20 gadu laikā ceļu satiksmes negadījumos (CSNg) cietušajiem no OCTA Garantijas fonda (GF) atlīdzībās izmaksāti 36,80 miljoni eiro. Savukārt no transportlīdzekļu īpašniekiem, turētājiem vai vadītājiem, kas izraisījuši CSNg ar neapdrošinātu spēkratu, tādā pašā laika periodā GF izdevies atgūt 19,2 miljonus eiro.
Lielākās izmaksātās atlīdzības no OCTA Garantijas fonda
Šī gada septembrī LTAB atzīmē 20 gadu jubileju. "Šis ir labs brīdis, kad atskatīties uz biroja un OCTA jomas vēsturi. Ar gandarījumu varu teikt, ka Latvijā izveidotā OCTA sistēma ir viena no modernākajām Eiropā, nodrošinot uzticamu un drošu atlīdzību administrēšanu un izmaksu CSNg cietušajiem, ko lielā mērā sekmē arī GF."
GF izveidots 1997. gadā un tā primārais uzdevums ir nodrošināt OCTA nozares stabilitāti valstī. GF kalpo kā aizsardzības garants un nodrošinājums, ka ikviens CSNg cietušais saņems likumā noteikto atlīdzību. GF līdzekļus veido apdrošinātāju veiktās vienreizējās iemaksas, regulāri ikmēneša atskaitījumi no OCTA prēmijām, apdrošinātāju veiktās papildu iemaksas, LTAB regresa kārtībā atgūtie līdzekļi par CSNg rezultātā nodarītajiem zaudējumiem, kā arī ieņēmumi no fonda līdzekļu glabāšanas un ieguldīšanas.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB), kurš ir GF uzturētājs, dati liecina, ka uz pērnā gada 31. decembri GF apmērs bija 15,55 miljoni eiro. "GF uzkrāto līdzekļu apjoms pēdējos gados ir ievērojami samazinājies. Tas lielā mērā saistīts ar pēdējos gados veiktajām ievērojamām atlīdzību izmaksām maksātnespējīgās AAS "Balva" vietā, kur izmaksas sasniegušas jau 5,48 miljonus eiro," informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka 2016.gadā notikusī AAS "Balva" maksātnespēja, kas līdz šim bijis nopietnākais gadījums apdrošināšanas nozarē, atstājusi lielāko ietekmi uz GF apmēru.
Ievērojamas izmaksas GF rada arī atlīdzības par Latvijas auto īpašnieku izraisītajiem CSNg ārvalstīs. Tā, piemēram, 2022. gada vasarā Nīderlandē neapdrošināts transportlīdzeklis, kas reģistrēts Latvijā, notrieca riteņbraucēju. Cietušais guva smagas smadzeņu traumas un rehabilitācijas process prasīs ilgu laiku. CSNg apstākļi joprojām tiek izmeklēti, tomēr, atbilstoši likumam, Nīderlandes Zaļās kartes birojs pieteicis rezervēt divus miljonus eiro, kas no Latvijas GF varētu tikt izmaksāti cietušajam.
Šī, iespējams, kļūs par vēsturiski lielāko atlīdzību, kas tiks izmaksāta no GF par ārvalstīs notikušu negadījumu. Ja Nīderlandes biroja sākotnējās prognozes piepildīsies, tad šī atlīdzība būs pat vairāk kā trīs reizes lielāka par līdz šim apjomīgāko izmaksu no GF par ārvalstīs notikušu CSNg – 623 tūkstošiem eiro, kas tika izmaksāta par negadījumu Dānijā 2012.gadā.
Savukārt lielākā summa, kas rezervēta atlīdzību izmaksai cietušajiem par Latvijā notikušu CSNg, ir 790 tūkstoši eiro par 2020. gadā notikušu negadījumu, kurā neapdrošināta vieglā auto šoferis, traucoties pa Bultu ielu Rīgā, neievēroja zīmi "dodiet ceļu" un iebrauca krustojumā taranējot pa galveno ceļu braucošo trolejbusu.
Avārijas rezultātā trolejbuss nobrauca no ceļa braucamās daļas un iebrauca dzīvojamās mājas sienā, nodarot tai bojājumus. Tāpat CSNg nopietni cieta sešas personas. "Ļoti bieži šādu CSNg rezultātā gūto traumu dēļ cietušajiem nepieciešama ilgstoša ārstēšanās vai iestājas invaliditāte, tādēļ atlīdzība par nodarītajiem zaudējumiem sasniedz ievērojamu summu un var tikt maksāta daudzu gadu garumā," skaidro Abāšins.
20 gadu laikā GF no transportlīdzekļu īpašniekiem, kas izraisījuši CSNg ar neapdrošinātu spēkratu, izdevies atgūt 19,2 miljonus eiro. No atgūtās summas 51,64 % CSNg izraisītāji ir atlīdzinājuši labprātīgi, t.sk. slēdzot vienošanās par līdzekļu atmaksu noteiktā kārtībā ilgstošākā laika periodā, 22,05 % gadījumos zaudējumi ir atgūti ar zvērināto tiesu izpildītāju palīdzību, bet 0,44 % gadījumos lietas cedētas.
Abāšins atgādina, ka maldīgs ir pieņēmums, ka GF līdzekļu piedziņa tiek attiecināta tikai uz neseniem CSNg: "Ikvienam auto īpašniekam, kas bez OCTA piedalās satiksmē un izraisa CSNg, zaudējumi, kas nodarīti citām personām, jebkurā gadījumā būs jāatlīdzina no savas kabatas uzreiz vai garākā laika periodā, kas nozīmē, ka pamatsummai klāt nāks arī piedziņas un tiesu izdevumi." Tāpat arī 25,87 % tika atgūti no citu valstu birojiem par CSNg, kurus izraisījuši neapdrošināti ārvalstu transportlīdzekļi, un arī maksātnespējīgās AAS "Balva" lietās.