Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Tiek vērtēti LDz koncerna uzņēmumu iespējamas apvienošanas ieguvumi un riski

Jaunatklātais VAS "Latvijas dzelzceļš" pieturas punkts "Bieriņi / Bērnu slimnīca" Torņakalnā.
Jaunatklātais VAS "Latvijas dzelzceļš" pieturas punkts "Bieriņi / Bērnu slimnīca" Torņakalnā. Foto: Zane Bitere/LETA

Patlaban tiek izvērtēti VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) koncerna uzņēmumu iespējamas apvienošanas ieguvumi un riski, aģentūrai LETA sacīja LDz pagaidu valdes priekšsēdētājs Artis Grinbergs.

Viņš skaidroja, ka esošā koncerna struktūra atbilst agrākajam biznesa modelim, bet tā nav jēgpilna un lietderīga esošajā situācijā.

"Esošo ģeopolitisko apstākļu un sankciju ietekme turpina radīt būtisku spiedienu uz LDz finanšu stāvokli - kravu apjomi un ar tiem saistītie ieņēmumi samazinās, bet sliežu ceļu uzturēšanas kilometru skaits valsts pasūtījuma ietvaros nesamazinās," norādīja Grinbergs.

Viņš teica, ka LDz, tāpat kā citiem publiskās infrastruktūras uzturētājiem visā Eiropā, kas pilda valsts pasūtījumu, ir un būs nepieciešams valsts finansējums, tomēr pašlaik turpinās arī LDz koncerna uzņēmumu optimizācijas process, pārskatot tehnoloģiskos procesus, pēc iespējas mainot manuālo darbu pret tehnoloģijām. Tāpat uzņēmums strādā pie jaunu biznesa iespēju definēšanas un izmantošanas.

"Latvijas transporta nozare ir pārmaiņu procesā, un tas jo īpaši ietekmē LDz koncernu, kam pēdējo piecu gadu laikā ir bijis jāspēj adaptēties ļoti straujam pārvadāto kravu apjomu kritumam no aptuveni 40 miljoniem tonnu kravu gadā līdz apmēram desmit miljoniem tonnu kravu gadā," norādīja Grinbergs.

Viņš sacīja, ka atbilstoši izmaiņām ir mainījušās arī LDz prioritātes un galvenais uzmanības fokuss. Ja vēsturiski LDz uzmanības centrā galvenokārt bija infrastruktūras izmantošana liela apjoma kravu tranzīta pārvadājumiem, tad patlaban LDz prioritārā darbība ir vērsta uz pasažieru vajadzībām un mūsdienīgas pasažieru infrastruktūras attīstību valsts pasūtījuma ietvaros.

Grinbergs piebilda, ka statistika ir pārliecinoša, jo 2019.gadā pasažieru pārvadājumu proporcija veidoja 42% no kopējiem dzelzceļa pārvadājumiem, bet 2024.gada pirmajā pusē pasažieru pārvadājumi veidoja 77% no kopējā pārvadājumu apmēra. "Protams, vienlaikus LDz nodrošinās arī kvalitatīvu kravu pārvadājumu piedāvājumu lauksaimniekiem un citiem vietējiem ražotājiem, sadarbojoties ar kravu īpašniekiem un ostām," viņš atzīmēja.

Tāpat LDz pagaidu vadītājs uzsvēra, ka LDz joprojām saglabā nemainīgi augstu dzelzceļa infrastruktūras kvalitāti un no šiem kvalitātes standartiem neatkāpsies. Uzņēmums turpina strādāt gan pie jaunu pasažieru maršrutu izstrādes, gan piesaistīt kravas Baltijas valstu tirgos, gan arī meklē dažādas iespējas paplašināt uzņēmējdarbību ārpus Latvijas un Baltijas tirgus.

"Šobrīd un arī nākamajā gadā LDz uzmanības centrā būs pasažieru infrastruktūras attīstība, un šajā jautājumā strādāsim ciešā sadarbībā ar Satiksmes ministriju, Autotransporta direkciju, citiem sabiedriskā transporta uzņēmumiem un arī pašvaldībām," viņš sacīja.

Grinbergs uzvēra, ka patlaban ir svarīgi, lai valdībā tiktu apstiprināts Indikatīvais dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāns 2023.-2027.gadam un tiktu noslēgts Daudzgadu līgums starp Satiksmes ministriju un LDz. Pēc viņa teiktā, šiem dokumentiem valsts līmenī ir jānosaka infrastruktūras attīstības un uzturēšanas vajadzības, kā arī tie nākamajā LDz darbības periodā būs pamats nepieciešamo izmaksu līmeņa noteikšanai infrastruktūras nodrošināšanai.

"Balstoties uz tiem LDz atjaunos vai izstrādās arī jaunu vidēja termiņa darbības stratēģiju, kas atbildīs aktuālajai situācijai un valsts - kā mūsu pakalpojuma pasūtītāja - prasībām dzelzceļa infrastruktūras attīstībai," norādīja Grinbergs.

TVNET jau vēstīja, ka LDz koncerna apgrozījums šogad pirmajā pusgadā bija 117,196 miljoni eiro, kas ir par 8,8% mazāk nekā 2023.gada attiecīgajā periodā, savukārt koncerna zaudējumi pieauga par 33,7% - līdz 3,551 miljonam eiro.

Pagājušajā gadā LDz koncerna apgrozījums bija 263,529 miljoni eiro, kas ir par 3,4% vairāk nekā 2022.gadā, taču koncerns cieta 3,231 miljona eiro zaudējumus.

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna LDz valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDz Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDz ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDz apsardze" un loģistikas uzņēmums "LDz loģistika".

Svarīgākais
Uz augšu