Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Kā neļauties apmānam, pērkot lietotu elektroauto? (3)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Unsplash

Visā pasaulē elektroauto kļūst aizvien populārāki, kas tiešā mērā atainojas arī lietoto automašīnu tirdzniecībā, aizvien vairāk šoferu interesējoties par elektrizētu spēkratu iegādi.

Pēc auto nozares datu uzņēmuma "carVertical" eksperta Mata Buzeļa teiktā, negodprātīgi pārdevēji mēdz mainīt elektroauto nobraukumu, lai maskētu akumulatora patieso tehnisko stāvokli un paaugstinātu transportlīdzekļa vērtību. Kas pircējiem būtu jāņem vērā, pērkot lietotu elektroauto?

Lietoto auto tirgū dominē "Tesla"

Dārgāki elektroauto straujāk zaudē savu vērtību, tādēļ pircēji bieži izvēlas dažus gadus vecus spēkratus, kas ir ievērojami lētāki. Šis jo īpaši ir aktuāli tiem autobraucējiem, kas iegādājas elektrizētu spēkratu līzingā un vēlas samazināt ikmēneša maksājumus.

"Tesla Model 3" ir viens no biežāk pārbaudītajiem elektroauto "carVertical" platformā (16,1 % gadījumu no visu elektroauto pārbaudēm), kas ir labi pazīstams ar tā vērtības lēzenu samazināšanos un augsto popularitāti lietoto auto tirgū. Visvairāk pārbaudīto elektroauto sarakstā seko "Model S" (11,84 %), "Nissan Leaf" (9,8 %) un "Volkswagen Golf" (9,5 %).

""Tesla" elektroauto tirgū ir ļoti laba atpazīstamība, tādēļ daudzi autobraucēji vēlas tieši šo auto, kas piedāvā plašu klāstu drošības un augstu tehnoloģiju sistēmas, kā arī lielu iespējamo nobraukumu ar vienu uzlādi. Taču – pats svarīgākais – šie automobiļi labi notur savu vērtību. Lietots "Model 3" ir visai izdevīgs darījums, taču ne pats lētākais," paskaidro Buzelis.

Lielāks nobraukums liecina par akumulatora nolietojumu

Elektrizēto transportlīdzekļu ražotāji parasti akumulatoriem sniedz 8-10 gadu vai 160 000 km garantiju. Jo lielāks ir elektroauto nobraukums, jo sliktākā tehniskā stāvoklī ir akumulators. Taču akumulatora nolietojums var būt atkarīgs no tā, kā auto ir uzlādēts. Ir būtiskas atšķirības, ja auto akumulators ir lādēts ar ātrās uzlādes stacijām vai arī pamazām un lēnām parastajā tīklā. Tāpat akumulators var kalpot ilgāk, ja tas tiek lādēts līdz 80 % robežai, kā to iesaka ražotāji.

Elektroauto ar viltotu nobraukumu ir ievērojama problēma, jo šādi ir grūtāk noteikt akumulatora patieso stāvokli. Pēc "carVertical" datiem, 2,6 % no visiem platformā pārbaudītajiem elektroauto ir "attīts" jeb mainīts nobraukums. Hibrīdauto (4,5 %), benzīna (5,4 %) un dīzeļa (6,2 %) dzinēju automašīnām nobraukuma rādījums mainīts pat biežāk.

Jo nolietotāks ir elektroauto akumulators, jo mazāku attālumu tas spēj veikt ar vienu uzlādi. Vecāka ražojuma elektroauto nespēs nobraukt tikpat daudz kilometru, cik tāds modelis, kas tikko noripojis no ražotnes lentes. Šis, iespējams, ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ daļa autobraucēju joprojām izvairās no elektroauto iegādes.

Lētāka apkope, taču dārgāks remonts

Daudzi pircēji uzskata, ka elektroauto uzturēšana ir dārga, taču tā gluži nav. Elektrizētiem spēkratiem ir vienkāršāka uzbūve nekā iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem, tādēļ tiem ir mazāk kustībā esošu detaļu.

Taču, ja elektroauto iekļūst nopietnā negadījumā, remonta tāme var pārsniegt vairākus tūkstošus eiro. No visām "carVertical" pārbaudītajām automašīnām elektroauto ir augstākā vidējā bojājumu vērtība – 7023 eiro. Vidējā remontdarbu tāme hibrīdauto (6793 eiro), benzīna (5957 eiro) un dīzeļa (4256 eiro) dzinēju spēkratiem ir zemāka.

Salīdzinot ar citiem transportlīdzekļiem, elektroauto avārijās iekļūst retāk. 45 % hibrīdauto, 49,1 % benzīna un 46 % dīzeļa motoru automašīnas ir bojātas vismaz vienu reizi. Savukārt "carVertical" auto vēstures pārbaudēs konstatētu bojātu elektroauto īpatsvars ir tikai 35,4 %. Pēc Buzeļa teiktā, šie dati ir saistīti ar elektroauto visai mazo skaitu ceļu satiksmē. Vairumā valstu tie nav tik populāri, kā arī šo spēkratu vecums ir krietni zemāks.

Uz augšu