Rīgas posmā, kur izsludināts jauns iepirkums par būvprojektēšanas un autoruzraudzības pakalpojumiem dzelzceļa sliežu ceļam posmā no Rīgas lidostas līdz Misai un no Upeslejas līdz dzelzceļa stacijai "Rīga - Preču". Patlaban "RB Rail" izskata un vērtē saņemtos piedāvājumus.
SM un "KPMG Baltics" līgums noslēgts par 36 400 eiro bez PVN. Līguma apmaksu līdzfinansēs no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) projekta finanšu līdzekļiem.
TVNET jau vēstīja, ka 23.jūlijā valdība nolēma, ka apmaksās "Rail Baltica" starptautisko staciju būvnieku iesniegtos rēķinus 9,636 miljonu eiro apmērā par paveiktajiem darbiem.
Tobrīd SM informatīvajā ziņojumā prognozēja, ka, balstoties uz spēkā esošiem līgumu nosacījumiem Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla un Rīgas lidostas sekcijās, līdz šī gada beigām vēl tiks iesniegti rēķini 41,693 miljonu eiro apmērā ar PVN par jau pasūtītiem un 2024.gadā pabeidzamiem darbiem, kuriem trūkst finansējums.