Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Eiropas Komisija: Ceļš nodokļu palielināšanai Ķīnas elektriskajām automašīnām ir atvērts (1)

Foto: Schutterstock.com

Desmit no 27 Eiropas Savienības (ES) valstīm piektdien, 4. oktobrī, nobalsoja par muitas nodokļu palielināšanu elektriskajiem automobiļiem no Ķīnas, ziņo Eiropas Komisijas (EK) preses dienests. Piecas ES valstis iebilda pret šo soli, bet 12 valstis atturējās.

Eiropas Komisija norāda, ka saņemtais atbalsts ir pietiekams, lai palielinātu muitas nodokļus, bet sarunas ar Pekinu par šo jautājumu turpināsies. Tikmēr Ķīnas puse asi kritizēja balsojuma rezultātus.

Vācija – pret nodokļu palielināšanu

Vācija, kur autobūves nozarei ir nozīmīga loma ekonomikā, ir nobalsojusi pret nodokļu palielināšanu Ķīnā ražotiem ar elektrību darbināmiem automobiļiem, ziņo “Reuters”. Šā gada jūlijā Vācijas Automobiļu rūpniecības asociācija (VDA) paziņoja, ka muitas tarifu palielināšana “kaitēs gan Eiropas patērētājiem, gan Eiropas uzņēmumiem”.

Šāda nostāja skaidrojama ne tikai ar principiālu pretošanos protekcionismam, bet arī ar Vācijas uzņēmēju sabiedrības nevēlēšanos radīt tirdzniecības barjeras un šķēršļus brīvai tirdzniecībai, ņemot vērā visu lielo un lielākās daļas vidējo uzņēmumu uzņēmējdarbības modeļus.

BMW izpilddirektors Olivers Cipse 4. oktobrī notikušā ES dalībvalstu balsojuma rezultātu nosauca par “liktenīgu signālu Eiropas autobūves nozarei”. Pēc Cipses domām, Pekinai un Briselei steidzami jāvienojas par kompromisu, lai izvairītos no tirdzniecības kara.

Tehniska procedūra, nevis tirdzniecības karš

Lai attaisnotu savu rīcību, Eiropas augstākā tirdzniecības iestāde ir darījusi visu iespējamo, lai to pasniegtu kā tīri tehnisku procedūru. Tā oficiāli sāka izmeklēšanu par to, cik lielā mērā Ķīna subsidē savus e-automobiļu ražotājus. Rezultāts jau bija paredzams. Tā uzskata par pierādītu, ka Ķīnas Tautas Republikas valdība masveidā atbalsta savus ražotājus, tāpēc Ķīnas autoražotāji var pārdot savus transportlīdzekļus ES par ievērojami zemākām cenām nekā to konkurenti Eiropā. Komisija uzskata, ka tarifi ir izvēlētais līdzeklis, lai cīnītos pret šo nelīdzsvarotību; sākotnēji tos piemērotu piecus gadus pēc to ieviešanas, un tie būtu jāmaksā kā papildu nodeva papildus pašreizējam desmit procentu ievedmuitas nodoklim.

Tas nozīmē, ka ASV uzņēmumam Tesla, kura Model 3 un Model Y tiek ražoti Ķīnā, būtu jāmaksā papildu 7,8 %. BYD saņemtu 17 % nodokļa piemaksu; Eiropas Komisija ir aprēķinājusi 18,8 % muitas nodevu Ķīnas Geely Group automobiļiem. Visaugstākā likme 35,3 % apmērā tiktu piemērota SAIC ar tās zīmolu MG. Visiem pārējiem ražotājiem, kas nebija izmeklēšanas uzmanības centrā, būtu jāmaksā vidēji 21,3%, tostarp Volkswagen, BMW un Mercedes.

Volkswagen grupas meitasuzņēmums Seat Cupra, kura Tavascan e-modelis tiek ražots Ķīnā, ar šo lēmumu būtu skarts ļoti smagi. Seat vadītājs Veins Grifitss septembra sākumā brīdināja, ka tarifu ieviešanas gadījumā modelim draud izzušana.

Ķīna jau paziņojusi par atbildes soļiem

Papildus tirdzniecības strīda saasināšanās riskam Ķīna jau ir paziņojusi par soda tarifiem cūkgaļai, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un lieliem automobiļiem - Vācijas ražotāji uzskata, ka jaunais Ķīnā auto ražotajiem piemērojamais tarifu līmenis ir nesaprotams. Ir grūti izskaidrot, kāpēc Tesla ir jāmaksā tikai 7,8%, bet citiem automobiļu ražotājiem, kas nebija izmeklēšanas uzmanības centrā, – vidēji vairāk nekā 20%.

Briseles ideju laboratorijas Bruegel ekonomisti jau vasarā apgalvoja: Lai gan kompensācijas maksājumi zināmā mērā varētu būt piemēroti, tie, iespējams, ir pārāk augsti, ņemot vērā aprēķinu metodes. Labāk būtu rast risinājumu sarunu ceļā ar Ķīnu. Piektdien uz to aicināja arī ES Parlamenta Tirdzniecības komitejas priekšsēdētājs Bernds Lange (SPD): “Abām pusēm ir jāsaglabā līdzsvars, un pēdējo mēnešu un nedēļu intensīvās sarunas ir jāturpina par katru cenu,” viņš teica.

Savukārt tie, kas atbalsta šo pasākumu, to argumentē galvenokārt ar ģeopolitiskiem apsvērumiem. Ja papildu tarifi tiks ieviesti, kā plānots, “Eiropas Komisija, uzsākot savu jauno pilnvaru termiņu, būs spēcīgāka un iegūs impulsu, lai turpinātu risināt tirgus izkropļojumu, kritisko atkarību un jaunu drošības problēmu jautājumus dažādās nozarēs,” sacīja Eiropas Ārlietu padomes domnīcas Ķīnas eksperte Janka Oertels. “Tas arī būs skaidrs signāls Pekinai, ka Brisele jāuztver nopietni.”

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu